Exakt vad ska undersökas och hur?

Leoni

Trådstartare
Sitter och funderar på att ev betäcka mitt sto iår. Jag kan noll om avel och sitter väll mest just nu och läser på diverse hingstar och hingsthållares hem- och facebooksidor
Alla vill att stoet ska vara undersökt av veterinär innan hon kommer. Men för en nybörjare verkar det oklart exakt för vad
Vad är det som menas? När bör detta göras? Hur går det till? Kan det göras hemma på gården eller måste man till klinik.? Vad kostar det ca? Hit me.

Jag åkte med mitt sto till hingsthållaren en dag när vwterinären skulle dit och ultraljuda ett sto. Då ultraljudade hon min med för att se om hon var nära brunst. Detta för att kunna planera in när jag skulle lämna henne. Det kändes onödigt att behöva ha henne där längre tid än vad man behövde i och med att det är dygnsavgift.
Mitt sto visade inte tydliga tecken på brunst heller så jag själv visste inte alls.

Ska hon betäckas naturligt?
Jag hade nog ändå valt att åka til en seminstation för dels undersökning innan betäckning men även för att kunna kolla i efterhand om stoet är dräktigt.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
3 241
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
2 928
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
1 735
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förbannad
  • Uppdateringstråd nr 24

Hästrelaterat