đŸ‡ȘđŸ‡șEU VALET 2024🇾đŸ‡Ș

Vilket parti kommer ni att rösta pÄ i EU valet 2024

  • SD

    Röster: 5 3,2%
  • M

    Röster: 11 7,0%
  • KD

    Röster: 6 3,8%
  • L

    Röster: 1 0,6%
  • C

    Röster: 20 12,7%
  • V

    Röster: 32 20,4%
  • MP

    Röster: 40 25,5%
  • S

    Röster: 28 17,8%
  • F

    Röster: 1 0,6%
  • AfS

    Röster: 2 1,3%
  • PP

    Röster: 0 0,0%
  • Övr

    Röster: 5 3,2%
  • Blankt

    Röster: 2 1,3%
  • Kommer ej rösta

    Röster: 9 5,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    157
  • Omröstning stĂ€ngd .
Jag tycker raka motsatsen, att det Àr djupt oetiskt att göra sÄ i ett lÀge nÀr det inte finns tillrÀckliga resurser för alla.
Som sagt sÄ förstÄr jag din synpunkt. Men jag vet inte hur svÄrt sjuka vi pratar om - ligger de pÄ dödsbÀdden? Eller handlar det om svÄrt sjuka som skulle ÀndÄ kunna botas hÀr i Sverige?
Handlar det om personer som skulle ha dött Àven hÀr i Sveriges vÄrd sÄ förstÄr jag stÄndpunkten. Men handlar det om personer som hade överlevt med bÀttre vÄrd ... nej, det kÀnns inte bra.
 
Lite tillÀgg: Jag tror inte att det finns liksom en fast summa, sÀg 5 miljoner, som man planerar ska gÄ till fÀltsjukhusen i nÀromrÄdet och sedan tar man av just dessa 5 miljoner för att flyga de svÄrt sjuka till andra lÀnder.
Jag tror snarare att det handlar om ett allmÀnt bistÄnd dÀr man i sÄna fall spenderar dessa hypotetiska 5 miljoner pÄ fÀltsjukhus och sedan andra pengar pÄ dessa sjuktransporter.
SÄ i princip sÄ bör man inte ta av resurserna till fÀltsjukhusen för att man vÀljer att flyga dessa svÄrt sjuka.

Men ska jag vara lite realistisk sĂ„ tror jag att det tyvĂ€rr inte Ă€r sĂ„ troligt att det blir av. Är lite pessimistisk, och tror att det blir för fĂ„ som tycker att det lĂ„ter som en bra idĂ©. Ukraina ligger i EU och nĂ€rmare, medan Palestina ligger i Mellanöstern och lĂ€ngre bort, samt att jag misstĂ€nker att ett visst parti skulle ta illa upp av att ta emot nĂ„gra flyktingar frĂ„n det omrĂ„det :meh:
 
ApropÄ Ukraina sÄ kÀnns det lite som att resten av Europa klappar varandra pÄ axeln och har gÄtt vidare, medan Ukraina fortfarande kÀmpar pÄ :meh:
Lite makalöst med tanke pÄ att det kan lika gÀrna vara sÄ att Ukraina Àr just nu de som vaktar dörren mot fascismen i Europa :crazy:
Ja, visst Àr det vÀl delvis sÄ tyvÀrr.

(sedan kommer förmodligen EP fyllas av bra mycket mer fascister efter valet nu...)
 
DÄ Àr det nog en del som villigt tittar bort och för samtalet in pÄ andra Àmnen ocksÄ, sÄ blir det Putin gör mera rumsrent :meh:
Tex. Marine Le Pens parti ser ut att kunna gÄ riktigt bra, och Melonis parti talar allt för att det kommer gÄ bra för (Àven om hon vÀl inte Àr sÄ PutinvÀnlig lÀngre - men nog fan för hon fascistklingande politik)
 
Jag tycker det Àr tvivelaktigt, att flyga svÄrt sjuka över halva jorden till Sverige krÀver att stora resurser tas i bruk, resurser som skulle kunna rÀdda mÄnga fler om de anvÀnds klokare som till fÀltsjukhus i nÀromrÄdet.
NÀr jag lÀste artikeln verkar det handla om kroniskt svÄrt sjuka, alltsÄ ingenting för ett fÀltsjukhus.
 
Jag har fÄtt röstkort skickat till mig hÀr i Australien men kommer nog inte rösta.
Jag har ingen koll pÄ nÄgonting i Sverige idag efter att ha bott hÀr i 9 Är. Senaste gÄngen jag var i Sverige var 2017.

Jag skulle ju kunna frÄga brorsan som bor "pÄ landet" med 3 barn och en fjÀrde bor pÄ internat.
Om han röstar kan jag ju göra en "stödröst" pĂ„ samma, för dom? Är det en bra anledning eller Ă€r det bĂ€ttre att lĂ„ta bli?
 
Jag uppfattade det @vilde skrev om fÀltsjukhus som ett mer principellt stÀllningstagande. För just fÀltsjukhus Àr av flera skÀl inte en realistisk vÀg i det hÀr fallet. Det Àr inte heller nÄgot man bara snyter fram i en handvÀndning. Vi har sjÀlva idag bara ungefÀr ett och ett halvt fÀltsjukhus och vore glada om vi kunde ha nÄgra till - för att inte tala om det fyrtiotal som vi hade runt millennieskiftet. Men beredning, beslut och i bÀsta fall sÄ smÄningom anskaffning Àr tidsödande processer pÄ tiotals Är.
 
Hur missnöjda Àr man pÄ Kalla Fakta redaktionen nu efter senaste vÀljarbarometern frÄn Aftonbladet/Demoskop?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pPAgXj/eu-valet-oforandrat-stod-for-sd-efter-kalla-fakta

Igen. Detta skrev jag redan innan i tidigare inlÀgg. Fantaticismen hos SDs vÀljare kommer alltid att fullstÀndigt skita i fakta och information som uppdagas. Det ses som hot, pÄhitt osv och allt som sÀgs av 'andra' kommer vara lögn och endast den egna kulten - ursÀkta partiet - kommer vara den som sÀger sanningen.
 
Hur missnöjda Àr man pÄ Kalla Fakta redaktionen nu efter senaste vÀljarbarometern frÄn Aftonbladet/Demoskop?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pPAgXj/eu-valet-oforandrat-stod-for-sd-efter-kalla-fakta
Jag Àr inte förvÄnad. Jag tror inte ett ögonblick att SD-vÀljare överlag blir upprörda över avslöjandena och byter partisympatier. UtifrÄn deras vÀrldsbild uppfattas det nog faktiskt som desinformation och pÄverkansoperation. Det blir SD som blir offer, alla andra Àr jÀtteelaka och orÀttvisa.

Nej, snarare att vi andra som gillar demokrati och humanistiska vÀrderingar blir Ànnu litet mer avstÄndstagande.
 
Igen. Detta skrev jag redan innan i tidigare inlÀgg. Fantaticismen hos SDs vÀljare kommer alltid att fullstÀndigt skita i fakta och information som uppdagas. Det ses som hot, pÄhitt osv och allt som sÀgs av 'andra' kommer vara lögn och endast den egna kulten - ursÀkta partiet - kommer vara den som sÀger sanningen.
Exakt. Ingen trodde att det skulle pÄverka SD sÄ sett.
 
I Sverige driver högern en direkt klimatfientlig politik. Ser det likadant ut i EU-politiken? Försöker de smitta Àven EU med det kaos som de driver hÀr?
Jag tror att de som sitter i EP för SD röstar emot i stort sett samtliga förslag som hade underlÀttat. KD Àr ungefÀr lika dÄliga, speciellt om man ser till att vÄr jÀkla landsbruksminister försöker lobba Àven i EP för en sÀmre politik...

LÀgger till, ledamoten för L Àr vÀl det som frÀmst skiljer sig Ät, hon Àr mycket bÀttre dÀr Àn vad partiet Àr hÀr hemma.
 

Liknande trÄdar

Relationer Jag vet inte vart trÄden hör hemma, den spretar mot flera Àmnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag mÄste...
2
Svar
28
· Visningar
8 265
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Som de flesta hÀr sÀkert kÀnner till vid det hÀr laget Àr jag mamma till @EmmaFilippa som brukar skriva mycket hÀr och som kÀnner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 698
Kropp & SjĂ€l Orkar inte vara anonym.... I vĂ„ras fick jag tillfĂ€lle att vara med i en smĂ€rtstudie gjord av Örebros universitet för att fĂ„ hjĂ€lp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 680
Senast: EmmaW
·
  • LĂ„st
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat nÄgra varv till pÄ mitt förhÄllande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlÀgg om det hÀr tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 382
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp