Får ej tag på fodervärd.

Ja det är så struligt.
Stoet är kvar för att FV lät ombetäcka stoet eftersom hon skulle köpa henne. Nu har hon ju inte betalt och jag får heller ingen kontakt som sagt.
Jag kunde inte hämta ett sto där fölet i magen är någon annans. Det ansvaret vill jag inte ha.

Jag kan ju heller inte hämta stoet och köra det och fölet till semin eftersom jag inte får tag på FV. Jag kan inte bara gå in på dennes gård och hämta dem.
Det jag kan göra är att stämma för utebliven inkomst sas och anmäla stöld om stoet inte återlämnas i rätt tid.

jag känner riktigt bra brottmålsadvokater så de kan nog skriva ihop något men jag vill egentligen inte det. Vill få stoet betäckt och sen hem i vinter.


Stöld blir det inte då man har lämnat ifrån sig hästen frivilligt och utan hot. Däremot kan det vara förskingring, bedrägeri och kontraktsbrott.
 
Ja det är så struligt.
Stoet är kvar för att FV lät ombetäcka stoet eftersom hon skulle köpa henne. Nu har hon ju inte betalt och jag får heller ingen kontakt som sagt.
Jag kunde inte hämta ett sto där fölet i magen är någon annans. Det ansvaret vill jag inte ha.

Jag kan ju heller inte hämta stoet och köra det och fölet till semin eftersom jag inte får tag på FV. Jag kan inte bara gå in på dennes gård och hämta dem.
Det jag kan göra är att stämma för utebliven inkomst sas och anmäla stöld om stoet inte återlämnas i rätt tid.

jag känner riktigt bra brottmålsadvokater så de kan nog skriva ihop något men jag vill egentligen inte det. Vill få stoet betäckt och sen hem i vinter.

Stöld kan du stryka. Det kan tyvärr aldrig bli stöld. Däremot vissa andra rubriceringar kan ev bli aktuella. Men en anmälan om stöld kommer läggas ner med vändande post dessvärre. Det finns ingen olovlig besittningsrubbning i början, då faller stöld.
 
Kan man ens klampa in på någons gård oanmäld? Å andra sidan lär hon inte ringa polisen om jag gör det. :D

Nej eg inte. Vill hon inte lämna ifrån sig hästen frivilligt blir det fråga om att begära hjälp med handräckning från KFM. Men förhoppningsvis slipper du det.

Genom att släppa allt med betäckning blir ett återtagande enklare för det kan aldrig blir tvist om vems det ofödda fölet är. Så eg bör du förbjuda henne betäcka om, för att bädda för att utan mer strul än nödvändigt kunna återta och få hem hästen till jul.
 
Tyvärr gissar jag på kontraktsbrott, vilket gör det civilrättsligt. Dyrt och utdraget.

Och svårbevisat då man måste bevisa ekonomisk skada. Dvs som jag skrev innan blir det nog dyrare än det smakar.

Haken är att en tvist om vems ett ofött föl är kan bli detsamma. Särskilt när det ursprungliga skriftliga kontraktet upphört att gälla och nuvarande överenskommelse tycks vara muntlig.

Så jag skulle skriftligt förbjuda betäckning. Jag förstår avbräcket I att inte få föl förrän 2022 men är prio få hem hästen så är obetäckt enklast.
 
Tänker att ts borde ha lärt sig sin läxa från förra året och skrivit ett ordentligt avtal där precis allt regleras...
Fast vad hjälper det om personen i princip går under jorden? Det finns inga ”bombsäkra” avtal som täcker allt. Jag har varit i rätten trots avtal som var ordentligt utformat och som vi alla trodde täckte allt men text och lagarna kan tolkas på fler än sätt.
 
Tänker att ts borde ha lärt sig sin läxa från förra året och skrivit ett ordentligt avtal där precis allt regleras...

Mycket har reglerats men det finns andra lagar och regler som är mycket svåra att gå runt.
Du kan inte hämta hem hästar hur som helst eller gå in på en gård hur du vill.

Tyvärr lutar det åt att jag får strunta i att betäcka henne i år och bara få hem henne. Så JÄKLA segt bara.
 
Mycket har reglerats men det finns andra lagar och regler som är mycket svåra att gå runt.
Du kan inte hämta hem hästar hur som helst eller gå in på en gård hur du vill.

Tyvärr lutar det åt att jag får strunta i att betäcka henne i år och bara få hem henne. Så JÄKLA segt bara.
Jaha, jag tyckte du skrev att ni inte hade något avtal, bara något muntligt om att ni fortsätter som tidigare.
 
jag har inte fått betalt för hästen. Jag skickade ett rekommenderat brev med uppsägning av köpeavtalet och att fodervärdsavtalet var det som fortsatte gälla.
Varför gjorde du så?
Du skulle ha drivit betalningen till KFM i stället.
Skulden ligger då kvar tills att den går att driva in och du hade sluppit ansvaret för stoet.
Om du hade frågat här innan du sade upp köpekontraktet hade det varit lättare.
Nu så är du ju lurad igen. Hon får ett föl och slipper betala för stoet. Och så kan hon dra ut på det och trassla för evigt.

Men om jag var i din situation så skulle jag låtsas att köpeavtalet fortfarande gäller och börja med att begära betalt via KFM. Då så blir det KFM som måste få tag på henne. Och de har litet grövre metoder att ta till än vad du har. Om hon bestrider skulden via KFM så tar du skulden till Tingsrätten för att fastställa den. Dä så kommer du att få hjälp att medla om skulden och hon måste närvara, annars så blir skulden fastställd med tredskodom.
Sedan så får KFM mäta ut skulden och det är detas problem att hitta både henne och något att mäta ut.
Fölen kanske?
Går de att sälja?
 
Varför gjorde du så?
Du skulle ha drivit betalningen till KFM i stället.
Skulden ligger då kvar tills att den går att driva in och du hade sluppit ansvaret för stoet.
Om du hade frågat här innan du sade upp köpekontraktet hade det varit lättare.
Nu så är du ju lurad igen. Hon får ett föl och slipper betala för stoet. Och så kan hon dra ut på det och trassla för evigt.

Men om jag var i din situation så skulle jag låtsas att köpeavtalet fortfarande gäller och börja med att begära betalt via KFM. Då så blir det KFM som måste få tag på henne. Och de har litet grövre metoder att ta till än vad du har. Om hon bestrider skulden via KFM så tar du skulden till Tingsrätten för att fastställa den. Dä så kommer du att få hjälp att medla om skulden och hon måste närvara, annars så blir skulden fastställd med tredskodom.
Sedan så får KFM mäta ut skulden och det är detas problem att hitta både henne och något att mäta ut.
Fölen kanske?
Går de att sälja?
Jag vet och jag tänkte exakt så. Saken är att jag vill ha hem hästen. Annars hade jag drivit igenom köpet.
Det är ett galet fint sto och hon ska inte hamna hos den personen.

Jag trooooor inte det är några problem att få hem hästen. Men givetvis kan hon strula som fan. Då tar jag till det tunga artilleriet.
 
Jag vet och jag tänkte exakt så. Saken är att jag vill ha hem hästen. Annars hade jag drivit igenom köpet.
Det är ett galet fint sto och hon ska inte hamna hos den personen.

Jag trooooor inte det är några problem att få hem hästen. Men givetvis kan hon strula som fan. Då tar jag till det tunga artilleriet.

Men varför låna ut en galet fin häst till någon okänd? Hästen kan ju om man har otur bli galet dålig, speciellt när det är föl med mera inblandade, de kan ju få en riktigt dålig start
 
Jag tycker att hela den här historien är så konstig. Om du vill ha tillbaka hästen, varför gör du då inget för att få tillbaka den? Det är som att du fortfarande hoppas att FV helt plötsligt ska ändra sig och börja samarbeta eller att det ligger nåt annat bakom att du inte görrätt saker för att fåtillbaka din häst. Det verkar inte som att det kommer hända att FV börjar samarbeta och göra som du vill.

Jag tycker att du ska prata med någon juridiskt kunnig (utbildad, inte bara en hobbyjurist) och förklara vad du vill, d.vs. få tillbaka stoet (dräktig) när fölet är 6 månader. Om juristen bedömer att det inte kommer att gå får du nog acceptera att jobba mot att få tillbaka stoet (tom) när fölet är 6 månader och ta den förlusten på erfarenhetskontot. Men om du bara fortsätter med muntliga avtal med FV så kommer FV att fortsätta driva med dig. Hen vinner ju på det. Har ju ett "galet fint" sto som avelsto utan att behöva betala för det.

Vilka åtgärder som du lämpligast tar får en juridiskt kunnig berätta för dig.
 
Men varför låna ut en galet fin häst till någon okänd? Hästen kan ju om man har otur bli galet dålig, speciellt när det är föl med mera inblandade, de kan ju få en riktigt dålig start
För att det inte var en okänd människa? För att man lånar ut hästar på foder ibland?

Givetvis är jag fullt medveten om att saker kan hända.
 
Jag tycker att hela den här historien är så konstig. Om du vill ha tillbaka hästen, varför gör du då inget för att få tillbaka den? Det är som att du fortfarande hoppas att FV helt plötsligt ska ändra sig och börja samarbeta eller att det ligger nåt annat bakom att du inte görrätt saker för att fåtillbaka din häst. Det verkar inte som att det kommer hända att FV börjar samarbeta och göra som du vill.

Jag tycker att du ska prata med någon juridiskt kunnig (utbildad, inte bara en hobbyjurist) och förklara vad du vill, d.vs. få tillbaka stoet (dräktig) när fölet är 6 månader. Om juristen bedömer att det inte kommer att gå får du nog acceptera att jobba mot att få tillbaka stoet (tom) när fölet är 6 månader och ta den förlusten på erfarenhetskontot. Men om du bara fortsätter med muntliga avtal med FV så kommer FV att fortsätta driva med dig. Hen vinner ju på det. Har ju ett "galet fint" sto som avelsto utan att behöva betala för det.

Vilka åtgärder som du lämpligast tar får en juridiskt kunnig berätta för dig.
Nej alltså jag kan ju inte hämta stoet nu. Hon ska ju ha föl.
Därför måste jag givetvis vänta tills det är lämpligt att hämta hästen.

Faktum är att jag idag gick kontakt efter att jag sagt att jag kommer dyka upp på gården oanmäld.
Hur märkliga svar som helst.

Jag har iaf bestämt att hästen inte ska betäckas om i år. Jag vågar helt enkelt inte chansa.
Hösten ska hem i januari och om det blir problem så får KFM ta tag i det. Jag tror dock inte att det blir problem.
Jag kommer skicka ett rekommenderat brev om datum när hästen ska vara avvand och bli hämtad.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
923
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 891
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp