Extrainkomster på gården

Om det ska vara i mindre skala så torde det vara väldigt nischat med en extremt stark kundkrets. Typ ekologiska ankor till slakt för exklusiva restauranger. Möjligt ännu mer nischat (vad det nu skulle kunna vara)?

En gård bredvid oss födde upp vaktlar för Nobelmiddagen ett år t.ex. Vaktlar är ju klara vid 6-9 veckors ålder och är i mångt och mycket kostnadseffektiva. Dock har man ju en del att investera i om man ska slakta till försäljning då.
Trots det krävs ju en ständig kundkrets, året runt.
 
Hur är det med får ? Vad är de inkomsterna?
Marginella!

Om man inte har endera ett väldigt stort antal tackor av köttrasfår för lammproduktion (minimum ca 80-100), och mark för att odla eget grovfoder och helst kraftfoder förutom bete.
Alternativt så kan man ha något färre Gotlandsfår (pälsfår) (kanske minst 60), av hög kvalitet, och få inkomster både från skinnen och lammköttet. Men egen mark krävs även då.

Räkna med att det på den stora gården, går åt något mindre än 1 hektar mark per tacka för bete och oder, så för 60 tackor behövs kanske 50 hektar jordbruksmark. På en mindre gård gård det åt relativt sett mer mark, eftersom får och lamm behöver grupperas efter kön och ålder och delas upp, så att man ockuperar fler hagar.

Eventuellt kan man gå ner några tackor i antal, om man har ett eget godkänt gårdslakteri, säljer lammlådor och dessutom förädlar delar av köttet som rökt kött eller lammkorvar t.ex., och lyckas sälja en del skinn.

Men det är oavsett en stor arbetsinsats, och en hel del investeringar.

Jag har 22 hektar till mina 22-25 tackor, samt 4-5 hästar. Istället för att betesputsa i någon större utsträckning, så växelbetar jag. Men det egenodlade grovfodret räcker inte till fullt ut vissa år, och jag behöver köpa kraftfoder till fåren.

Varje tacka ger en inkomst på ca 1500 kr/år, om jag räknar med att jag slaktar lite drygt ett lamm/tacka, samt säljer skinnet.
Men då har jag kontrakt med slakteriet och får bättre betalt än utan kontrakt, och attraktiva skinn, som jag åker och säljer på marknader.

På den lilla gården, så kan man ha får för att minska kostnaderna, snarare än för att få inkomster.
Man använder dem för växelbete med hästarna, = mindre parasiter, för att det är trevligt, och som en del i självhushållning.
 
Om du har ett garage över kan du hyra ut det till någon som vill mecka med bilar/motorcyklar, det är ganska stor efterfrågan på vissa platser.
 
I syftet ha får för att öka lönsamheten lite, så är de inkomsterna obefintliga i förhållande till arbetsinsats och kostnader för att hålla fåren.
Jag håller med. Får är inte heller så lättskötta som gemene man tror, ffa inte om de ska generera någon vinst.
 
Bor du inte mitt i obygden kanske en mc-camping kan vara något? Det krävs inte så mycket mer än någorlunda plan mark för tält, kanske någon utedusch, tillgång till mikrovågsugn etc. Behöver inte vara så himla fancy, utan mer någonstans att sätta upp tältet och ha tillgång till dusch och kanske en riktig toalett.

Har du lediga boxar hade jag tagit in inhyrda på helinackordering. Kanske någon unghäst som behöver förvaras tills ägaren vill rida in den, någon konvalescenthäst etc. Behöver ju inte vara hästar som har ägare som springer på gården i tid och otid.
 
Jag tror på upplevelser. Koncept. Barnkalas med djur och hemlagad tårta på egna ägg. Bygg ett escaperoom. Skjuta färggevär (kommer inte på vad det heter!!). Håll mordgåtor. Hyr ur båtar om det finns sjö i närheten. Hyr ut ett rum, hage och box - förberedd mat att grilla och frukost- med ridled.
 
Tror också på nån form an helinack för häst/ponny. Har du magra hagar osv kan ju helinack för ponny vara en grej. Hästar som bara ska förvaras, jag tänker tex långvarig vila. Ska du däremot syssla med rehaben behövs mig veterligen att du har nån slags utbildning för det.
 
Som det ser ut idag och lite på var gården ligger och kvalitén på marken tror jag att störst möjlighet att få en extra inkomst är att producera närodlade saker. Undersök om det finns någon REKO-ring i närheten. Det kan fungera på två sätt antingen levererar man till en plats i en större ort eller så kommer kunden och hämtar på gården.
Det kommer att kräva att man avsätter lite av marken och att man har någonstans att börja gro vissa fröer innan utsättning. Beroende på vad man väljer att odla kan det på sikt behövas någon form av växthus. Men i uppstarten krävs ingen större investering.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Klara Wirdby och hennes hästar har drabbats av den senaste tidens regnoväder. Hagarna på totalt fyra hektar mark är helt vattentäckta...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 994
Senast: AntiPrimax
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp