Bukefalos 28 år!

Eurovision Song Contest 2024

Vill dock klargöra att jag personligen tycker att det är helt okej med olika prideflaggor och BLM flaggor på eurovision :up: Men kan förstå skillnaderna i nyanserna i fråga om hur mycket av en politisk fråga en flagga är.

Enda flaggorna jag skulle ha något emot är de som uttrycker hat eller diskrimering av andra personer/grupper.
Där skulle man iofs diskutera om vissa länders flaggor skulle kunna innebära det, men å andra sidan så står länders flaggor (oftast) för så mycket mer än bara en sida av landet.

När det gäller landsflaggor tycker jag bara att deltagarländers ska vara tillåtna. Det är en enkel gränsdragning som inte kräver nån värdering av något.
 
Personligen tänker jag att symbolen bakom en Pride flagga inte diskrimerar någon person eller grupp. Dvs någon borde inte känna sig kränkt av att man viftar med den, så då borde det vara fritt fram.

Jag håller helt med! Men är prideflaggan den enda som uppfyller de kraven? Eller rättare sagt, det är nog många som känner sig kränkta av Pride men publiken, EBU och ESC har kollektivt bestämt att den är välkommen ändå för att vi har bestämt att de som blir kränkta har fel och behöver tänka om. Man skulle kunna göra samma bedömning när det gäller fler flaggor/symboler. Men det har man inte gjort.
 
Jag håller helt med! Men är prideflaggan den enda som uppfyller de kraven? Eller rättare sagt, det är nog många som känner sig kränkta av Pride men publiken, EBU och ESC har kollektivt bestämt att den är välkommen ändå för att vi har bestämt att de som blir kränkta har fel och behöver tänka om. Man skulle kunna göra samma bedömning när det gäller fler flaggor/symboler. Men det har man inte gjort.
Och vilken Pride-flagga isåfall - den med enbart regnbåge? Nu finns det ju en uppsjö av dem, med ett virrvarr av färger och mönster och betydelser. Regnbågsflaggan, den enkla, borde täcka allt tänker jag och den kan man väl få ha med?
 
Jag håller helt med! Men är prideflaggan den enda som uppfyller de kraven? Eller rättare sagt, det är nog många som känner sig kränkta av Pride men publiken, EBU och ESC har kollektivt bestämt att den är välkommen ändå för att vi har bestämt att de som blir kränkta har fel och behöver tänka om. Man skulle kunna göra samma bedömning när det gäller fler flaggor/symboler. Men det har man inte gjort.
Vad för flaggor/symboler tänker du då på? Jag kom tänka på BLM och vad jag vet (vilket är rätt litet får jag erkänna) så har de inte sagt nej till den. Har svårt att komma på någon annan som de sagt nej till.

Angående de som blir kränkta av Pride flaggan, så tror jag att man här får läsa på om innebörden bakom alla flaggor/symboler för att se om den kränker någon.
Om jag skulle göra någon symbol för cyklar, skapar flaggor etc. Detta för att skapa en gemenskap bland cyklister och kunna samlas och ha kul tillsammans för att man har något gemensamt m.m.
Då kanske någon bilist blir kränkt och undrar varför bilister inte är inkluderade. Men det innebär inte att cyklisterna kränker bilisterna.

Nu är jag nog ute på farlig tunn is då jag förstår även tanken att man får respektera de som känner sig kränkta (oavsett vad). Men samtidigt så är det ibland oerhört svårt att göra något som inte kränker någon lättkränkt person 😅
Utan man får väl då se över, för att ta mitt exempel, cyklisterna och om de välkomnar även andra till sin gemenskap.
Det är väl först när man aktivt utesluter andra personer som det blir problem.
 
Apropå EU flaggan, så får man nog höra av EBU/ESC vad deras offentliga linje är. Jag vet inte vem som står där på plats och släpper in folk men jag kan tänka mig att det är någon som är hellre extra försiktig då man inte fått någon klar ledning från toppen.

Eller de kanske har uttalat sig redan om det?

Edit: Plus att den är i högsta grad politisk, det är ju politiker från medlemsländer som samlas och sitter under den.
 
Vad för flaggor/symboler tänker du då på? Jag kom tänka på BLM och vad jag vet (vilket är rätt litet får jag erkänna) så har de inte sagt nej till den. Har svårt att komma på någon annan som de sagt nej till.

Angående de som blir kränkta av Pride flaggan, så tror jag att man här får läsa på om innebörden bakom alla flaggor/symboler för att se om den kränker någon.
Om jag skulle göra någon symbol för cyklar, skapar flaggor etc. Detta för att skapa en gemenskap bland cyklister och kunna samlas och ha kul tillsammans för att man har något gemensamt m.m.
Då kanske någon bilist blir kränkt och undrar varför bilister inte är inkluderade. Men det innebär inte att cyklisterna kränker bilisterna.

Nu är jag nog ute på farlig tunn is då jag förstår även tanken att man får respektera de som känner sig kränkta (oavsett vad). Men samtidigt så är det ibland oerhört svårt att göra något som inte kränker någon lättkränkt person 😅
Utan man får väl då se över, för att ta mitt exempel, cyklisterna och om de välkomnar även andra till sin gemenskap.
Det är väl först när man aktivt utesluter andra personer som det blir problem.

Jag säger inte att man ska respektera de som blir kränkta för saker som egentligen inte berör dem. Gillar man inte homosexualitet är det ju faktiskt bara att låta bli att ha sex med en person av samma kön. Det är inte svårare än så.
 
Jag säger inte att man ska respektera de som blir kränkta för saker som egentligen inte berör dem. Gillar man inte homosexualitet är det ju faktiskt bara att låta bli att ha sex med en person av samma kön. Det är inte svårare än så.
Nej jag förstår att du inte tänker så. Men om ingen isåfall blir kränkt av Pride flaggan (av "legitima" skäl) så ser jag inga problem med att den får viftas med.
Dyker det upp någon annan flagga/symbol som har liknande inkluderande innebörd så får man väl ta ställning till den då, då jag inte får eller kan komma på något förslag på vad det kan vara idag. Än så länge är det bara Pride och möjligen BLM som jag kan komma på.
 
När det gäller landsflaggor tycker jag bara att deltagarländers ska vara tillåtna. Det är en enkel gränsdragning som inte kräver nån värdering av något.
Jag får erkänna att jag tänkte på Israel när jag skrev det där (de är ju deltagare). Man skulle kunna säga att en del palestinier kan känna sig kränkta (eller rädda) av flaggan med tanke på vad Israel gör mot Palestina just nu. Men jag tänker att flaggan i sig innebär så mycket mera än deras utrikespolitik mot Palestina.


Men då får man vara försiktig, det finns ju ett par kända länder från 1900-talet (som inte längre finns kvar) vars flaggor har fått en kraftig negativ innebörd oavsett vilka "positiva" delar dessa länder kan ha haft.

Man får nog helt enkelt vara flexibel och ta fall för fall, saker och innebörden i dem förändras hela tiden. Just nu är Israel ett existerande land vars kultur och historia man ska respektera, oavsett vad man anser om dess då- och nuvarande politik. Plus deltagare som du säger, vore ganska orimligt att inte få använda deras flagga då.
(Edit: Fast jag har 200% förståelse för offren som inte har någon respekt för dem. I don't blame them.)
 
Jag får erkänna att jag tänkte på Israel när jag skrev det där (de är ju deltagare). Man skulle kunna säga att en del palestinier kan känna sig kränkta (eller rädda) av flaggan med tanke på vad Israel gör mot Palestina just nu. Men jag tänker att flaggan i sig innebär så mycket mera än deras utrikespolitik mot Palestina.


Men då får man vara försiktig, det finns ju ett par kända länder från 1900-talet (som inte längre finns kvar) vars flaggor har fått en kraftig negativ innebörd oavsett vilka "positiva" delar dessa länder kan ha haft.

Man får nog helt enkelt vara flexibel och ta fall för fall, saker och innebörden i dem förändras hela tiden.

Jag tycker ju som sagt att de enda landsflaggor som ska få vara med är deltagarländernas (och där håller EBU med mig). Har EBU bestämt att ett land får vara med så får det landet vara med fullt ut inkl. vifta med sin flagga.
 
Då blir det upp till bevis, skånska flaggan i Eurovision 2025.

8pvwb2.jpg


Jag hittar dörren själv.
 
Och vilken Pride-flagga isåfall - den med enbart regnbåge? Nu finns det ju en uppsjö av dem, med ett virrvarr av färger och mönster och betydelser. Regnbågsflaggan, den enkla, borde täcka allt tänker jag och den kan man väl få ha med?
För mig så skaver det när den första ickebinära vinnaren säger sig ha behövt smuggla in den varianten av regnbågsflagga som bäst representerar hen. Tycker att det borde vara självklart med de olika varianterna som finns etablerade.
 
Carola ställer upp för Golan. Vart tog ’United by music’ vägen?"
Förmodligen dödat av det ockulta, som hon nästan verkade ha mer problem med än antikrigsdemonstrationer. ”Sedan var det det med Irlands bidrag. Satanisk ritual på scen inför miljardpublik och människor som inte valt att få en hord av demoner emot sig. Vad händer? Eller är det bara jag och några fler, som reagerade?” KÄMPA. :cry:
 
Förmodligen dödat av det ockulta, som hon nästan verkade ha mer problem med än antikrigsdemonstrationer. ”Sedan var det det med Irlands bidrag. Satanisk ritual på scen inför miljardpublik och människor som inte valt att få en hord av demoner emot sig. Vad händer? Eller är det bara jag och några fler, som reagerade?” KÄMPA. :cry:
Ja just det. Den där ritualen hör väl knappast hemma i ett familje program där barn är den stora publikum
 
För mig så skaver det när den första ickebinära vinnaren säger sig ha behövt smuggla in den varianten av regnbågsflagga som bäst representerar hen. Tycker att det borde vara självklart med de olika varianterna som finns etablerade.
Nu tänkte jag att det är just vad regnbågsflaggan gör; den representerar alla. Det är väl det som var tanken med den från början? Den utesluter ingen.
 
Har har jag tittat på typ 10 olika sammanfattningsvideor på youtube, :D kul att se vad som gått hem hos fansen.

Hade förresten missat att Portugals artist också körde lite tyst protest på sina naglar.

Och lite förvånande så är det "Luktel, luktel" som satt sig i min hjärna :p .
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 349
Senast: Tonto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 285
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
14 425
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
498
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp