Expressen granskar alternativkvackarna

Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Bara för att klargöra, tallkottkörteln benämns som epifysen i vardagligt tal. Och den reglerar vissa funktioner hos människan. Jag har dock aldrig hört talas om att den skulle vara viljestyrd på något sätt. Hur förklarar du det påståendet att det skulle vara möjligt?

KL

Jag har bara en tanke om det här: allmänbildning och källkritik, vetgirighet och lite engagemang hos de som funderar på andra förhållningssätt än västerländsk skolmedicin (som för övrigt på många plan varken säger emot eller krockar med "alternativmedicin") skulle göra det det mycket svårt för kvacksalvare att lura folk.

Men så länge som folk har sina hjärnor avstängda och gapar och sväljer allt som en bra reklam/försäljare vill tuta i dom så blir det som det blir.

Det finns en del studier på detta men det är inte helt klargjort. De som mediterar länge kan kontrollera sin mängd PSI. Det pågår forskning kring detta då det är mycket relevant inom skolmedicinen. På grund av melatonin och seretonin produktionen. Det finns en del spännande forskning som visar att yogis har större kapacitet i sin vänster hjärnhalva bland mycket annat.
Så att meditation påverkar hjärnan, både kort och långsiktigt är vetenskapligt känt sedan länge. Men än så länge står det endast i flera studier att det är rimligt att anta.

Jag har personligen fått ett stort plötsligt hormonutsläpp i kroppen under meditation. Jag kan inte svära på att det var kontakt med min tallkottskörten men det var då något som står i kontakt men seretonin och min sexual lust bland annat. ;)

Mumin

Senast ändrad:

Här kommer lite vetenskapliga referenser

"Research suggests elevation of pineal function during meditation"

"Increased serotonin, combined with lateral
hypothalamic innervation of the pineal gland, may lead
the latter to increase production of the neurohormone
melatonin (MT) from the conversion of 5-HT (72). Melatonin
has been shown to depress the central nervous
system and reduce pain sensitivity (73). During meditation,
blood plasma MT has been found to increase
sharply (74),Under
circumstances of heightened activation, pineal enzymes
can also endogenously synthesize the powerful hallucinogen
5-methoxy-dimethyltryptamine (DMT) (76). Several
studies have linked DMT to a variety of mystical
states, including out-of-body experiences, distortion of
time and space, and interaction with supernatural entities
(77,78). Hyperstimulation of the pineal at this step,
then, could also lead to DMT production that could be
associated with the wide variety of mystical-type experiences
associated with that hallucinogen."

The neural basis of the complex
mental task of meditation:
neurotransmitter and neurochemical
considerations
A. B. Newberg,1 J. Iversen2
1University of Pennsylvania, Philadelphia, PA, USA; 2Stanford University, Stanford, CA 94309, USA

Flera studier visar att melatoninhalten påverkas av yoga troligen för att blodcirkulationen till tallkottskörteln ökar vid yoga och meditation. Mekanismen är dock oklar. (Seithikurippu 2008).

Yogaträning inkluderar ofta inversioner och det finns studier som tyder på att dessa kanske kan påverka tallkottkörteln. Yoga kan i så fall vara ett komplement till medicinsk behandling för patienter med låg melatoninhalt (Stevens 1993, Bartsch 1985, Tamarkin 1982)

"The pineal gland and the hypothalamus showed positive activation during the first and second stages of this meditation. The BOLD (blood oxygenation level dependent) signal changes had also been found
Engineering in Medicine and Biology Society, 2005. IEEE-EMBS 2005. 27th Annual International Conference of the

"By applying the ancient paradigm of yoga psychology to this subject, new understandings of the syndrome emerge regarding the possible role of the pineal gland, the clinical presentation of the syndrome, and the possible mechanism of action of phototherapy."

Seasonal Affective Disorder and the yoga paradigm: A reconsideration of the role of the pineal gland
Medical Hypotheses
Volume 33, Issue 3, November 1990, Pages 155–158

"These effects of yogic practices appear to be mediated through an interaction between the autonomic nervous system and endocrine system,
wherein pineal secretion of melatonin may be playing an
important role. Melatonin is known not only to synchronize
the organism to changing day and night cycle but has been
also demonstrated to cause sleep-induced relaxation (James
et al., 1987; Waldhauser et al. 1990)"

"The increase in melatonin secretion
after the yogic practices may either be caused by increased
secretion of hormone by the pineal gland or
decreased clearance from the circulation. Walton et al.
(1995), have reported that yogic practices increase serotonin,
which in turn might be acting as a precursor for increasing
melatonin synthesis during yogic practices. Our observations
on increase in nighttime melatonin after yoga and meditation
are in consonance with the findings of Tooley et al.
(2000) who have also reported an increase in melatonin following
meditation"

Effects of Hatha Yoga and Omkar Meditation on Cardiorespiratory Performance, Psychologic Profile, and Melatonin Secretion Kasiganesan Harinath, Anand Sawarup Malhotra, Karan Pal, Rajendra Prasad, Rajesh Kumar, Trilok Chand Kain, Lajpat Rai, and Ramesh Chand Sawhney. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. April 2004, 10(2): 261-268.

Published in Volume: 10 Issue 2: July 5, 2004

Senast ändrad:

http://holistic.se/blogg/1988#comment-337http://

Det finns en del i det här brevet som jag tycker är värt att läsa faktiskt. :)

Mumin

:banghead: sådana kvalificerade dumheter och rena felaktigheter!
"En alternativmedicinare kanske säger att ”du har mycket gifter, men vi ska avgifta dig”. Det betyder att hon vill stimulera kroppens egen förmåga, framför allt levern, till att effektivare omvandla dessa exogena (utifrån kommande) och endogena (inifrån kommande) gifter till vattenlösliga ämnen som kan utsöndras framför allt via urinen."
Eh, jaha? Vad synd att inte "skolmedicinen" fattat att lite "frekvensmaskiner" etc kan omvandla gifter i kroppen till vattenlösliga! :p då hade vi kunnat skrota begreppet miljögift. Själva poängen med miljögifter som kvicksilver är att de har sk bioackumulation, dvs lagras i kroppen utan någon möjlighet att försvinna. Det finns inga metoder att göra dem vattenlösliga så att de utsöndras.
Begreppet "skolmedicin" och "etablissemanget" används som ett diffust begrepp på någon sorts onda vetenskapsmän som missunnar världen enkla och billiga boter? Så är det naturligtvis inte, om det fanns skuggan av chans att alternativapparaterna fungerar skulle vetenskapen kasta sig över dem och tävla om att först publicera studier som visar på effekt. Varför?
Jo, precis som alternativmedicinen drivs skolmedicinen av jakt på pengar, berömmelse och en önskan om att hjälpa. Främst pengar. Och den som hittar en billig metod som botar, den blir RIK!

Istället för att ställa upp det ena mot det andra borde man fråga sig varför sidor som den du just länkat till använder vetenskapliga begrepp på ett felaktigt sätt. Är det möjligen för att vilseleda okunniga så att man kan få sälja sina behandlingar och preparat...?

Det är alltid billigare med metoder som inte behöver prövas för att säljas. Dvs sk alternativa metoder.

Annars krävs ju att de har någon slags effekt i alla fall.

Direkt faller homeopati, kraniosakral terapi, frekvensmedicin och många andra alternativa metoder till avgrunden - eftersom de har bevisats gång på gång inte ha någon effekt alls utöver placebo. Det enda positiva som kan sägas är att de är också, i de flesta fall, är helt riskfria.

Det finns studier som visar att syrebrist i hjärnan kan ge ut-ur-kroppen och nära döden-upplevelser.

Ja, sant. Tyvärr är det just t.ex. lågavlönade dåligt utbildade som skulle behöva sina pengar till annat som är främsta målgruppen för alternativen. De har ingen chans att värja sig mot argumenten, de är helt enkelt för dåligt utbildade och då låter lite vetenskapliga termer förtroendeingivande och proffsigt.

Jag är biolog och jag kan faktiskt hålla med. Nog tusan har man då glömt en hel del sedan studietiden. Jag har varit yrkesverksam ett bra tag och det är ju inte så att man håller på med forskning som yrke :)

Nääää?du skämtar? Som biolog borde du ha förutsättningar att se alla felaktigheter i argument du verkar hålla med om.

*kl*
Det känns som att man måste ha skippat alla biologi/kemilektioner redan från högstadiet och framåt för att köpa det som sägs i det där brevet. Har man läst vetenskapsteori så faller det som ett korthus.

Jag är biolog och jag kan faktiskt hålla med. Nog tusan har man då glömt en hel del sedan studietiden. Jag har varit yrkesverksam ett bra tag och det är ju inte så att man håller på med forskning som yrke :)

Menar du verkligen att du har glömt av så basala saker som vad reproducerbarhet betyder? :confused: Även om man inte aktivt forskar så tycks det mig väldigt otroligt att ens grundläggande kunskap om hur forskning görs bara skulle trilla ut ur skallen sådär. Det låter faktiskt inte friskt.

Det var därför jag var nyfiken eftersom både massage och akupuktur har bevisad vetenskaplig effekt. Inom den svenska sjukvården finns det personer som utövar akupuktur mot smärtor och illamående bland annat. Akupunktur är lite delat fält, det har visat vetenskaplig effektivitet vid vissa smärtor medans andra helt och hållet varit placebo. Men man ska inte underskatta placeboeffekt heller för all del.

Jag är själv väldigt vetenskapligt styrd men håller ett öppet sinne för det som vetenskapen inte har prövat ännu under vissa ramar och det som visat bra effekt.

Mumin

Nja.

Det finns forskning som bekräftar effekten av akupunktur mot smärta, och i viss mån illamående så akupunktur är en godkänd behandlingsmetod mot i första hand smärta.
Från "alternativa håll" rekommenderas akupunktur för rökstopp, mot astma och diverse andra problem/åkommor men där har inte visats effekt vid forskning så då är akupunktur inte godkänt inom ramen för hälso- och sjukvården.

När det gäller massage så tror jag att de flesta av oss är överens om att det är välgörande, men det räknas numera inte som en sjukvårdande behandling i så mening att sjukgymnasterna numera inte får ge massage som (enda) behandling mot smärta inom högkostnadsskyddet.
Nu syftar jag alltså på "ren massagebehandling" i meningen att man bokar tid hos sjukgymnast för att få massage.

Ren massage räknas mer som friskvård, som man själv ska finansiera fullt ut. Men som sagt, den välgörande effekten är det nog få människor som vill/vågar ifrågasätta.

Varför lägger vi inte bara ner all högre utbildning? Det verkar ju helt meningslöst att slösa skattemedel på det om folk efter bortemot fem års universitetsstudier inte ens minns de allra mest basala grunderna. Det betyder ju dessutom att allt de minns utöver de där grunderna är rätt meningslöst, eftersom de inte kan hantera det heller på ett vetenskapligt präglat sätt (eftersom grunderna inte är där).

Typ så ja. Eller så ska det satsas stora medel redan i grundskolan för att öka förståelsen för vetenskapligt tänkande!

Nääää?du skämtar? Som biolog borde du ha förutsättningar att se alla felaktigheter i argument du verkar hålla med om.

Nu har du nog förväxlat mig med någon annan?
Eller vilka argument menar du?
Jag skrev ingenstans att jag håller med om det som står i brevet, endast att det var intressant att läsa om de olikheterna mellan synsätt kring hälsa beträffande just kost och när man anser att en person har problem/sjukdom. Det finns enstaka saker i brevet jag tycker är bra att lyfta. Jag tycker det råder en viss begreppsförvirring mellan vissa saker på grund av att man inom skolmedicinen menar en sak och inom alternativ vården menar en annan.

Mumin

Typ så ja. Eller så ska det satsas stora medel redan i grundskolan för att öka förståelsen för vetenskapligt tänkande!

Ja, herregud, jag såg någon artikel häromveckan som gick igenom felaktigheter i ett grundläggande läromedel om just vetenskapligt tänkande. :arghh:

Det finns studier som visar att syrebrist i hjärnan kan ge ut-ur-kroppen och nära döden-upplevelser.

Och vad har det med något att göra? Är det syrebristen som gör att tallkottkörteln blir mer aktiv då eller vad? Jag pratar inte om ut ur kroppen upplevelser, jag är intresserad av hur meditiation aktiverar hjärnan och det tredje ögat.

Mumin

Jag sätter en slant på att det inte är minnet det är fel på utan att grunderna helt enkelt inte fastnar från början. Den hemska verkligheten är att jag har haft kursare på masternivå(!) i samhällsvetenskap som inte hade greppat sambandet mellan material-metod-analys. Jag undrar fortfarande i vilket flingpaket man kan hitta kandidatdiplom. :cautious:

Min ärliga åsikt är att nivån på vad som godkänns på universitet och högskolor ibland är riktigt skrämmande låg. Jag har läst godkända uppsatser som jag önskar att jag kunde glömma. :nailbiting:

Menar du verkligen att du har glömt av så basala saker som vad reproducerbarhet betyder? :confused: Även om man inte aktivt forskar så tycks det mig väldigt otroligt att ens grundläggande kunskap om hur forskning görs bara skulle trilla ut ur skallen sådär. Det låter faktiskt inte friskt.

Nej personligen kommer jag ihåg vad detta ord innebär. Men det finns andra vetenskapliga termer som jag säkerligen har glömt bort ordet på men förstår innebörden av eller syftet av när jag återkommer till det. Jag tror det är rätt normalt att inte komma ihåg allt faktiskt

"Studier visar att minnet avtar kraftigt med tiden och redan efter en dag kommer man ihåg endast 25 % av den inlärda mängden. Det är lättare att komma ihåg det som är i början och i slutet av ett inlärningspass samt det som är avvikande."

http://www.oru.se/Utbildning/Studievagledning/Studieteknik/

Känner mig rätt frisk faktiskt ;)

Mumin

Jag ska personligen spöka för de av mina studenter som inte kan de grundläggande kriterierna för hur man skiljer vetenskap från andra kunskapsformer. Om de skulle börja säga att reproducerbarhet eller falsifierbarhet nog togs upp lite hastigt i slutet av en lektion, kanske före lunch eller fredag eftermiddag, och att de därför har råkat glömma, begår jag självmord och kan därmed inleda karriären som spöke tidigare än planerat.

Lite som att jag råkade peta mig i örat när fröken i skolan nämnde att jorden är rund, så därför har jag inte riktigt koll på den saken. Eller att man inte vet vad addition är av liknande skäl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka