Bukefalos 28 år!

Eurovision Song Contest 2024

Alltså, jag har ju under den här veckan uttryckt att det är dumt att de är onödigt hårda med flaggor, så jag antar att vi båda tycker samma sak just gällande den biten då :)

Jag tycker att antingen öppnar man upp för fler flaggor/symboler eller så tillåter man bara deltagarländerna.
 
Jag personligen har ingen jag känner att jag vill vifta med. Men det finns säkert andra som har det men det får de inte göra. T.ex. Saades palestinasjal. Min poäng är att jag tycker att yttrandefrihet är otroligt viktigt och inte bara de åsikter jag råkar ha.

Fast Palestinaflaggan är väl i högsta grad kontroversiell i sammanhanget? En palestinasjal som klädesplagg tycker jag däremot borde varit okej, men jag tolkade dig som att det var just flaggor du avsåg. Och att Prideflaggan inte skulle tillåtas med hänvisning till att det finns andra lika etablerade och okontroversiella flaggor som inte är tillåtna. Men jag kanske tolkade dig fel?
 
Fast Palestinaflaggan är väl i högsta grad kontroversiell i sammanhanget? En palestinasjal som klädesplagg tycker jag däremot borde varit okej, men jag tolkade dig som att det var just flaggor du avsåg. Och att Prideflaggan inte skulle tillåtas med hänvisning till att det finns andra lika etablerade och okontroversiella flaggor som inte är tillåtna. Men jag kanske tolkade dig fel?

Läs igen vad jag skrev. Är du fortfarande osäker så googla. Det finns bilder.
 
Läs igen vad jag skrev. Är du fortfarande osäker så googla. Det finns bilder.

Palestinasjalen besvarade jag. Min fråga var vilka flaggor du menar borde vara tillåtna som är jämförbara med Prideflaggan? Eller tycker du allt - alla symboler och i alla former (flaggor/kläder/plakat m.m.) - borde vara tillåtet?

Och är din egentliga åsikt att allt borde tillåtas, eller att Prideflaggan borde förbjudas för att inte alla flaggor, symboler och budskap tillåts?

Jag förstår inte vad jag ska googla för att förstå vad du menar.
 
@Lingon
Känner att jag vill förtydliga att jag frågar inte för att ifrågasätta/"sätta dit dig" utan för att jag tycker att det är en intressant frågeställning om vad ska vara tillåtet och inte. Det känns som ett väldigt svårt regelverk att skriva och jag vet inte själv vad jag själv tycker. Så därför frågar jag om andras tankar.

Jag håller med dig i att jag tycker att det nu är för hård tolkning. Tycker t ex att palestinasjal virad runt handleden borde varit okej. Även EU-flaggan kändes onödigt att stoppa. Å andra sidan tycker jag att det är rimligt att Palestinaflaggan inte är okej, och därmed inte heller om själva flaggan skulle vara virad runt handleden.

Inte helt lätt m a o. Men några gränser tycker jag behövs, även gällande reklam så det är inte bara politiska budskap jag tycker behöver regleras.
 
Dry finns det säkert andra som tycker att just deras organisation också gör. Det här handlar inte om Pride eller inte Pride. Det handlar om yttrandefrihet. Som sagt det finns säkert andra lika behjärtansvärda organisationer/åsikter/grupper som skulle vilja synas lite extra. I ESC får man tycka vad man vill så länge man tycker som majoriteten. Är det yttrandefrihet?
Som sagt är det ingen som sagt att ESC skulle handla om yttrandefrihet. Varför skulle det vara yttrandefrihet på ESC? Det är ju inte yttrandefrihet för vem som helst på TV i vanliga fall heller, dvs att alla har rätt att ta plats i rutan i vilket program som helst och säga vad de vill. Det är ju upp till producenter etc vad som visas i vilket program.
 
Jag tycker att antingen öppnar man upp för fler flaggor/symboler eller så tillåter man bara deltagarländerna.
Det kan man ju tycka, och nån annan tycker att det inte ska vara flaggor alls, och en tredje att det vore käckt med enbart fascistflaggor eller vad som helst. Men det är ju EBU som bestämmer, och kan ju i princip sätta upp vilka godtyckliga regler de vill. Jag tycker regnbågsflaggan är logisk eftersom hela galan har en stor queerpublik och -tillvändhet. Jag skulle tro att man får ha EU-flaggan också, t ex. Nederländerna hade ju den på scen i sitt nummer, och det gick uppenbarligen bra.
 
Det kan man ju tycka, och nån annan tycker att det inte ska vara flaggor alls, och en tredje att det vore käckt med enbart fascistflaggor eller vad som helst. Men det är ju EBU som bestämmer, och kan ju i princip sätta upp vilka godtyckliga regler de vill. Jag tycker regnbågsflaggan är logisk eftersom hela galan har en stor queerpublik och -tillvändhet. Jag skulle tro att man får ha EU-flaggan också, t ex. Nederländerna hade ju den på scen i sitt nummer, och det gick uppenbarligen bra.
Det förekom minst ett fall där någon med EU-flaggan stoppades igår, tydligen! Är väl kanske möjligt att de på nåt vis tolkade det som ett stöd för diskade Joost, även om det låter väldigt långsökt, haha.
 
Det förekom minst ett fall där någon med EU-flaggan stoppades igår, tydligen! Är väl kanske möjligt att de på nåt vis tolkade det som ett stöd för diskade Joost, även om det låter väldigt långsökt, haha.

Ja, det kan nog tolkats just så i och med vad som hänt. Å andra sidan så är EU en organisation som väl egentligen inte har något med EBU att göra, eller har de något samarbete med varandra? Och EU kan ju sägas representera vissa länder i Europa och har fred och samarbete som mål, men det är inte alla länder inom Europa som representeras. En del av de övriga vill gå med och andra vill inte gå med. Så helt okontroversiellt vad en EU-flagga faktiskt symboliserar i sammanhanget är det nog inte.

Men eftersom jag tycker att man hellre borde fria än fälla så tycker jag att den borde varit okej.
 
Det förekom minst ett fall där någon med EU-flaggan stoppades igår, tydligen! Är väl kanske möjligt att de på nåt vis tolkade det som ett stöd för diskade Joost, även om det låter väldigt långsökt, haha.
Fast för t.ex. UK är ju EU-flaggan ytterst politiskt laddad, så det kan jag nog ändå förstå faktiskt. Utöver att det strider mot regeln att det inte är en flagga för ett tävlande land, alltså.
 
Det förekom minst ett fall där någon med EU-flaggan stoppades igår, tydligen! Är väl kanske möjligt att de på nåt vis tolkade det som ett stöd för diskade Joost, även om det låter väldigt långsökt, haha.
Fast Joost hade väl den på scen också i semifinalen. Och det verkade ju vara ok.

Poängen är i vilket fall att det inte råder yttrandefrihet på ESC, och att ingen sagt att det skulle vara det heller.
 
Fast Joost hade väl den på scen också i semifinalen. Och det verkade ju vara ok.

Poängen är i vilket fall att det inte råder yttrandefrihet på ESC, och att ingen sagt att det skulle vara det heller.
Det vet jag att han hade. Sedan tänker jag rent allmänt att den laddade stämningen ledde till "ängsliga" beslut av enskilda som säkert inte hade fattats ett annat år.
 
Jag är lite nyfiken på hur de hade reagerat om någon ville komma in med en black power/black lives matter flagga 🤔 Det är väl lite mera känsligt i USA men ändå aktuellt för svarta personer i Europa också. Det kan ju sägas vara både en mänsklig rättighet (inte bedömas efter sin hudfärg) och en politisk fråga.

Kanske inte lika högaktuellt som Israel och Palestina men diskussionen om Pride flaggan fick mig att börja fundera på om det fanns någon liknande flagga och då tänkte jag på detta. BLM är dock kanske mera politisk då den ligger närmare i tiden, medan tiden då pride flaggan var mera politisk (pga förbud och liknande) ligger längre tillbaka i tiden.
Men likväl är det en mänsklig rättighet att behandlas likadant oavsett hur man ser ut.

Vad tycker ni? Särskilt intressant om man tycker att Pride flaggan är okej men inte BLM.
 
Jag är lite nyfiken på hur de hade reagerat om någon ville komma in med en black power/black lives matter flagga 🤔 Det är väl lite mera känsligt i USA men ändå aktuellt för svarta personer i Europa också. Det kan ju sägas vara både en mänsklig rättighet (inte bedömas efter sin hudfärg) och en politisk fråga.

Kanske inte lika högaktuellt som Israel och Palestina men diskussionen om Pride flaggan fick mig att börja fundera på om det fanns någon liknande flagga och då tänkte jag på detta. BLM är dock kanske mera politisk då den ligger närmare i tiden, medan tiden då pride flaggan var mera politisk (pga förbud och liknande) ligger längre tillbaka i tiden.
Men likväl är det en mänsklig rättighet att behandlas likadant oavsett hur man ser ut.

Vad tycker ni? Särskilt intressant om man tycker att Pride flaggan är okej men inte BLM.

Jag tycker att det är en filosofiskt intressant fråga. Det borde finnas fler flaggor/symboler som också faller inom ramen för mänskliga rättigheter som man kan vilja vifta med på ESC. Jag tycker att det är fel att en får specialtillstånd men inte andra. Och vem ska bedöma det? Hur ska det bli rättvist? Vems synvinkel ska vi se det från? Allt är inte svart eller vitt. Gott eller ont.
 
Jag tycker att det är en filosofiskt intressant fråga. Det borde finnas fler flaggor/symboler som också faller inom ramen för mänskliga rättigheter som man kan vilja vifta med på ESC. Jag tycker att det är fel att en får specialtillstånd men inte andra. Och vem ska bedöma det? Hur ska det bli rättvist? Vems synvinkel ska vi se det från? Allt är inte svart eller vitt. Gott eller ont.
Vill dock klargöra att jag personligen tycker att det är helt okej med olika prideflaggor och BLM flaggor på eurovision :up: Men kan förstå skillnaderna i nyanserna i fråga om hur mycket av en politisk fråga en flagga är.

Enda flaggorna jag skulle ha något emot är de som uttrycker hat eller diskrimering av andra personer/grupper.
Där skulle man iofs diskutera om vissa länders flaggor skulle kunna innebära det, men å andra sidan så står länders flaggor (oftast) för så mycket mer än bara en sida av landet.
 
Jag tycker att det är en filosofiskt intressant fråga. Det borde finnas fler flaggor/symboler som också faller inom ramen för mänskliga rättigheter som man kan vilja vifta med på ESC. Jag tycker att det är fel att en får specialtillstånd men inte andra. Och vem ska bedöma det? Hur ska det bli rättvist? Vems synvinkel ska vi se det från? Allt är inte svart eller vitt. Gott eller ont.
Personligen tänker jag att symbolen bakom en Pride flagga inte diskrimerar någon person eller grupp. Dvs någon borde inte känna sig kränkt av att man viftar med den, så då borde det vara fritt fram.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 348
Senast: Tonto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 282
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
14 414
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp