đŸ‡ȘđŸ‡șEU VALET 2024🇾đŸ‡Ș

Vilket parti kommer ni att rösta pÄ i EU valet 2024

  • SD

    Röster: 5 3,2%
  • M

    Röster: 11 7,0%
  • KD

    Röster: 6 3,8%
  • L

    Röster: 1 0,6%
  • C

    Röster: 20 12,7%
  • V

    Röster: 32 20,4%
  • MP

    Röster: 40 25,5%
  • S

    Röster: 28 17,8%
  • F

    Röster: 1 0,6%
  • AfS

    Röster: 2 1,3%
  • PP

    Röster: 0 0,0%
  • Övr

    Röster: 5 3,2%
  • Blankt

    Röster: 2 1,3%
  • Kommer ej rösta

    Röster: 9 5,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    157
  • Omröstning stĂ€ngd .
Nu har jag valt parti. Jag tillhör inte ngt fullt ut men röstar mot galenskap.
Nu behöver jag bara bestÀmma person. Hur tÀnker man? LÄter man det stÄ som det stÄr? Fokuserar man pÄ att rösta pÄ en av de som mest troligt fÄr en plats? Eller grottat man ner sig Ànnu lÀngre ner?
Det spelar vÀl egentligen störst roll om du vill rösta pÄ en person som Àr nÀra mandatgrÀnsen (baserat pÄ opinionsmÀtningar och hur mÄnga mandat de isf skulle ge). Sedan lÄter det kanske som att du mest vill lÀgga en röst pÄ partiet i sig ÀndÄ, oavsett kandidat? :)
 
Det spelar vÀl egentligen störst roll om du vill rösta pÄ en person som Àr nÀra mandatgrÀnsen (baserat pÄ opinionsmÀtningar och hur mÄnga mandat de isf skulle ge). Sedan lÄter det kanske som att du mest vill lÀgga en röst pÄ partiet i sig ÀndÄ, oavsett kandidat? :)
Jag har ingen Äsikt eller kunskap om personerna och röstar pÄ ett parti mer emot andra partier Àn för detta.
 
Jag har ingen Äsikt eller kunskap om personerna och röstar pÄ ett parti mer emot andra partier Àn för detta.
Ah! DÄ skulle jag nog bara rösta pÄ partiet utan att kryssa i nÄgon.

SjÀlv velar jag ju mellan V och Jonas Sjöstedt som ÀndÄ Àr högst upp som jag isf skulle kryssa (Àven om det ÀndÄ mest skulle vara en röst pÄ partiet i sig), eller tvÄan pÄ Centerns lista. DÀr Àr det mer personen Àn partiet, vilket gör det svÄrare - och det ser i dagslÀget inte ut som att C kommer fÄ fler mandat Àn ett, om de ens fÄr det, gÄr ju lite upp och ned.
 
De dÀr killarna som gick en "utbildning" i artighetsklausulen och Pommac efterÄt borde kanske Àven fÄ en kurs i humanistiska vÀrderingar och demokrati (gÀrna tillsammans med hela partiet)

Vi fĂ„r se om det kommer med 😀. Nytt avsnitt av Herr Talman imorgon kvĂ€ll 😂
Det dÀr med Pommac kom inte med. DÀremot fick Johan följa med Jimmie till informations avdelningen och se att det bara fanns 2 pers dÀr. Sen visar Jimmie upp den oavlönade trollarme'n som agerar pÄ eget bevÄg bakom draperiet. Jimmie anropar trollen:
Whom do you serve?
Trollen svarar: ÅKESSON....😂

Sen ligger Johan avsvimmad pÄ sjukhuset och vaknar upp nÀr Ebba sÀtter en korv med bröd under nÀstan pÄ Johan. Johan mopsar upp sig mot Jimmie och vill hoppa av samarbetet. Jamen gör det dÄ sa Jimmie.
Johan blir osĂ€ker. Jimmie sĂ€ger, sĂ„ hĂ€r, om du stannar kvar blir jag statsminister efter nĂ€sta val. Om du hoppar av blir jag statsminister efter nĂ€sta val. Johan sĂ€ger *gah* okej dĂ„ vi kör vĂ€l pĂ„ som vanligt dĂ„ men med lite mer tjafs. Jimmie sĂ€ger, jag kan tĂ€nka mig att köra pĂ„ med din uppförande kod....som toapapper 😂. Ebba skrattar. Johan sĂ€ger, eh bra dĂ€r, den sved 😂
Ufl sĂ€ger, hurraaaa slutet gott allting gott. Johan sĂ€ger, eh, Ă€hum, som korv. 😂 Alla partiledare skrattar ihop och Ulf kan fortsĂ€tta att statsministra

Ni kanske minns att The Simpsons förutspÄdde att Trump skulle bli president...
 
Tycker att det hÀr var en intressant take pÄ EU-valet, dÀr Nilsson i stort sett uppmanar till att rösta pÄ kandidater snarare Àn partier, inte rösta pÄ nejsÀgare och att hoppa över första kandidaten pÄ listan. Det hon skriver om Paulsen och Björk bekrÀftar vÀl till viss del hennes poÀng:


"Vilken partigrupp som blir störst Àr förstÄs aldrig oviktigt men faktiskt inte alls avgörande. HÀr har vi ett val dÀr vi kan vÄga vÀlja person, inte parti.

Europaparlamentet har ett enormt inflytande över vilka lagar och regler vi ska leva efter, men enbart nĂ€r de 720 lyckas fĂ„ ihop en majoritet. Är de splittrade, har de noll inflytande.
Den som kan lyssna pĂ„ andra, som Ă€r duktig pĂ„ att sy ihop kompromisser, och inte minst den som bottnar i sakkunskaper om frĂ„gan som diskuteras – den ledamoten fĂ„r störst inflytande.
DÀrför kunde Marit Paulsen frÄn det lilla Folkpartiet skrÀddarsy djurskyddet för hela Europa.
Och dÀrför kan Malin Björk, frÄn den lilla vÀnstergruppen, sluta efter 15 Är som EP-ledamot och stolt peka pÄ vad hon fÄtt igenom.

Alla röster rÀknas, sakkunskap och kompromissförmÄga segrar."
https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/strunta-i-debatterna-har-ar-vad-du-maste-veta/
 
Jag hade inte hört om nĂ„gon folkomröstning sĂ„ jag blev vĂ€ldigt förvĂ„nad över att se det nĂ€mnas hĂ€r och tĂ€nkte att nu har jag ett till Ă€mne att sĂ€tta in mig i, snabbt :nailbiting: Men googlade och som jag förstĂ„r det sĂ„ verkar det gĂ€lla lokala folkomröstningar i vissa kommuner: Uppsala, Söderhamn, Stenungsund, NynĂ€shamn, Örkelljunga, Lomma och Mora.

Skriver detta utifall nĂ„gon annan, som jag, börjar undra om man missat nĂ„got viktigt 😅
 
@EmmaBovary
Nu har jag varit pÄ HBTQI-valdebatten. Centerns Abi som du gillar var riktigt bra!
Synd att hon inte Ă€r miljöpartist. 😅😉
Annars tar jag med mig att pÄ ja- och nejfrÄgorna dÀr de skulle vifta med prideflaggor vid sina svar sÄ vÀgrade Dick Erixon ta i flaggan. Min kompis som var med stÀllde en frÄga om varför han menade att han inte kunde stÄ för den och dÄ svarade han att ordet "queer" Àr politiskt och han hÄller inte med om det.
Jag tror mest det handlade om att han inte ville synas pÄ bild hÄllandes i en prideflagga.
Men oavsett sÄ kÀnns han som en farlig man för oss HBTQI'are.

Amanda Lind fick största applÄderna, men Àven liberalernas representant (minns inte namner) var bra och fick mycket applÄder. Hanna Gedin, som jag gillar, var tyvÀrr inte sÄ slagkraftig Àven om hon sa bra saker.
 
@EmmaBovary
Nu har jag varit pÄ HBTQI-valdebatten. Centerns Abi som du gillar var riktigt bra!
Synd att hon inte Ă€r miljöpartist. 😅😉
Annars tar jag med mig att pÄ ja- och nejfrÄgorna dÀr de skulle vifta med prideflaggor vid sina svar sÄ vÀgrade Dick Erixon ta i flaggan. Min kompis som var med stÀllde en frÄga om varför han menade att han inte kunde stÄ för den och dÄ svarade han att ordet "queer" Àr politiskt och han hÄller inte med om det.
Jag tror mest det handlade om att han inte ville synas pÄ bild hÄllandes i en prideflagga.
Men oavsett sÄ kÀnns han som en farlig man för oss HBTQI'are.

Amanda Lind fick största applÄderna, men Àven liberalernas representant (minns inte namner) var bra och fick mycket applÄder. Hanna Gedin, som jag gillar, var tyvÀrr inte sÄ slagkraftig Àven om hon sa bra saker.
Åh, tack för att du delar med dig av hur det var :heart

Haha, ja alltsÄ jag önskar ju ocksÄ att Abir tillhörde ett annat parti. Hon Àr ju dessutom toppen i funkisfrÄgor etc. sÄ en stjÀrna som behövs helt enkelt.


Dicks svar kÀnns vÀl typiskt för "homonationalister", sÄ tror inte att det bara Àr att han inte vill synas pÄ bild med flaggan. "Inkluderingen" gÀller egentligen bara vita bögar som accepterar att inte riktigt ses lika seriöst som heterosexuella par, och om de dessutom kan anvÀndas som slagtrÀ mot muslimer eller transpersoner. De vet sin plats, och passar sedan pÄ att sparka nedÄt...
 

Liknande trÄdar

Relationer Jag vet inte vart trÄden hör hemma, den spretar mot flera Àmnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag mÄste...
2
Svar
28
· Visningar
8 269
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Som de flesta hÀr sÀkert kÀnner till vid det hÀr laget Àr jag mamma till @EmmaFilippa som brukar skriva mycket hÀr och som kÀnner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 700
Kropp & SjĂ€l Orkar inte vara anonym.... I vĂ„ras fick jag tillfĂ€lle att vara med i en smĂ€rtstudie gjord av Örebros universitet för att fĂ„ hjĂ€lp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 688
Senast: EmmaW
·
  • LĂ„st
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat nÄgra varv till pÄ mitt förhÄllande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlÀgg om det hÀr tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 382
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp