Bukefalos 28 år!

ev hovböld, vad göra?

Merwen

Trådstartare
Det är såhär:
I förrgår skulle jag ut och rida, och såg att ena bakskon satt löst på ena sidan.
Så jag hämtade några sömm att slå i så att den skulle sitta några dar till så att skulle kunna rida fram tills att hovis kunde komma.
Jag brukar slå fast skor själv på honom om dom sitter löst, har fått sömmen från hovslagaren.

Allt gick kanon tills jag skulle slå dit den sista, då hästen ryckte till sig benet och jag råkade slå den snett, så han började blöda.. (skuldkänslor!:()
Hovslagaren kom hit igår, polle är hallt nu, och stödjer ogärna på den hoven.
Men hovslagaren kände ingen förstärkt puls och hoven är inte varm.
Så han sa att antagligen går det över eller så blir det en hovböld, och rekomenderade att vi skulle röra på honom lite varje dag, gå ut och gå.

Jag har aldrig sett hur en hovböld ser ut förr, så nu undrar jag hur jag märker/ser om det blir en sådan? Och om det blir en sån, vad ska jag då göra?
Hur lång tid tar det för en hovböld att läka?
 
Sv: ev hovböld, vad göra?

edit:
Var ut och tittade på honom nu, han är inte hallt längre och har inga problem med att stödja på benet, har jag tur så blir det kanske inget?!:banana::bump:
 
Sv: ev hovböld, vad göra?

Varje sömstickning resulterar inte i hovböld och även om det blir en böld denna gång så är det ingen böld dagen efter sticket.
 
Sv: ev hovböld, vad göra?

Du kan misstänka en hovböld om hästen blir halt, varm i hoven och har puls i benet.

Ring isåfall hovslagaren så hjälper h*n dig.

Läketiden beror mycket på var bölden sitter och hur stor den är.
Jag har råkat ut för ett par stycken och vid den lättaste så stod hästen i en vecka och sen var det inga problem.
Den värsta innefattade klinik, gipsbandage och minst en månad i sjukhage. Egentligen boxvila men min häst klarar inte det (hade vandrat sönder gipset) så jag fick göra paket av hoven och ha sjukhage istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 672
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 571
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 772
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp