Angående unga/äldre så visade de på svt;s valvaka en jämförelse hur unga( upp till 30) har röstat mot äldre (65+)
De äldre hade i större omfattning röstat på SD, KD, och S.
Hos de yngre hade S lågt stöd men MP och V hade högre stöd.
Men glädjande att yngre inte röstar på SD och KD.
V ovh MP har alltid varit starka bland unga. Och SD är inget parti som specifikt lockar unga väljare. Inte KD heller. Men KD:s politik idag passar unga bättre idag än de gjorde för ~ 10 år sedan.
 
V ovh MP har alltid varit starka bland unga. Och SD är inget parti som specifikt lockar unga väljare. Inte KD heller. Men KD:s politik idag passar unga bättre idag än de gjorde för ~ 10 år sedan.
Jag tänker att Kd fortfarande tilltalar en rätt liten grupp unga. Ja att många står till vänster som unga och sen går mer till höger är ju något som jag vet att man pratade om redan då jag gick i gymnasiet för 25 år sedan.
 
Sen är ju inte mp det självklara partiet för miljövänner. V:s politik svarar bättre mot tex WWF än vad Mp:s gör.

(Jag är lite sur på DN som klumpade ihop C och Mp som gröna partier igår. C är väl inget miljöinriktat parti.)
Jag är med i en grupp som heter ”rösta djurvänligt” på Facebook och där framgår det tydligt att det är inom Vänsterpartiet de djurvänliga politikerna finns. Plus Djurens parti, dem skulle jag velat rösta på men det var ju uppenbart att de inte skulle få något mandat så det vore ju en bortkastad röst tyvärr.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att Kd fortfarande tilltalar en rätt liten grupp unga. Ja att många står till vänster som unga och sen går mer till höger är ju något som jag vet att man pratade om redan då jag gick i gymnasiet för 25 år sedan.
Ja de är ju ingen majoritet på något viss men en ökning. Och det tycker jag är intressant eftersom KD aldrig varit speciellt lockande för unga generellt tidigare
 
Jag är med i en grupp som heter ”rösta djurvänligt” på Facebook och där framgår det tydligt att det är inom Vänsterpartiet de djurvänliga politikerna finns. Plus Djurens parti, dem skulle jag velat rösta på men det var ju uppenbart att demontering skulle få något mandat så det vore ju en bortkastad röst tyvärr.
I båda fallen handlar det ju också om partier som inte är bundna av lojaliteter som hindrar dem att vara kritiska mot hur djur hålls i företag (såsom livsmedelsproduktion).
 
Jag är med i en grupp som heter ”rösta djurvänligt” på Facebook och där framgår det tydligt att det är inom Vänsterpartiet de djurvänliga politikerna finns. Plus Djurens parti, dem skulle jag velat rösta på men det var ju uppenbart att de inte skulle få något mandat så det vore ju en bortkastad röst tyvärr.
Fast inom Miljöpartiet finns ju också många djurvänliga politiker. Och tittar man på toppkandidaterna i detta val, så måste väl Alice Bah Kuhnke räknas som mer djurvänlig än Malin Björk.

Djurens parti är ett jävla skämt tycker jag.
 
Jag
Fast inom Miljöpartiet finns ju också många djurvänliga politiker. Och tittar man på toppkandidaterna i detta val, så måste väl Alice Bah Kuhnke räknas som mer djurvänlig än Malin Björk.

Djurens parti är ett jävla skämt tycker jag.
måste missat vad Bah har gjort för djuren? Med djurvänlig menar jag politiskt, inte om hon så har en hel farm med husdjur.
 
Jag tror F! förlorat på att ta in Post, jag tycker hon har en jobbig framtoning och säger en del dumma grejer. Väldigt odiplomatisk, hon har gett mansgrisarna vatten på sin kvarn om hur feminister är.
Verkligen! Kunde inte sagt det bättre själv.
Och det tycker jag är tråkigt för det skulle annars vara bra med någon som driver och tar upp frågor som våldet mot kvinnor, jämställdhet och mer lösningsorienterade i konflikter där mänskliga rättigheter inte följs. Speciellt en tydlig motvikt mot mer fientliga partier.
 
Sen är ju inte mp det självklara partiet för miljövänner. V:s politik svarar bättre mot tex WWF än vad Mp:s gör.

(Jag är lite sur på DN som klumpade ihop C och Mp som gröna partier igår. C är väl inget miljöinriktat parti.)
Därför tvekade jag mellan V och MP, jag blev glad över att V åtminstone inte förlorade så mycket röster! :love:
Jag valde dock MP som en slags symbolisk markering för klimatet för att visa politikerna vad folket tycker är viktigast ... inte för att det funkade :meh: (då är jag glad att jag bidrog till att de inte åkte ut iallafall)
 
Angående unga/äldre så visade de på svt;s valvaka en jämförelse hur unga( upp till 30) har röstat mot äldre (65+)
De äldre hade i större omfattning röstat på SD, KD, och S.
Hos de yngre hade S lågt stöd men MP och V hade högre stöd.
Men glädjande att yngre inte röstar på SD och KD.
Däremot behöver nog S börja fundera på varför de inte lockade de yngre.
Jag tror att de unga ser behov av större/starkare motståndskrafter mot SD och/eller KD, och därför vänder sig till V. Jag gjorde iallafall det i riksdagsvalet. S känns som att de har flutit mera mot mitten för att locka till sig mittenröster (men å andra sidan så behövdes ju den här alliansen med L och C för att M/SD inte skulle vinna, jag kan förstå varför de gjorde som de gjorde), vilket känns inte så lockande för personer som vill rösta enligt sin ideologi.
 
Kanske beror på hur partiet sköts och vilka ministrar som tillsätts. 🤔
Jag är lite fundersam över den ena nya språkröret (var det väl?), han verkade lite mera liberal när jag läste lite när han tillsattes. Men har sedan dess inte hört något alls av honom, vilket känns lite förbryllande inför ett viktigt val som detta.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 124
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 857
Senast: Niyama
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: Smoothi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 765
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp