Får ej tag på fodervärd.

Med tanke på att det redan 2019 strulade där fv inte gick att nå, avtalet sas upp, fv skulle köpa hästen, fodervärden betalade inte, fodervärden inte gick att nå, det var problem med just att få stoet ombetäckt osv så är jag lite förvånad stoet är kvar hos fv. Men framförallt skulle jag inte ge personen mer chanser. Utan skit I om betäckningen, häv avtal och hämta stoet när ungen är 6 månader.

Jag menar fv lärde sig ju ingenting av alla extremt många chanser förra året. Men du som ägare kan ju dra lärdom så att säga
 
Jag fattade inte ens det. Så långt ifrån verkligheten. :D

Om inte stoet betäcks i år går det två år innan jag får föl efter henne....om hon ens tar sig då och om allt går vägen.
Brunstar hon bara en gång per år? Så konstigt. De flesta ston brunstar ju bara de ser en hingst och bara några dagar efter en valack flyttar in i stallet.
hur kommer det sig?
 
Om ett halvår är betäckningssäsongen över. Och lyckas man hitta någon hingst som är tillgänglig i december föds fölet i november vilket är så långt ifrån optimalt som man kan komma.
Aha ok. Men stänger seminstationerna för säsongen? Jag trodde de inseminerade året runt?
Eller menar du att det är svårt att hitta en hingst för naturlig betäckning?
 
Jag fattade inte ens det. Så långt ifrån verkligheten. :D

Om inte stoet betäcks i år går det två år innan jag får föl efter henne....om hon ens tar sig då och om allt går vägen.
Kan du inte själv köra till beteckningen då, och skjutsa tillbaka henne till fölet? Eller är det för att du inte vet när brunsten börjar?
 
Betäckningssäsongen pågår fram till början/mitten av augusti. Sedan får man vänta till april nästa år. De brukar inte brunsta under vinter och inte heller varje gång de ser en hingst.
Gör de inte? Här hemma har vi två ston som började brunsta samma dag som en ny valack flyttade in. De skvätte i över en vecka båda två. Jag trodde det var så för alla ston för det var likadant med min kompis sto.
 
Gör de inte? Här hemma har vi två ston som började brunsta samma dag som en ny valack flyttade in. De skvätte i över en vecka båda två. Jag trodde det var så för alla ston för det var likadant med min kompis sto.

Stona brunstar ibland även på vintern, men seminstationerna brukar stänga någon gång i augusti just för att man inte vill ha föl på vinterhalvåret.
 
Tråden är lång så jag hittar inte något om hur långt avstånd det är mellan fodervärden och ägaren. Om det inte är väldigt långt kan det vara en lösning att ägaren, Narcissa själv kör stoet och fölet till seminstation och sedan tillbaka till fodervärden. Inte enligt avtal men när nu en ny dräktighet är en viktig del kan det vara en lösning.
Det skulle jag kunna OM jag hade fått kontakt med henne.
 
Jag hade inte vågat betäcka stoet så länge hon är hos den fodervärden. Tills vilken tidpunkt är kontraktet skrivet?Tänker så hon inte behåller kvar stoet efter avänjning o sen hävda att fölet i magen är hennes?
Att stoet ska hem när fölet är sju månader.
Det blir ju stöld om hästen inte lämnas tillbaka och jag har inga problem att dra det långt om det skulle hända.
 
Det skulle jag kunna OM jag hade fått kontakt med henne.

Ja, jag vill minnas att det var lite för långt för att kvista över. Det känns ju som grunden är en kommunikation (brunst, hälsa etc) innan det är dax att boka hingst. Och eftersom det varit strul från början till (troligen) slut så hade inte jag heller litat på att det kunde funka, ens om kommunikationen börjar komma igång.

Jag hade nog åkt upp och tittat till hästen i alla fall, och hoppats att träffa på fodervärden då. Oanmält.
 
Med tanke på att det redan 2019 strulade där fv inte gick att nå, avtalet sas upp, fv skulle köpa hästen, fodervärden betalade inte, fodervärden inte gick att nå, det var problem med just att få stoet ombetäckt osv så är jag lite förvånad stoet är kvar hos fv. Men framförallt skulle jag inte ge personen mer chanser. Utan skit I om betäckningen, häv avtal och hämta stoet när ungen är 6 månader.

Jag menar fv lärde sig ju ingenting av alla extremt många chanser förra året. Men du som ägare kan ju dra lärdom så att säga

Ja det är så struligt.
Stoet är kvar för att FV lät ombetäcka stoet eftersom hon skulle köpa henne. Nu har hon ju inte betalt och jag får heller ingen kontakt som sagt.
Jag kunde inte hämta ett sto där fölet i magen är någon annans. Det ansvaret vill jag inte ha.

Jag kan ju heller inte hämta stoet och köra det och fölet till semin eftersom jag inte får tag på FV. Jag kan inte bara gå in på dennes gård och hämta dem.
Det jag kan göra är att stämma för utebliven inkomst sas och anmäla stöld om stoet inte återlämnas i rätt tid.

jag känner riktigt bra brottmålsadvokater så de kan nog skriva ihop något men jag vill egentligen inte det. Vill få stoet betäckt och sen hem i vinter.
 
Ja, jag vill minnas att det var lite för långt för att kvista över. Det känns ju som grunden är en kommunikation (brunst, hälsa etc) innan det är dax att boka hingst. Och eftersom det varit strul från början till (troligen) slut så hade inte jag heller litat på att det kunde funka, ens om kommunikationen börjar komma igång.

Jag hade nog åkt upp och tittat till hästen i alla fall, och hoppats att träffa på fodervärden då. Oanmält.
Kan man ens klampa in på någons gård oanmäld? Å andra sidan lär hon inte ringa polisen om jag gör det. :D
 
Kan man ens klampa in på någons gård oanmäld? Å andra sidan lär hon inte ringa polisen om jag gör det. :D

Det är nog en risk jag hade varit villig att ta i alla fall en gång/månad framöver. En digivande häst kan falla ur ofattbart fort om en inte sköter den, och FV´s främsta fokus är ju fölet, inte stoet (som ju ska tillbaka). Kostar stoet mycket att hålla i hull under digivning kan det ju tänkas att man sparar in på den lilla biten. Jag hade velat ha koll redan innan hästen står på gården.

Bonus är att du får visa att det kan bli lite jobbigt och besvärligt att inte hålla kontakten på ett vettigt sätt. Regelbunden roadtrip i sommar?
 
Det är nog en risk jag hade varit villig att ta i alla fall en gång/månad framöver. En digivande häst kan falla ur ofattbart fort om en inte sköter den, och FV´s främsta fokus är ju fölet, inte stoet (som ju ska tillbaka). Kostar stoet mycket att hålla i hull under digivning kan det ju tänkas att man sparar in på den lilla biten. Jag hade velat ha koll redan innan hästen står på gården.

Bonus är att du får visa att det kan bli lite jobbigt och besvärligt att inte hålla kontakten på ett vettigt sätt. Regelbunden roadtrip i sommar?
Mycket bra idé!
 
Ja det är så struligt.
Stoet är kvar för att FV lät ombetäcka stoet eftersom hon skulle köpa henne. Nu har hon ju inte betalt och jag får heller ingen kontakt som sagt.
Jag kunde inte hämta ett sto där fölet i magen är någon annans. Det ansvaret vill jag inte ha.

Jag kan ju heller inte hämta stoet och köra det och fölet till semin eftersom jag inte får tag på FV. Jag kan inte bara gå in på dennes gård och hämta dem.
Det jag kan göra är att stämma för utebliven inkomst sas och anmäla stöld om stoet inte återlämnas i rätt tid.

jag känner riktigt bra brottmålsadvokater så de kan nog skriva ihop något men jag vill egentligen inte det. Vill få stoet betäckt och sen hem i vinter.



Men rent krasst, fick hon lov enligt avtal att betäcka ditt sto? Hon köpte det ju aldrig?
Vad händer om stoet dör i samband med fölning tex?
Och har ni skrivit ett nytt avtal? Det fv-avtalet ni hade förra året löpte väl ut när förra årets föl var avvand?
 
Men rent krasst, fick hon lov enligt avtal att betäcka ditt sto? Hon köpte det ju aldrig?
Vad händer om stoet dör i samband med fölning tex?
Och har ni skrivit ett nytt avtal? Det fv-avtalet ni hade förra året löpte väl ut när förra årets föl var avvand?
Hon fick ett medgivande av mig eftersom hon skulle köpa och jag ville sälja.
Men ja...FV-kontraktet har nog egentligen löpt ut men vi har sagt att samma villkor gäller.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 351
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
961
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 902
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp