Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Okej, försöker närma mig frågan från ett annat håll då.
Tydligen tror ni att jag är nån slags häxdoktor som försöker lära CillaW lite medicin... Ni tar fel. Jag försöker visa på Bäséns lögnaktighet och felvrida vinkling.

På vilket sätt är Korsande vattenådror en diagnos, som berättigar till ett (1) poäng i listan? Om vi lämnar därhän huruvida det är en potentiell hälsofara eller ej, så är det ungefär detsamma som att säga att avgaserna i stan är en diagnos.

Tycker ni jag ör tröttsam? Det sk*ter jag ärligt talat i. För när folk ljuger och luras då blir jag förbannad.

Nej jag ser dig som någon som till varje pris måste försvara häxdoktorerna, genom att försöka beslå de som granskar med lögn.
Du lyckas inte särskilt bra!
Varför du har det här behovet vet du väl bara själv.
PL

*Delvis Knapplån*
Samt att deras kost numera innehåller höga halter av kvicksilver och andra ohälosamma smått och gott vi människor tenderar till att sprida :/

Senast ändrad:

Grönsaksbaserad kost ( plant based diet) består inte enbart av grönsaker och i själva kosten finns det kolhydrater i allra högsta grad.
http://en.wikipedia.org/wiki/Plant-based_diet
Då borde du ha skrivit det istället för att skriva att grönsaker är rika på kolhydrater.

Det är svårt att diskutera nutrition med någon som uppenbarligen inte är tillräckligt insatt o inte kan skilja på rotfrukter/grönsaker/frukt/baljväxter/nötter/bär/gräs/alger/spannmål/blommor/örter/lökväxter/mossa/lavar/svampar, har jag glömt någon växtgrupp?:cautious:

Folk verkar ha dålig koll på det där om hur man mår när man får strålningsbehandling o cytostatika, de flesta är glada om de lyckas svälja o behålla lite näringsdryck, det är inte läge för kostomläggning i det skedet.

Äter man bara rätt och tar lite hokus pokus piller behöver man naturligtvis ingen strålbehandling eller cytostatika :idea:

(...)

På vilket sätt är Korsande vattenådror en diagnos, som berättigar till ett (1) poäng i listan? Om vi lämnar därhän huruvida det är en potentiell hälsofara eller ej, så är det ungefär detsamma som att säga att avgaserna i stan är en diagnos.

Tycker ni jag ör tröttsam? Det sk*ter jag ärligt talat i. För när folk ljuger och luras då blir jag förbannad.

Vad är korsande vattenådror?

Varför blir du inte förbannad på dessa kvacksalvare då, som ljuger och luras och tjänar pengar på det?

Jag försöker visa på Bäséns lögnaktighet och felvrida vinkling.

Koncentrera dig på det, då. Vilka lögner har hon kommit med, och på vilket vis har hon vinklat fel? Tydliga exempel, tack. Och det ska vara vad reportern själv skrivit, inte rubriksättaren.

På vilket sätt är Korsande vattenådror en diagnos, som berättigar till ett (1) poäng i listan?

Ingen har så vitt jag vet pratat om poäng, bara om antal "undersökningsfynd" som alternativbehandlaren sade sig hittat. Och rekommenderade behandling mot.

Nej jag ser dig som någon som till varje pris måste försvara häxdoktorerna, genom att försöka beslå de som granskar med lögn.
Du lyckas inte särskilt bra!
Varför du har det här behovet vet du väl bara själv.

PL
Bäste kollega, den här tråden handlar om religion, likaväl som om du skulle försöka övertyga mig (ateist) om att Gud finns, likaväl går det inte att diskutera, övertyga de religiösa av en annan tro. Bortkastad tid helt enkelt.

Då borde du ha skrivit det istället för att skriva att grönsaker är rika på kolhydrater.

Det är svårt att diskutera nutrition med någon som uppenbarligen inte är tillräckligt insatt o inte kan skilja på rotfrukter/grönsaker/frukt/baljväxter/nötter/bär/gräs/alger/spannmål/blommor/örter/lökväxter/mossa/lavar/svampar, har jag glömt någon växtgrupp?:cautious:

Fast vi talar ju om två helt skilda saker, jag har inte sagt att grönsaker är rika på kolhydrater, det är dina ord. Jag har sagt att jag inte förespråkar en lågkolhydratskost och att grönsaker, frukt och bär i allra högsta grad innehåller mycket kolhydrater. Vilket jag fortfarande anser att de gör. Det vore hemskt svårt att annars komma upp i en kost av 80 % kolhydrater uteslutande på just grönsaker, frukt och bär om de inte gjorde det.

Det är du som använder ordet rika. Du kan äta en fettrik grönsaksbaserad kost och du kan äta en proteinrik grönsaksbaserad kost och du kan äta en kolhydratsrik grönsaksbaserad kost, det beror ju helt och hållet på hur du kombinerar din kost. Jag har under alla mina inlägg pratat om en grönsaksbaserad kost. Den består som sagt av mer än just grönsaker men den kallas ändock grönsaksbaserad kost i Sverige som en översättning av den amerikanska plant based diet. Just min kost har varit mycket kolhydratsrik.

Grönsaker är rika på vatten.

Grönsaker innehåller dessutom kolhydrater, fett och protein. Och är en utmärkt källa till kostfibrer, enzymer, antioxidanter , vitaminer och mineraler. Men man måste på grund av vattenmängden äta mycket mer av detta livsmedel om man nu ska jämföra med något som är lite mindre vattenrikt för att uppnå samma mängd kolhydrater i gram. Men ingenstans har jag vid något tillfälle sagt att jag förespråkar en lågkolhydratskost, vilket var det påståendet jag svarade på.

Jag är inte intresserad av en lång debatt av att märka ord utan av att diskutera i sak. Jag använder mig av den gemene mans uttryck när jag säger grönsaker. Här kan du få en närmare beskrivning på detta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6nsaker#Klassificering

Mumin

Senast ändrad:

Bäste kollega, den här tråden handlar om religion, likaväl som om du skulle försöka övertyga mig (ateist) om att Gud finns, likaväl går det inte att diskutera, övertyga de religiösa av en annan tro. Bortkastad tid helt enkelt.
Men du kan inte heller hålla dig borta:)
Man kanske kan få någon som inte är helt övertygad att tänka om.
När det gäller frågan om guds existens så har jag lämnat den frågan öppen men tycker lika illa om ateister som idiotförklarar troende som om motsatsen.
PL

Ett enkelt exempel, jag tycker de ofta gör saker lite mer klara vid missuppfattningar.
Du gör en stor sallad på olika grönsaker. ( Wikipedias klassificering av grönsaker, inte dina undergrupperingar)
Vad har du för tillbehör för att få en balanserad måltid i normalfallet?

Något proteinrikt såsom kött, ost etc ?
Och något fettrikt såsom olja, dressing, nötter, frön etc.?

Detta beror på att en stor måltid av endast grönsaker innehåller till en stor andel just kolhydrater. Jag vet detta för att jag har suttit i över ett år på matdagboken och komponerat ihop just mina kolhydratsrika måltider av just grönsaker och vägd dem och sedan fått dem uträknade i gram, uträknade per måltid, per dag etc och varit tvungen att hålla väldigt bra kontroll över att jag får i mig just tillräckligt med nyttiga fetter och protein. Detta då mitt kolesterol bland annat blev efter min kosthållning nästan för lågt, försök googla på det problemet ;-)

Min kost kan inte på något sätt, någonstans, nånsin kallas för lågkolhydratskost. En lchf.are ska väl hålla sig på under 10 % kolhydrater eller ngt sånt absurt lågt värde. Möjligtvis GI.

Kruxet här är nog att folk likställer kolhydrater med socker o stärkelse medans många grönsaker inte innehåller någon stärkelse måttligt med socker o en massa kostfiber en del smältbara andra inte.
PL

Du påstår att bl a grönsaker innehåller mycket kolhydrater, ganska få grönsaker gör det, samma med örter förutom bovete.

Att du o Wikipedia har dålig koll visar bara på din okunskap i ämnet.

Men du kan inte heller hålla dig borta:)
Man kanske kan få någon som inte är helt övertygad att tänka om.
När det gäller frågan om guds existens så har jag lämnat den frågan öppen men tycker lika illa om ateister som idiotförklarar troende som om motsatsen.
PL

Där är vi överens, jag är lite agnostiker, vill gärna ha en plan B ifall det skulle skita sig med plan A, jag tackar gärna övre makt om det går bra för mig ;)

För min del får folk tro på vad de vill, kunde inte bry mig mindre.

Du påstår att bl a grönsaker innehåller mycket kolhydrater, ganska få grönsaker gör det, samma med örter förutom bovete.

Att du o Wikipedia har dålig koll visar bara på din okunskap i ämnet.

Vad exakt tycker du att grönsaker innehåller mycket av då?

Och hur kommer det sig att om du jämför protein/fett /kolhydrater när du tittar på ett cirkeldiagram över en sallad utan tillbehör att den innehåller huvuddelen kolhydrater?

Mumin

såna här kommentarer känns så himla onödigt dryga, samtidigt som det tydligt beskriver svårigheten jag har upplevt i den här tråden.
Det är otroligt upprörande hur mycket skit och lurendrejare det finns i den branschen, dessutom en otrolig okänslighet (i brist på bättre ord) gentemot personer som verkligen lider i svåra livssituationer och sjukdomar. Jag får intrycket att det är med det utgångsläget många i tråden bemöts och klassas som "de religiösa" som "inte går att diskutera med".

Jag har inte sett att någon har hållit med om det kvacksalveriet som bekrivits i artikelserien, t ex, utan de som "inte går att diskutera med" eller håller med "häxdoktorer" i era ögon, har alla försökt lyfta fram att det gör en skillnad hur vi lever våra liv. Och att det, i detta fall i fråga om kost, finns bevisad, trovärdig forskning som lyfter fram detta. Jag har inte läst någonstans i den här tråden att någon sagt att en kan bota cancer eller allvarliga sjukdomar med örter/kost/livsstil/konstiga manicker/fotbad et c. Däremot att det i många sammanghang går att ge kroppen bättre förutsättningar i vardagliga livet i förebyggande syfte (friskvård), som under sjukdomsbehandling genom att se över sin livsstil och kost.
Utöver det en öppenhet för att sjukvården vet mycket, men inte allt - eftersom det sker en konstant utveckling framåt inom vetenskapen.

Det förvånar mig otroligt mycket om det verkligen är så att majoriteten i tråden inte anser att det spelar någon roll överhuvudtaget.
Eller att det sker framsteg inom vetenskapen som förändrar sättet vi ser på sjukvård/friskvård/sjukdomar och behandlingar hela tiden. För mig handlar det om ett hopp och positiv tro på framtiden, inte en misstro på samtiden.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Jag tror man kanske öppnar sina vyer när man själv blivit frisk av just friskvård istället för sjukvård. Jag lever tillsammans med en hälsovägledare så jag har tillgång till mycket spännande inom just friskvård och man blir faktiskt lite upprörd över samhället i stort. Hur lite pengar vi lägger på friskvård i samhället. Vi skulle tjäna in dom pengarna flera gånger om, om man la resurserna tidigt istället för sent. Jag var inte bortom räddning och idag behandlar jag min kropp som den förtjänar. Med kärlek <3 :)

Mumin

Senast ändrad:

Kruxet här är nog att folk likställer kolhydrater med socker o stärkelse medans många grönsaker inte innehåller någon stärkelse måttligt med socker o en massa kostfiber en del smältbara andra inte.
PL

Sant :) mina kostfibervärden ligger verkligen över rekommenderad mängd ;-) Min mage har aldrig mått så bra. :bump::bump:

Mumin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka