Exteriör (Sammanslagen tråd)

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 275
  • Visningar Visningar 21 715

Bukefalos 30 år!

Sv: Exteriör på häst.

För de som är riktigt noga med sina hästar så rekommenderas ju en rutin besiktning 1 gång/år.Men man kan ju inte se spattförändringar på utsidan, förutom i vissa fall den "kända" spattknölen men då ska det ha gått långt.
Däremot vet man ju ryttare som varit så förvånade att deras hästar haft spatt , det har då minsann inte varit ngt annat fel på hästen än att den varit stel innan man värmt upp den på ridpasset, men det är ju ett tecken :smirk:
Sånt ska man reagera på, samt om hästen blir annorunda vid ridning, kanske tjurig osv, för det är inte många som visar hälta av de hästar som visat sig ha spatt, de har kämpat på helt enkelt.

Finns det forskning på vilka hingstar som har mest spatt bland sina avkommor?Det vore ju intressant.Eksem oxå för den delen.

Hennes hals är ju som den är.

Men jag har på ett ställe i Danmark sett flera hästar som ser ut som en skogaholm på fyra ben. Altså en fin islandshäst i kroppen MEN med för korta ben. Fick också se några avkommor efter dessa hästar. Döm om min förvåning när ingen ser ut som sina mammor. De har normallånga ben!

Jag undrade mycket över detta. Fick senare höra att personen i fråga hade varit sjuk under några år och då fick hästarna minimalt med mat. En annan tjej sa till mig att de hade fått lära sig på sin lantbruksskola att för lite mat i unga år kan bidra till "dvärgväxt".
Det skulle ju förklara varför avkommorna inte blir som sina mödrar.

Har du svält din häst Tim? :p :D

/Åsa

Ja, allvarligt så tror jag du har rätt.

Mitt numera döda :cry: jättefina gamla avelssto Indis fick alltid avkommor som var minst en decimeter högre än hon själv.

Får unghästen för lite mat under några "nödår" kommer de inte alltid ifatt.

Många ffa islandsfödda gamla kortbenta ston har nog inte kortbenta gener.

Just min Lítla-Skjóna vet jag inget om hur hon hade det de första åren, hon är 25 år och norskfödd och köpt 9 år gammal via en numera avliden hästhandlare.

Sv: ennu en extriör

Båbbe skrev:
Hehe ja nu väntar vi bara på svaret ifrån Boj! :p

Svaret kommer här.

Den övre bilden är våran unghäst, han kommer att bli femgångare utan någon som helst tvekan.

Den nedre bilden är våran gammelman, en klockren fyrgångare utan någon som helst passanlag. Det existerar inte i hans värld. :confused:

Silverkedjan skrev:
Han är inte fet, bara lite bukig. Men det fattas muskler på överlinjen och är "hål" i flankerna, förmodligen framför bogarna under manen också.

Proteinbrist kan se ut så där...
Proteinbristen kan förklara den skumma bakbens-ställningen.

Den övre bilden ser inte jag?? Bara den nedre.

Nu finns båda där!! Kollade två ggr men nu tredje ggn finns båda på plats. Mystiskt vad som händer i datavärlden...

Lite hjälp.
Munniokbild02151.jpg

Linjen för ryggen skall lite längre upp egentligen, men man kan nog se ändå.

Båbbe skrev:
Se bara till att spattröntga hästen innan köp. Det finns fler som tittat på unga ston som knappt varit inridna och sedan ändå visat sig ha spatt! :crazy:

Jag har valt att inte spattröntga då hästen är ung och inte ens sutten på och hon gick igenom veterinärbesiktningen utan anmärkning. Hästen är inte heller särskilt dyr i inköp och det är ovanligt att så unga hästar visar spatt. Så jag avstår från spattröntgen.

Hur i h-skotta får du fram bilden så här?? (O att jag aldrig kan lära mej....) Tackar för det.

Hur menar du när du säger att linjen för ryggen ska vara längre upp?

Främre delen av linjen skulle ha varit aningen högre upp mot manken, fast mycket marginellt. Trots det kan man se att pållen har en mycket kort rygg, frampartiet kan man ju vara ana, eftesom här vill man se sidan från nackens högsta punkt ner till manken. Men pållen har ett större framparti, vilket bör medföra att lätt kan bli tung i handen.

Resten överlåter jag till ringrävarna. :angel:

Boj skrev:
Svaret kommer här.

Den övre bilden är våran unghäst, han kommer att bli femgångare utan någon som helst tvekan.

Den nedre bilden är våran gammelman, en klockren fyrgångare utan någon som helst passanlag. Det existerar inte i hans värld. :confused:

Om det är din unghäst efter Meitill så är det inte troligt att han är fyrgångare :p
I så fall har du kämpat "bra".

chrysler skrev:
Finns det forskning på vilka hingstar som har mest spatt bland sina avkommor?Det vore ju intressant.Eksem oxå för den delen.

Forskning om eksem pågår.

Ang spatt tas hingstar ur aveln om de påvisar spatt vid röntgen. Hände nyligen Rafn frá Vestra-Geldingaholti enl Islandshästidningen. Vet ej om ngn forskning pågår där just nu, en på Island har redovisats i Islandshästtidningen. Dock sägs det inget om vilka hingstar det gäller. Forskning kostar ju pengar. Fins inga-ingen forskning.

Liknande trådar

• Övning för het och stark grisepassare?
  • Hingst val
  • Hjälp mig välja häst!
  • Pass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Träning och hälsa del 15
  • Svensk politik 9
  • Att bryta mig loss

Barn

Hund

Katt, Andra Djur