Eurovision 2025

Det suger ju verkligen hur EBU tycks lägga en munkavle på journalister det här året, och en polsk journalist som bevakat eurovision i 20 år, men som ställde kritiska frågor till Israel ifjol fick inte ackreditering. Journalister måste lova att inte inte rapportera sådant som kan ”vara kränkande eller skada Eurovisions eller EBU:s anseende”. De ska tydligen ändra sig till nästa år, men det här är ju verkligen ruttet. Aftonbladets nöjesreporter Tobbe Ek har gjort ett riktigt bra jobb när han grävt i det.

https://www.aftonbladet.se/nojesbla...pa-journalister-under-eurovision-song-contest

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/1MJPjq/eurovision-2025-ebu-och-pressfrihet

Det suger ju verkligen hur EBU tycks lägga en munkavle på journalister det här året, och en polsk journalist som bevakat eurovision i 20 år, men som ställde kritiska frågor till Israel ifjol fick inte ackreditering. Journalister måste lova att inte inte rapportera sådant som kan ”vara kränkande eller skada Eurovisions eller EBU:s anseende”. De ska tydligen ändra sig till nästa år, men det här är ju verkligen ruttet. Aftonbladets nöjesreporter Tobbe Ek har gjort ett riktigt bra jobb när han grävt i det.

https://www.aftonbladet.se/nojesbla...pa-journalister-under-eurovision-song-contest

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/1MJPjq/eurovision-2025-ebu-och-pressfrihet
Verkligen inte imponerad av hur det hela sköts. Och jag förstår inte(!) hur Israel kan tillåtas delta. Det är helt absurt i mina ögon... Jag tycker snarare det är ett problem att journalister idag inte är tillräckligt kritiska, inte tillåts/hinner gräva tillräckligt mycket för att få ut nyheter snabbt osv. Inte att de är "för elaka" eller vad man nu vill kalla det.

Med det sagt tänker jag fortfarande titta ikväll, för att se KAJ. Jag tänker dock inte rösta på någon, vill inte att de so anordnar Eurovision ska få mina pengar.

Verkligen inte imponerad av hur det hela sköts. Och jag förstår inte(!) hur Israel kan tillåtas delta. Det är helt absurt i mina ögon... Jag tycker snarare det är ett problem att journalister idag inte är tillräckligt kritiska, inte tillåts/hinner gräva tillräckligt mycket för att få ut nyheter snabbt osv. Inte att de är "för elaka" eller vad man nu vill kalla det.

Med det sagt tänker jag fortfarande titta ikväll, för att se KAJ. Jag tänker dock inte rösta på någon, vill inte att de so anordnar Eurovision ska få mina pengar.
Det är ju för att Israel har ett oberoende public service-bolag. Reglerna tillåter inte att de utesluts.

Och innan du kommer till ”Jamen Ryssland…?” så har Ryssland inte ett oberoende public service-bolag längre. Det är därför de inte får vara med. Inte för att de invaderade Ukraina.

Jag tycker nog de har förklarat det?

Det leder ju till begränsningar för artister också, ifjol fick ju varken publiken eller artisterna ha flaggor från annat än länderna som deltog + den gamla pride-flaggan. Det här året har publiken större frihet, men artisterna får bara ha sitt eget lands flagga. Känns ju superdeppigt att det lett till att artister som normalt hade sportat en regnbågsflagga inte får, när det uppenbara skälet är att man är rädd för att de ska ha en palestinsk flagga i greenroom. Tycker verkligen att det sett mer stelt ut än vanligt.

Det är ju för att Israel har ett oberoende public service-bolag. Reglerna tillåter inte att de utesluts.

Och innan du kommer till ”Jamen Ryssland…?” så har Ryssland inte ett oberoende public service-bolag längre. Det är därför de inte får vara med. Inte för att de invaderade Ukraina.

Jag tycker nog de har förklarat det?
Saken är ju den att det var inte alls så det rapporterades när Ryssland uteslöts. Då var det mer fokus på situationen i Ukraina och EBU:s värderingar (även om jag antar att oberoendet av public service-bolaget också spelade in).

"The European Broadcasting Union (EBU) has announced that no Russian act will participate in this year’s Eurovision Song Contest.

The Executive Board of the EBU made the decision following a recommendation earlier today by the Eurovision Song Contest's governing body, the Reference Group, based on the rules of the event and the values of the EBU.

The Reference Group recommendation was also supported by the EBU’s Television Committee.

The decision reflects concern that, in light of the unprecedented crisis in Ukraine, the inclusion of a Russian entry in this year’s Contest would bring the competition into disrepute.

Before making this decision the EBU took time to consult widely among its membership.

The EBU is an apolitical member organization of broadcasters committed to upholding the values of public service.

We remain dedicated to protecting the values of a cultural competition which promotes international exchange and understanding, brings audiences together, celebrates diversity through music and unites Europe on one stage"
https://eurovision.tv/mediacentre/release/ebu-statement-russia-2022

https://www.aftonbladet.se/nojesbla...2V1b/ebu-ryssland-far-inte-tavla-i-eurovision

Det leder ju till begränsningar för artister också, ifjol fick ju varken publiken eller artisterna ha flaggor från annat än länderna som deltog + den gamla pride-flaggan. Det här året har publiken större frihet, men artisterna får bara ha sitt eget lands flagga. Känns ju superdeppigt att det lett till att artister som normalt hade sportat en regnbågsflagga inte får, när det uppenbara skälet är att man är rädd för att de ska ha en palestinsk flagga i greenroom. Tycker verkligen att det sett mer stelt ut än vanligt.
Antar att det är pga Israel som publiken knappt hörs i år också? Eller är verkligen arenan såpass apatisk under framträdandena? Det ger inte någon stark live-känsla.

(Ljudet överlag tycker jag har varit ovanligt kasst, då har jag i och för sig inte sett alla bidragen, det känns väldigt platt.)

Antar att det är pga Israel som publiken knappt hörs i år också? Eller är verkligen arenan såpass apatisk under framträdandena? Det ger inte någon stark live-känsla.

(Ljudet överlag tycker jag har varit ovanligt kasst, då har jag i och för sig inte sett alla bidragen, det känns väldigt platt.)
Jag tror de dragit ner publikljudet i TV-sändningarna en del i år. Har sett tiktoks inspelade i publiken där gensvaret hörs på ett helt annat vis

• Gilla
Reactions: Mkb

Ja, jag tycker heller att inte ljudet varit speciellt bra.

Saken är ju den att det var inte alls så det rapporterades när Ryssland uteslöts. Då var det mer fokus på situationen i Ukraina och EBU:s värderingar (även om jag antar att oberoendet av public service-bolaget också spelade in).

"The European Broadcasting Union (EBU) has announced that no Russian act will participate in this year’s Eurovision Song Contest.

The Executive Board of the EBU made the decision following a recommendation earlier today by the Eurovision Song Contest's governing body, the Reference Group, based on the rules of the event and the values of the EBU.

The Reference Group recommendation was also supported by the EBU’s Television Committee.

The decision reflects concern that, in light of the unprecedented crisis in Ukraine, the inclusion of a Russian entry in this year’s Contest would bring the competition into disrepute.

Before making this decision the EBU took time to consult widely among its membership.

The EBU is an apolitical member organization of broadcasters committed to upholding the values of public service.

We remain dedicated to protecting the values of a cultural competition which promotes international exchange and understanding, brings audiences together, celebrates diversity through music and unites Europe on one stage"
https://eurovision.tv/mediacentre/release/ebu-statement-russia-2022

https://www.aftonbladet.se/nojesbla...2V1b/ebu-ryssland-far-inte-tavla-i-eurovision
Ja, men sen har man ju förklarat 18000 gånger att det handlar om reglerna, att det inte är länderna utan bolagen som tävlar.

Det blir så tjatigt alltihop.

Jag tror de dragit ner publikljudet i TV-sändningarna en del i år. Har sett tiktoks inspelade i publiken där gensvaret hörs på ett helt annat vis
Gissningsvis för att man ska höra ljudet från scenen bättre. Om publiken var så anti Israel skulle de ju inte ha gått till final.

Ja, men sen har man ju förklarat 18000 gånger att det handlar om reglerna, att det inte är länderna utan bolagen som tävlar.

Det blir så tjatigt alltihop.
Det framstår väl som lite av en efterhandskonstruktion när man ändrar sig hit och dit allteftersom. Ena stunden kommer man med uttalanden om EBU:s värderingar och situationen i Ukraina, andra stunden ska sådant inte spela någon som helst roll. Hade man bestämt sig redan från början och varit tydliga med att inte dra in politik eller uttala sig om läget även i Rysslands fall så hade nog agerandet upplevts som betydligt mer konsekvent när Israels deltagande blev kontroversiellt.

Det blir ändå ganska tydligt att man ville hitta en anledning till att inte låta Ryssland tävla, samtidigt som man inte vill hitta skäl till att utesluta Israel. 🤷‍♀️
Det är väl helt enkelt att man följer reglerna? Ryska tv-bolaget är inte med i ebu längre, av en massa skäl, De kan ju inte vara med i tävlingen när de inte är medlemmar. Medlemmar får vara med, icke-medlemmar får inte vara med.

Oavsett det så tycker jag det är tradigt att fast det förklarats SÅ många gånger, så är det ändå det där tjatat om att man inte förstår.

Man behöver inte hålla med, men det är inte svårt att förstå. Särskilt inte som regelverket förklarats så otroligt många gånger redan.

För egen del skulle jag önska att Israel avstod från att delta, så att Eurovision slapp handla om det varje år. Poängen med Eurovision är för mig att få en paus från deppig politik, inte djupdyka i den. Deppig politik får man ju varje dag ändå, det är inte som att det inte står om all världens elände (och det är mycket!) när man läser tidningen.

Loreen Tattoo hade startnummer 9. (Tvåan 13)
Måns hade startnummer 10 (Tvåan 25)
Conchita hade startnummer 11 (Tvåan 24)
Salvador Sobral nummer 11 (Tvåan 25)

Dessutom så får man rösta under hela programmet numera. Så om man tycker om låt nummer 1 kan man rösta redan då.

Jag tror inte att startnummer har så stor betydelse.

Då tror jag att vilka låtar som startar närmast före och efter har större betydelse!
Nej, såklart det inte är den viktigaste faktorn. Men det betyder en del. Fansen gnölar nu över att KAJ har fått det bästa startnumret. Och när jag lyssnade på Aftonbladets schlagerpodd i går så resonerade de en del om att startnumren i finalen också KAN vara en fingervisning om hur det gick i semin. Alltså att såna som gick bra i semin också får bra startnummer, och tvärtom.

Att det går att rösta under hela programmet fick jag klart för mig först i dag. Jag har rört till det med det där i år. I tisdags satt jag och röstade som en galning på Island innan jag fick klart för mig att röstningen skulle öppna först om nån timme
😂

Vad menas med "Producers choice"? Att producenten bestämt startnummer? I så fall ger jag tummen ner till den som bestämt att KAJ startar så sent. Jag hade hoppats på ett tidigt startnummer för att ha någon energi när det är dags. Nu lär det ju bli vid midnatt typ som de går upp på scen... Får kanske sova lite först och sedan vakna, bastudansa och se resultatet :rofl:
KAJ anses ha ett av de bästa startnumren. Ju senare desto bättre, fast kanske inte allra sist. :) Så tack Björkman 🙏

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka