Extrainkomster på gården

På vintern om man har traktor med plog kan man ploga vägar. Vet att det finns en bonde häromkring som hyr ut sig, bland annat åker och balar/plastar hö på andras åkrar och plogar snö på vintern, tror även de plöjer åkrar också (ej säker på det).
 
jag har mycket tid....jobbar bara 25%, skulle vilja tjäna 5-10 000 i månaden.
Att få in så mycket per månad på årsbasis, på något som är beroende av gården, kräver ofta en större gård vad avser djurhållning eller odling, eller en rejäl investering i maskiner för entreprenadkörning, en verkstad och kunskap om man skulle vilja slå sig på service av bilar eller traktorer, för att ta några exempel.
Men ger man sig på den sorts egenföretagande som det handlar om med sådant som entreprenadkörning, eller verkstad, så är det egentligen inte "gården" som ger inkomsterna, utan ett jobb helt enkelt.

Och så krävs det i stort sett alltid olika sorts investeringar, nybyggnader/ombyggnationer, och inte sällan tillstånd från kommun och/eller länsstyrelse.

De som har ett mindre hus i bra läge och rimligt skick, kan ofta knapra ihop en trevlig slant, genom att hyra ut veckovis/över helgen till turister. Jag har sett en del trevliga koncept för "Bo på lantgård", där det ingår lite "djurklappning" eller annat, som attraherar barnfamiljer.

Säsongsvis, så kan man få ett trevligt ekonomiskt tillskott, om man hittar en specialgröda eller två som fungerar att odla på gården, och som är attraktiv för premiumkonsumenter som t.ex. restauranger, men det gäller i så fall bara under "säsong".

Att förädla, t.ex. göra chutney, marmelad eller saft av något lättodlat som inte är så utrymmeskrävande, som bär eller frukt från egen odling, och sälja på marknader eller via lokala affärer kan också fungera, men kräver antagligen tillstånd/kontroll av kommunen, men det går att få tillstånd att göra detta i det "vanliga" köket. Jag har för mig att man måste gå någon kurs i livsmedelssäkerhet också.
Det finns dom som börjat med "några burkar sylt" och som långsamt fått verksamheten att växa till en för dom lagom storlek och lönsamhet.

Olika sorters hantverk, kan också fungera, det finns en hel del personer med mindre fårbesättningar t.ex. på små gårdar, som har ett stort intresse för hantverk, som syr i skinn från de egna fåren, som tovar prydnads och nyttoföremål från de egna fårens ull, och/eller som stickar av eget garn.
Men jag har inte uppfattat att det är lätt att få ihop några större summor, utan det kräver dels att man producerar tillräckligt mycket och tillräckligt bra, samt att man förutom en "gårdsbutik" också åker och säljer på marknader, marknadsför sig på mässor och liknande.

Men för samtliga av dessa förslag gäller att det är svårt att få ihop 5-10000 per månad efter skatt, stadigt över året, utan att det blir som ett regelrätt jobb.

Vill man höja sina inkomster, så är det oftast lättast att öka på sitt lönearbete.

Annars är det enklast att försöka "minska sina utgifter" genom att t.ex. odla sådant som går att spara på, att hålla djur som går att äta i det egna hushållet, eller att jaga och fiska på egen mark, om jakträtt och fiskerätt finns.
 
Det beror på vad man tänker sig när man säger extra inkomst. Hyr ut boxar där man sköter sig helt själv in/ utsläpp o.s.v. Hyr ut hagar till bete.
Det är lite svårt att råda, det beror även helt på var i landet man bor.
Sälj ägg/ kött från hönor, någon som kanske vill arrendera mark?
Hyr ut mark för biodlare att ställa sina lådor på.
Har du ett garage som inte används, hyr ut det till någon som vill mecka o.s.v.


Jag skrev mitt men postade inte det, så @skogaliten verkade orka skriva ner mina tankar åt mig! :)
 
Vore toppen men för stora investeringar :( Finns ingen "undantagsstuga" heller.

Ibland säljs det färdiga mindre stugor på Blocket för mindre summor.

Kolla vad en stuga kostar att hyra i ditt område och sen räknar du på det.
Säsongsvis kan det gå att få in rätt mycket pengar på uthyrning.


Ett Annat, eftersom du har hästar, tips är att sälja hästgödsel på säck.
Ett år annonserade jag lokalt på Facebook, gödsel på säck med hemleverans inom kommunen vid köp av minst x st. Leverans sker datum XX.
Tror jag fick in närmare tre tusen kr, hade kunnat sälja mer men jag fick sätta stopp.

Många bäckar små... 💵
 
Jag har svårt att se att något i mindre skala skulle göra annat än att dryga ut kassan litegranna.

Vi har 18 höns på gården (förutom slakthöns sommarsäsongen). Vi säljer lite ägg till arbetskamrater och släkt förutom att vi har kvar några egna ägg till familjen.
Det kommer ta ca 8-15 år innan vi får in så mycket att det betalar för första ägget som kom i november. Trots det kommer pengarna efter det endast vara hjälp med upprätthållandet av djuren.
Det vill säga, man gör det för att det är roligt, inte för att man får in några pengar egentligen.
Vårat första egna ägg var värt 10.000:- i runda slängar med allt bygge och all mat.

Samma med slaktkycklingarna som vi föder upp för att fylla frysen. Några kommer vi att sälja för att folk vill ha. De i sin tur kommer att betala för halva besättningen för de vi själva behåller i frysen. Men, inga pengar över.

Jag är inne på samma linje som @skogaliten , om man ska tjäna en krona eller mer (efter alla kostnader) så är det frågan om stor skala eller väldigt, väldigt nischad bransch. Vilket inte är omöjligt.

Att däremot sikta mot självförsörjande i mångt och mycket, om inte helt, tror jag är en bättre strategi.
 
Om du har plats, säsongsbetonat men ändå, bygga mini golf bana eller nått som är populärt här där jag bor frisbee golf :) eller hyra ut mark till paintboll lag. Vet inte hur mycket mark du har dock.
 
Ska man sälja livsmedel, så är det inte bara att sno ihop hur som helst. Det är hyfsade krav på arbetsmiljön och hanteringen när man kokar/syltar/saftar/tillagar för att sälja.

Exakt, det är ju bara enstaka mindre försäljning som går att tillverka i ett hemkök. Annars krävs det ju ett godkänt kök. Även om man tillverkar i mindre skala som privatperson är man fortfarande ansvarig för produkten vilket bla innebär att den måste vara korrekt märkt.

Jag ger bort mitt överskott av sylt/marmelad, det är enklast så :D
 
Exakt, det är ju bara enstaka mindre försäljning som går att tillverka i ett hemkök. Annars krävs det ju ett godkänt kök. Även om man tillverkar i mindre skala som privatperson är man fortfarande ansvarig för produkten vilket bla innebär att den måste vara korrekt märkt.

Jag ger bort mitt överskott av sylt/marmelad, det är enklast så :D
Precis. Jag skulle GÄRNA baka tårtor (och andra bakverk) och sälja, men gav upp tanken för länge sedan när jag insåg hur fruktansvärt dyrt det skulle bli att uppfylla kommunens krav på godkänt kök.
 
Att få in så mycket per månad på årsbasis, på något som är beroende av gården, kräver ofta en större gård vad avser djurhållning eller odling, eller en rejäl investering i maskiner för entreprenadkörning, en verkstad och kunskap om man skulle vilja slå sig på service av bilar eller traktorer, för att ta några exempel.
Men ger man sig på den sorts egenföretagande som det handlar om med sådant som entreprenadkörning, eller verkstad, så är det egentligen inte "gården" som ger inkomsterna, utan ett jobb helt enkelt.

Och så krävs det i stort sett alltid olika sorts investeringar, nybyggnader/ombyggnationer, och inte sällan tillstånd från kommun och/eller länsstyrelse.

De som har ett mindre hus i bra läge och rimligt skick, kan ofta knapra ihop en trevlig slant, genom att hyra ut veckovis/över helgen till turister. Jag har sett en del trevliga koncept för "Bo på lantgård", där det ingår lite "djurklappning" eller annat, som attraherar barnfamiljer.

Säsongsvis, så kan man få ett trevligt ekonomiskt tillskott, om man hittar en specialgröda eller två som fungerar att odla på gården, och som är attraktiv för premiumkonsumenter som t.ex. restauranger, men det gäller i så fall bara under "säsong".

Att förädla, t.ex. göra chutney, marmelad eller saft av något lättodlat som inte är så utrymmeskrävande, som bär eller frukt från egen odling, och sälja på marknader eller via lokala affärer kan också fungera, men kräver antagligen tillstånd/kontroll av kommunen, men det går att få tillstånd att göra detta i det "vanliga" köket. Jag har för mig att man måste gå någon kurs i livsmedelssäkerhet också.
Det finns dom som börjat med "några burkar sylt" och som långsamt fått verksamheten att växa till en för dom lagom storlek och lönsamhet.

Olika sorters hantverk, kan också fungera, det finns en hel del personer med mindre fårbesättningar t.ex. på små gårdar, som har ett stort intresse för hantverk, som syr i skinn från de egna fåren, som tovar prydnads och nyttoföremål från de egna fårens ull, och/eller som stickar av eget garn.
Men jag har inte uppfattat att det är lätt att få ihop några större summor, utan det kräver dels att man producerar tillräckligt mycket och tillräckligt bra, samt att man förutom en "gårdsbutik" också åker och säljer på marknader, marknadsför sig på mässor och liknande.

Men för samtliga av dessa förslag gäller att det är svårt att få ihop 5-10000 per månad efter skatt, stadigt över året, utan att det blir som ett regelrätt jobb.

Vill man höja sina inkomster, så är det oftast lättast att öka på sitt lönearbete.

Annars är det enklast att försöka "minska sina utgifter" genom att t.ex. odla sådant som går att spara på, att hålla djur som går att äta i det egna hushållet, eller att jaga och fiska på egen mark, om jakträtt och fiskerätt finns.
Väldigt klokt resonerat, det tar också år att bygga upp något (och pengar). Saknar verkligen ett extrahus på gården. :)
 
På vintern om man har traktor med plog kan man ploga vägar. Vet att det finns en bonde häromkring som hyr ut sig, bland annat åker och balar/plastar hö på andras åkrar och plogar snö på vintern, tror även de plöjer åkrar också (ej säker på det).
Den största anledningen till att det fungerar att som "maskinstation" är att maskiner och annan utrustning är så dyra i inköp och underhåll. Så pass att även lite större lantbruk tjänar på att köpa tjänsten istället för att hålla egna maskiner.
Så har man inte stort startkapital, byggnader för förvaring och underhåll samt kunskap är det svårt att tjäna pengar på det.
 
Jag tänker på att t.ex hemgjorda saker som inte har med livsmedel att göra.

Jag gillar t.ex att virka. Det blir filtar och disktrasor och sådant smått och gott. Om jag skulle tjäna pengar på det måste jag ta ca 1000:- i timmen. Det betyder att en disktrasa skulle kosta ca 2000:- och en filt över 20.000:-.
Jag är inte en speciellt snabb virkare eftersom jag började för bara några år sedan och är ju närmare 50 nu.
Det är ju inte rimligt att ta så mycket.

Man måste förstå att det gäller egentligen allt i liten skala när man tillverkar något med händerna.

Om jag däremot har en hobby som är så rolig att jag har saker över hemma som jag kan sälja så säljer jag dem för materialpriset. Det betyder att jag rent krasst går minus men att jag blir av med det jag virkat och inte förlorat det jag gett ut i pengar.
Ofta verkar folk missta detta som att de tjänar pengar om de bara tar lite mer än materialpriset men tiden ska ju i all verksamhet, som ska tjäna pengar, läggas på.

Att göra saker för att det är roligt är verkligen livshöjande och man bör göra det för sin egen skull. Kan man nischa något i en befintlig bransch som man redan gillar att göra är det ju ännu bättre för jag tror att man kan tjäna lite pengar då.
 
Sälja växter då?
Lavendel kan man lätt ta sticklingar på och odla upp. Sen sälja.
Samma sak med kärleksört, enkla pengar.
Jättedaggkåpa, mynta, kanske ramslök (om jord o klimat passar)
 
Samma med ägg o slakthöns/kycklingar, även om man bara ger bort.


Nja, ägg behöver du bara registrera dig på Jordbruksverket och hålla dig till reglerna för utfodring av hönsen samt att du inte får tvätta äggen och måste märka dem med bäst-före-datum. Förutsatt att du säljer direkt till konsumenten, det vill säga. Du kanske tänkte till mellanhand i och för sig.

Och det är om du säljer äggen. Ge bort för du göra hur du vill. Det är från första försäljning du måste registrera dig på Jordbruksverket.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Klara Wirdby och hennes hästar har drabbats av den senaste tidens regnoväder. Hagarna på totalt fyra hektar mark är helt vattentäckta...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 924
Senast: AntiPrimax
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp