Bukefalos 28 år!

Ev. låst Si-led på dräktigt sto

Antiqua

Trådstartare
Ja, om så nu är fallet, hur gör man då?

Mitt sto rejsade runt som en tok i delvis lerig hage för ett par veckor sedan. Gick ej omkull vad jag vet, men hon sladdade runt bra i leran:crazy:
Ett par dagar senare när jag red börjde hon kasta och slänga jättemkt med huvudet,verkade besvärad, jag hoppade av och gick hem.Hon ömmade då rejält höger sida om korset.
Blev något bättre sen för att igår ömma mera. Tydligen hade de världens rejs i hagen även i förrgår, kan hända att det drog upp något igen?

Jag ringde min vet. som även jobbar kiropraktiskt förra veckan pga ömmandet(hon ömmar rejält när jag trycker) och han tyckte jag skulle avvakta. Mitt sto är dräktig i mån 6, därför vill han ej behandla henne kiropraktiskt(vilket jag är helt medveten om att man inte ska) om det nu är så att hon är låst nånstans. Man vill ju heller inte sätta henne på butta eller liknande i "onödan".

Blir hon inte bättre kommer jag givetvis ta ut vet. som får kika på henne, men frågan är vad man i så fall gör, om det nu visar sig att hon har låst Si-led?
Anledningen till att jag misstänker det är att i natt kom jag att tänka på att hon har samma symptom nu som när hon hade si-leden i lås för ett par år sedan. Min vet. gjorde en manipulation, sen var hon bra igen.

Nu går ju inte det. Och man ska ju heller inte massera eller ge akupunktur till dräktiga ston. Vad återstår?
Vad kan jag göra för att hjälpa henne? Jag masserar in arnika mkt lätt och täcke på, tömkör rakt fram eller promenerar. Hon går som vanligt i hage. Sätter under sig bb lika, verkar inte besvärad mer än när jag klämmer (och när jag red då förstås).

Blir hon som sagt inte bättre ringer jag ut vet, det kan ju vara nåt annat också.
Men tanken slog mig, att hur behandlar man ev. låsningar vid dräktighet, behandlingsmetoderna är ju begränsade...?
 
Sv: Ev. låst Si-led på dräktigt sto

Man väntar till efter fölningen, skulle man misstänka att det ger vidare problem med mjölk till fölet så behandlar man i annat fall väntar man tills fölet är avvänd.
Att hon ömmar nu tyder på en akut smärta, den kommer att gå över och utan belastning så lär de inte märkas förrän du kommer till ridning.
 
Sv: Ev. låst Si-led på dräktigt sto

Tack snälla för svaret!
Då behöver jag inte oroa ihjäl mig just nu då;) eftersom hon är pigg och glad och inte visar något, annat än vid tryck just där.
Hur länge kan man räkna med att den akuta smärtan sitter i?
Kan jag göra mer än att hålla henne varm där?
Rider gör jag givetvis inte om hon har ont, vi promenerar lika gärna i snöre;)
 
Sv: Ev. låst Si-led på dräktigt sto

Hur går ingreppet till och vad händer med hästen om inget görs?
 
Sv: Ev. låst Si-led på dräktigt sto

Hur går ingreppet till och vad händer med hästen om inget görs?

Jag syftar på hästar överlag som har låsta Si-leder.
Vad händer om ryttaren inte märker låsningen och vad är det som låser sig ?. Märks en låsning endast vid ridning, inte utan ryttare ?

Jag är okunnig när det gäller kiropraktik och förr talade man nästan aldrig om låsta SI-leder. Nu verkar det väldigt vanligt förekommande.
Blev hästarna obrukbara förr eller kan leden rätta till sig själv om man har tur?
 
Sv: Ev. låst Si-led på dräktigt sto

Akuta smärta brukar visa sig under 2-3 veckor, därefter avtagande. Den akuta delen är ren muskulär ömhet, i normala fall skulle hästen haft det besvärligt under ridning men jag utgår ifrån att din häst ej rids fn. Sen kan den upptäckas via palpation eller provokation i leden.
 
Sv: Ev. låst Si-led på dräktigt sto

Jag har aldrig hört talas om begreppet låst SI-led o det verkar knappast relevant med tanke på ledens funktion o uppbyggnad.
Det vanligast problemet i SI-leden är subluxation vilket innebär en slitning med ÖKAD rörlighet som följd.
PL
 
Sv: Ev. låst Si-led på dräktigt sto

Mitt ena sto drog på sig en rejäl låsning i ländryggen redan vid betäckningen (upptäcktes inte först hur pass låst hon blev då hon vilade under betäckningsperioden), när det började synas ordentligt så vågade vi oss inte på att behandla henne utan vi valde att ge henne helt ledigt från ridningen under dräktigheten och bestämde oss för att ta tag i det efter fölningen.
I början av fölningen så fick hon ett par kraftiga värkar stående så att hon kraftigt sköt rygg och pang sa det i låsningen och den släppte, stoet såg mkt förvånad ut och började sedan gäspa (som de gör när en spänning släpper) så där slapp vi ta ut kiropraktor till henne.
 
Sv: Ev. låst Si-led på dräktigt sto

Jag kommer inte ihåg vad min vet. skrev för diagnos, har inte papprena här just nu. Men jag tror han använde uttrycket "låst Si-led). Jag kan kolla sen. Däremot är jag ganska säker på att som utförd behandling skrev "Övertänjning av si-leden".
 
Sv: Ev. låst Si-led på dräktigt sto

Tack!:bow:
Nej, hon rids inte nu när det blev såhär, hon går i hage som vanligt och så promenerar och tömkör vi (rakt fram) lite granna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 965
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst diagnostiserades i april med kissing spines, en mild form som vet. sa att hon kunde leva med om hon reds och tränades korrekt...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Marita73
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 864
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp