Eurovision 2025

Det är ju för att Israel har ett oberoende public service-bolag. Reglerna tillåter inte att de utesluts.

Och innan du kommer till ”Jamen Ryssland…?” så har Ryssland inte ett oberoende public service-bolag längre. Det är därför de inte får vara med. Inte för att de invaderade Ukraina.

Jag tycker nog de har förklarat det?
... och jag tror att EBU VILL att även Israel ska ha public service. För att få vara med i EBU måste man ha både underhållning och opartisk nyhetsförmedling. Och Netanyahu har inte velat ha nån public service, men han vill ha eurovision.

Dessutom är huvudsponsorn Moroccan Oil israelisk ...

Det blir ändå ganska tydligt att man ville hitta en anledning till att inte låta Ryssland tävla, samtidigt som man inte vill hitta skäl till att utesluta Israel. 🤷‍♀️

Förutom att Israel till skillnad från Ryssland har ett public service bolag, så verkar också deltagande i Eurovision vara en viktig faktor för att Israel ska fortsätta ha det, vilket EBU prioriterar. Han går igenom det vid 41:19 i videon. Kan ju vara skälet till att inte vilja hitta ett skäl att utesluta.

Antar att det är pga Israel som publiken knappt hörs i år också? Eller är verkligen arenan såpass apatisk under framträdandena? Det ger inte någon stark live-känsla.

(Ljudet överlag tycker jag har varit ovanligt kasst, då har jag i och för sig inte sett alla bidragen, det känns väldigt platt.)
De har en ljudmatta som jämnar ut publikljudet både under och mellan numren. På det viset hörs inte protesterna mot Israel - men tyvärr försvinner ju också partyt under t ex KAJs nummer.

Det var stor skillnad mellan semi 1 och semi 2 på den punkten, man hörde mycket mer i semi 2. Så jag hoppas det blir så ikväll också

Gissningsvis för att man ska höra ljudet från scenen bättre. Om publiken var så anti Israel skulle de ju inte ha gått till final.
I semifinalerna gäller bara tittarröster och den israeliska diasporan är jättestor. Och där röstar antagligen även de som skiter i musiken, de röstar som ett stöd för staten Israel. Förra året fick Israel en massiv mängd tittarröster även i finalen, det var juryrösterna som höll dem tillbaka.

I mitt flöde fick jag häromdagen upp ett sponsrat inlägg från Svensk-Israeliska vänföreningen (eller nåt) med utförliga instruktioner för hur man gör när man röstar. Jag läste inte hela men av det jag såg handlade inte om låten eller artisten, bara hur man gör när man röstar.

Förutom att Israel till skillnad från Ryssland har ett public service bolag, så verkar också deltagande i Eurovision vara en viktig faktor för att Israel ska fortsätta ha det, vilket EBU prioriterar. Han går igenom det vid 41:19 i videon. Kan ju vara skälet till att inte vilja hitta ett skäl att utesluta.
Exakt den där som jag sett också. Han är så jäkla bra!

KAN har liksom signerat bomber som använts och är absolut delskyldiga till att israels befolkning inte ser så mycket av förödelsen i Gaza. Ser inte värdet i att EBU göder Israels soft power, speciellt inte när landet dödat rekordmånga journalister (över 200 sedan 2023).

Min kristallkula:
1 Frankrike
2 Sverige
3 Österrike
4 Nederländerna (Velade länge mellan dem och Albanien men jag tror att juryerna inte är lika förtjusta i såpass etniskt. Jag får lite vibbar av Ukraina 2021 där, älskad av tittarna men juryn sänkte den totalt)
5 Finland

Och UK kommer sist. Hade just vant mig lite vid låten och tänkt att okej, den är väl lite kul ändå. Sen kom semin.

I semifinalerna gäller bara tittarröster och den israeliska diasporan är jättestor. Och där röstar antagligen även de som skiter i musiken, de röstar som ett stöd för staten Israel. Förra året fick Israel en massiv mängd tittarröster även i finalen, det var juryrösterna som höll dem tillbaka.

I mitt flöde fick jag häromdagen upp ett sponsrat inlägg från Svensk-Israeliska vänföreningen (eller nåt) med utförliga instruktioner för hur man gör när man röstar. Jag läste inte hela men av det jag såg handlade inte om låten eller artisten, bara hur man gör när man röstar.
Ifjol fanns det dessutom en annons på Times Square med en uppmaning att rösta på Israel :)

Edit. De har en detta året också.

Senast ändrad:
I mitt fall är det inga starka känslor, men jag gillar inte låtar av den här typen helt enkelt. Jag minns knappt övriga låtar längre, men Maja Ivarssons tyckte jag om.
Som sagt man tycker ju det man tycker, men för mig så är det motsägelse fullt att tycka något är uselt och inte ha starka känslor. För mig är det en stark känsla, det var det jag frågade kring.

KAN har liksom signerat bomber som använts och är absolut delskyldiga till att israels befolkning inte ser så mycket av förödelsen i Gaza. Ser inte värdet i att EBU göder Israels soft power, speciellt inte när landet dödat rekordmånga journalister (över 200 sedan 2023).
Som jag förstått det var det en specifik rapporter snarare än bolaget i stort. Vad jag sett kommenterats av folk som bor där är KAN de enda som sänder någon som helst regimkritik. Vad Israels regim gör är förfärligt, och visst kan det vara problem att de kan använda Eurovision som propaganda (hur lyckat det är låter jag vara osagt med tanken på all uppmärksamhet om att Israel borde uteslutas), men tänker samtidigt att regimen inte lär få mindre makt om den enda inhemska media som inte styrs av regimen försvinner.

Sen om man vill utesluta länder utifrån regimer borde man ta en titt på Georgien också kan man tycka. Men jag lämnar det här, har inget egentligt intresse av att diskutera Eurovision politik och känner vi börja komma ifrån trådens poäng, bryr mig inte så mycket om tävlingen och är här bara för att se om andra tycker om/tycker illa om samma bidrag som jag. Men hade själv ingen aning om att Eurovision var avgörande för KANs överlevnad och ville dela det perspektivet.

Min kristallkula:
1 Frankrike
2 Sverige
3 Österrike
4 Nederländerna (Velade länge mellan dem och Albanien men jag tror att juryerna inte är lika förtjusta i såpass etniskt. Jag får lite vibbar av Ukraina 2021 där, älskad av tittarna men juryn sänkte den totalt)
5 Finland

Och UK kommer sist. Hade just vant mig lite vid låten och tänkt att okej, den är väl lite kul ändå. Sen kom semin.
Jag tänker finns det inte chans/risk att Frankrike- Schweiz - Nederländerna (ev Österrike) stjäl röster av varandra?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka