Eurovision Song Contest 2019 - FINALEN

voltis

Trådstartare
Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana:
På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)

Vi får se John Lundvik uppträda och tävla mot flertalet starka artister och låtar i årets FINAL i Eurovision song contest!!

Jag tror på en väldigt jämn final, där juryrösterna kommer ha stor del i slutresultatet!
Jag har faktiskt väldigt väldigt svårt att tippa både vinnaren och topp 10, eller ens rangordna mina egna favoriter!

Här är i alla fall årets finalstartfält, vad tror ni???


1.Malta – “Chameleon“, Michela Pace
2.Albanien – “Ktheju tokës“, Jonida Maliqi
3.Tjeckien – “Friend Of A Friend“, Lake Malawi
4.Tyskland – “Sister“, S!sters
5.Ryssland – “Scream“, Sergey Lazarev
6.Danmark – “Love is Forever“, Leonora
7.San Marino – “Say Na Na Na“, Serhat
8.Nordmakedonien – “Proud“, Tamara Todevska
9.Sverige – “Too Late For Love“, John Lundvik
10.Slovenien – “Sebi“, Zala Kralj & Gašper Šantl
11.Cypern – “Replay”, Tamta
12.Nederländerna – “Arcade“, Duncan Laurence
13.Grekland – “Better Love”, Katerine Duska
14.Israel – “Home“, Kobi Marimi
15.Norge – “Spirit in the Sky“, KEiiNO
16.Storbritannien – “Bigger Than Us“, Michael Rice
17.Island – “Hatrið mun sigra“, Hatari
18.Estland – “Storm“, Victor Crone
19.Vitryssland – “Like It“, ZENA
20.Azerbajdzjan – “Truth“, Chingiz
21.Frankrike – “Roi“, Bilal Hassani
22.Italien – “Soldi“, Mahmood
23.Serbien – “Kruna“, Nevena Božović
24.Schweiz – “She Got Me“, Luca Hänni
25.Australien – “Zero Gravity“, Kate Miller-Heidke
26.Spanien – “La venda“, Miki
 
Jag har inte hört de där låtarna, förutom Victor Crones låt då eftersom den spelas massor på radio. Men jag ska titta och hoppas på att det blir något bra som vinner :)
 
Min kommentar till startfältet är att det är som vilken radiotimme som helst. Det mesta är åt pop-hållet i olika tempon. Många låtar är riktigt behagliga att lyssna på.
Jag vet inte om det är för att man är partisk, men jag tycker att John Lundviks låt sticker ut lite från mängden, man lägger märke till den. På ett behagligt sätt. Jag lägger även märke till Island, Italien och Australien, som sticker ut lite mer, inte nödvändigtvis positivt, för mig.
Nederländerna är ju extremt favorittippade, och visst, det är väl en helt okej låt. Men jag förstår inte riktigt varför den ses som en favorit. En glad poplåt framförd av en kille som sitter fast vid sitt piano. Nä, ameo fatta noll...
 
Har ni laddat med den obligatoriska dippen och tillbehören? Jag insåg precis att jag glömt hälften (!!!) så det blir dagens uppdrag att fixa.

Sen behöver vi lösa så att vi kan se både hockeyn och ESC samtidigt ikväll...
 
Jodå, vi laddar här. Men känner mig inte lika peppad som vanligt. Alldeles för få bra låtar. För många som är mellanmjölk. De riktigt bra och riktigt dåliga saknas vilket gör det rätt mycket tråkigare.
 
Jodå, vi laddar här. Men känner mig inte lika peppad som vanligt. Alldeles för få bra låtar. För många som är mellanmjölk. De riktigt bra och riktigt dåliga saknas vilket gör det rätt mycket tråkigare.
Just därför jag fokuserar på allt annat istället. :rofl:
 
Jodå, vi laddar här. Men känner mig inte lika peppad som vanligt. Alldeles för få bra låtar. För många som är mellanmjölk. De riktigt bra och riktigt dåliga saknas vilket gör det rätt mycket tråkigare.
Haaha och jag som tycker det är jobbigt för jag gillar så många låtar och få om är riktigt dåliga ;)
Har ju haft svårt att rangordna alla till och med, men lista kommer strax.

Ska ladda med dotterns dansuppvisning nu på morgonen sen iväg och handla snacks till ikväll brkar bli en blandning av lösgodis och ngt salt typ chips ;)
Sambon kräver mkt snacks, han ogillar verkligen ESC haha
 
Ok ska försöka tippa topp 10 :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Detta är vad jag TROR inte vill...

1.Holland
2.Sverige
3.Frankrike
4.Ryssland
5.Azerbaijan
6.Italien
8.Australien
9.Storbritannien
10.Spanien

Eller nä, jag tror typ alla dessa kan byta plats med varandra, eller så kan ngn helt annan hoppa in i topp 10.. det är liksom Eurovision! San Marino gick liksom till final... allt kan hända ;)
Glömde dessutom Island som jag tror hamnar i topp 10... men vem plockar jag bort då??
 
Och vad VILL jag då??
Haha det är nästan lika svårt!!

Jag grupperar låtarna först så får vi se sen... Låtarna är INTE i rangordning:
(med reservation för att jag inte sett big 5 live ännu de kan ju byta plats helt efter det)

Vill helst ska vinna:

Sverige
Italien
Azerbaijan
Nord Makedonien
Norge
Grekland

Helt ok som vinnare:

Holland
Schweiz
Island
Estland
Spanien
Storbritannien

Ok låtar, inte vinnare:


Frankrike
Malta
Ryssland
Tjeckien
Cypern
Serbien
Israel
Danmark
Australien

Bör inte vinna
.

Tyskland
San Marino
Vitrysland
Slovenien
Albanien
 
I snabbkollen har följande bidrag lyckats peta in sig själva på top 10. I startordning.

Tjeckien
Sverige
SLOVENIEN
(Nederländerna)
Norge
(Island)
(Estland)
Azerbajdjan
(Serbien)
(Schweiz)

Återstår att se om listan ser likadan ut ikväll.
 
Detta är första året sedan Loreen och Euphoria som jag vill att Sverige vinner för att den är bland mina favoritlåtar i finalen.

Jag blir inte heller upprörd om Nederländerna vinner, även om jag tycker att de har haft bättre bidrag som blivit bestulna på segern på senare år. Men de har hållit sig genomgående till bra bidrag och har liksom tjänat ihop retroaktivt till att få vinna med en helt ok låt ett år utifrån allmänt hög nivå (Anouk och The Common Linnets bl a).

Min personliga favorit utanför Sverige är dock Italien! Som jag också kommer att ösa in en bunke röster på. :love:

Fastnade också för något med Sloveniens bidrag när jag såg det i semifinalen samt Azerbajdzjan, ett annat jäkligt pålitligt land när det kommer till ESC-bidrag. Och plötsligt kollade jag Australiens bidrag tre gånger i rad på Yotube. Kan vara en låt som sätter sig rejält efter några upplevelser. Varningsflagg för dem, och Schweiz som kan riva åt sig många tittarröster.
 
Jag vet inte vad jag tror! Mer än att Lundvik nog med ett nödrop hankar sig in i topp 5. Men han kan lika gärna hamna typ 10. JAG tycker att han är jättebra men gospel känns inte Eurovision alls.

Sen, vinnaren. Ja, kanske Holland. Men jag undrar om inte Island eller Ryssland kan ta sig förbi. Och isåfall blir jag glad för då vinner jag pengar. :D
 
Jag gillar Nederländerna och Norge.

Estland och Azerbajdzjan har jag hör ett flertal gånger på radion så de känns lite uttjatade.
 
Jag har inte lyckats hänga med i semifinalerna, men blev jätteförvånad när en låt jag har på min spellista när jag tränar, visade sig vara en ESC-finalist; Estlands! Jag gillar den i lurarna när jag behöver peppas men har inte sett deras/hans (?) liveframträdande - annars borde väl Storm vara en av favoriterna?
 
Jag har inte lyckats hänga med i semifinalerna, men blev jätteförvånad när en låt jag har på min spellista när jag tränar, visade sig vara en ESC-finalist; Estlands! Jag gillar den i lurarna när jag behöver peppas men har inte sett deras/hans (?) liveframträdande - annars borde väl Storm vara en av favoriterna?
Estlands tyckte jag är en an de sämre bidragen. Men kanske att den funkar bättre när det inte är live? Har bara här den i tävlingen nämligen.

Vilka tror ni vinner då? Island 🙃??

Eller kanske Norge?
 
Scream tycker jag var bra ändå. Men tänk vilket liv det skulle bli om Ryssarna vann.

Maltas gillade jag men kommer garanterat inte att vinna.
Danmark blir nog bland top 8 kanske.
Lilla landet, SAN Marino hette det så? Hoppas jag kommer sist för den var verkligen urdålig.

Har inte sett alla bidrag och en del jag knappt minns hur de gick en än gång.

Min personliga favorit är Sverige och Island.
 
Jag ska snart handla popcorn, dipp och kanske lite glass till ikväll. Någon rolig dricka slinker nog ner i korgen också. 😁

Jag tror och hejar på Estland. 🇪🇪
 
Jag hoppas på Island och inser fullständigt att de inte kommer vinna, men man får ju drömma :D Jag tror nog att Nederländerna tar hem det, men jag är fortfarande sur över deras staging. Överlag känns det ganska öppet med hur det kommer sluta ikväll, men topp 5 tror jag nog för Sverige åtminstone!
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det dags! Dagen vi väntat på! FINAL I EUROVISION SONG CONTEST! Sverige kom med, och i finalen väntar följande delatagare...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
17 068
Senast: voltis
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 468
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 924
Senast: malumbub
·
Kultur På tisdag smäller det, för mig är det i princip höjdpunkten på året om man inte räknar med semestern till Grekland eller kanske dotterns...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 787
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp