Extrajobb vid sidan av studier

SiZo

Trådstartare
Jag och min partner har ev hittat en lägenhet som vi vill ha. Nackdelen är att efter alla utgifter så kommer vi ha ungefär 1500 kr över varje månad. Det är lite väl lite för att jag ska vara bekväm.


Vi är båda över 30 så de där dagarna när vi klarar av heltidsstudier och jobba hur mycket som helst är bakom oss. Vi behöver alltså tips på jobb som är lätta att hoppa in i lite snabbt, antingen hemifrån eller på plats. Sambon har CE kort, medans jag har B-kort.

Det är väldigt viktigt att det är ett arbete som inte sabbar vår dygnsrytm. Vi har båda med åldern blivit väldigt känsliga för sömnstörningar och det skulle helt enkelt inte fungera i längden. Han skulle annars kunna arbeta på posten från 04 på lördagar, men tyvärr så fungerar inte det.

Jag själv har tänkt plocka kantareller i sommar och se om det går att sälja då jag älskar att plocka svamp, men är mindre intresserad av att ta hand om den. Många bäckar små!

Har ni några tankar och idéer??
 
Jag och min partner har ev hittat en lägenhet som vi vill ha. Nackdelen är att efter alla utgifter så kommer vi ha ungefär 1500 kr över varje månad. Det är lite väl lite för att jag ska vara bekväm.


Vi är båda över 30 så de där dagarna när vi klarar av heltidsstudier och jobba hur mycket som helst är bakom oss. Vi behöver alltså tips på jobb som är lätta att hoppa in i lite snabbt, antingen hemifrån eller på plats. Sambon har CE kort, medans jag har B-kort.

Det är väldigt viktigt att det är ett arbete som inte sabbar vår dygnsrytm. Vi har båda med åldern blivit väldigt känsliga för sömnstörningar och det skulle helt enkelt inte fungera i längden. Han skulle annars kunna arbeta på posten från 04 på lördagar, men tyvärr så fungerar inte det.

Jag själv har tänkt plocka kantareller i sommar och se om det går att sälja då jag älskar att plocka svamp, men är mindre intresserad av att ta hand om den. Många bäckar små!

Har ni några tankar och idéer??

1500 kr för två personer låter helt sjukt lite, framförallt om sparande och buffert inte är inräknat i utgifterna.
Det låter inte heller som att ni har så mycket kapacitet att jobba efter heltidsstudierna, med tanke på sömnproblem. Det går ju inte att tjäna oändligt med pengar heller när man studerar (ifall ni får bidrag/lån).
Jag hade letat efter en annan lägenhet.
 
1500 kr för två personer låter helt sjukt lite, framförallt om sparande och buffert inte är inräknat i utgifterna.
Det låter inte heller som att ni har så mycket kapacitet att jobba efter heltidsstudierna, med tanke på sömnproblem. Det går ju inte att tjäna oändligt med pengar heller när man studerar (ifall ni får bidrag/lån).
Jag hade letat efter en annan lägenhet.
Notera meningen "efter alla utgifter". Däri räknas alltså 500 kr till sparande, mat, diesel, osv osv osv. Buffert har vi redan så ingen fara på så sätt, även om det är tråkigt att behöva ta av den om något händer.

Leta annan lägenhet är ungefär samma sak som att säga bo i tält istället. Köppoängen räcker helt enkelt inte.
 
Jag och min partner har ev hittat en lägenhet som vi vill ha. Nackdelen är att efter alla utgifter så kommer vi ha ungefär 1500 kr över varje månad. Det är lite väl lite för att jag ska vara bekväm.


Vi är båda över 30 så de där dagarna när vi klarar av heltidsstudier och jobba hur mycket som helst är bakom oss. Vi behöver alltså tips på jobb som är lätta att hoppa in i lite snabbt, antingen hemifrån eller på plats. Sambon har CE kort, medans jag har B-kort.

Det är väldigt viktigt att det är ett arbete som inte sabbar vår dygnsrytm. Vi har båda med åldern blivit väldigt känsliga för sömnstörningar och det skulle helt enkelt inte fungera i längden. Han skulle annars kunna arbeta på posten från 04 på lördagar, men tyvärr så fungerar inte det.

Jag själv har tänkt plocka kantareller i sommar och se om det går att sälja då jag älskar att plocka svamp, men är mindre intresserad av att ta hand om den. Många bäckar små!

Har ni några tankar och idéer??

. Såg nu att ni redan har buffert så tar bort mitt svar. Jag hade nog dock personligen inte velat ha så lite pengar att leva på, det hade jag känt varit för skakigt. Ä
 
Senast ändrad:
Hur lång tid har ni kvar på studierna?
Hur stor sannolikhet att ni snabbt får jobb när studierna är klara?
Är det en hyresrätt eller en bostadsrätt?
Vad ingår i ”utgifter”?
Har ni djur eller barn?
 
Hur lång tid har ni kvar på studierna?
Hur stor sannolikhet att ni snabbt får jobb när studierna är klara?
Är det en hyresrätt eller en bostadsrätt?
Vad ingår i ”utgifter”?
Har ni djur eller barn?
Min partner har ett år kvar på studierna. Det är givetvis en hyresrätt. Man får inte lån om man studerar. Djurens utgifter är medräknade i "alla utgifter", med några lappar extra. Eftersom det står alla utgifter så är just alla utgifter medräknade.

Min partner kan få jobb snabbt efter avslutad utbildning, om inte inom sin bransch så som lastbilschaufför. Inga problem där, han har bra referenser rakt igenom.
 
Svårt också att hitta extrajobb i dessa tider med Corona många har ju permitterat och har inte ens jobb till den fasta personalen dessutom massor av ungdomar som söker sommarjobb efter studenten och då är billigare i lön som man har att konkurrera med. Om du ska sälja kantareller så har du räknat på vad du behåller efter moms m.m.? Har du redan enskild firma eller ska du redovisa det som hobbyverksamhet? Timpengen blir inte så hög efter allt är betalt. Det är väl vården och äldreomsorgen det finns ganska bra möjligheter att bli timmis t.ex.
 
Svårt också att hitta extrajobb i dessa tider med Corona många har ju permitterat och har inte ens jobb till den fasta personalen dessutom massor av ungdomar som söker sommarjobb efter studenten och då är billigare i lön som man har att konkurrera med. Om du ska sälja kantareller så har du räknat på vad du behåller efter moms m.m.? Har du redan enskild firma eller ska du redovisa det som hobbyverksamhet? Timpengen blir inte så hög efter allt är betalt. Det är väl vården och äldreomsorgen det finns ganska bra möjligheter att bli timmis t.ex.

Det är givetvis en hyresrätt, man får inte ta bolån om man är student.

Jag har inte tänkt plocka sådana mängder att jag behöver ha firma för det. Utan passa på de timmarna som jag ändå är ute i skogen, och istället för att kasta det jag inte orkar rensa helt enkelt sälja det.
 
Jag har extrajobbat på travet i massor av år. Man jobbar till exempel 12-15 eller 18-22 och får ut en helt okej lön, det skiljer såklart mellan bana och position, men man kan räkna med ca 1000kr/tillfälle. Om man kan jobba 3-4 gånger på en månad så är det ett bra tillskott för en studentekonomi utan att det är speciellt betungande eller tidskrävande.
 
Jag har extrajobbat på travet i massor av år. Man jobbar till exempel 12-15 eller 18-22 och får ut en helt okej lön, det skiljer såklart mellan bana och position, men man kan räkna med ca 1000kr/tillfälle. Om man kan jobba 3-4 gånger på en månad så är det ett bra tillskott för en studentekonomi utan att det är speciellt betungande eller tidskrävande.
Och då får jag ju andas häst med!!
Finns det någon travbana nära Uppsala? Aldrig hört talas om någon 🤔
 
Och då får jag ju andas häst med!!
Finns det någon travbana nära Uppsala? Aldrig hört talas om någon 🤔
travbanor-i-sverige.jpeg
 
Jag jobbade extra i mataffär när jag pluggade. Helger och kvällar. Om kvällar inte funkar för er borde väl dagtid helg göra det? Handels har bra OB så man får ut relativt mycket pengar även fast man bara jobbar lite, om man jobbar helg eller kväll.
 
Kantarellerna inbringar nog inte någon större summa tyvärr.

Är det inte bättre helt enkelt leva snålt ett år om situationen är så svår som beskrivs? (dvs sömnstörningar osv)

Att helt enkelt ett år leva studentliv och ha minimala marginaler.
Vi har inga sömnstörningar, men vi klarar inte av att vända och vrida på dygnsrytmen helt enkelt.




Så 1500 kr kvar är alltså rena nöjes pengar? Det funkar om än tråkigt.
Ja precis. Kläder och skor är dock inte inräknat, av den enkla anledningen att vi typ aldrig lägger pengar på det. Och när vi kan så köper vi gärna beggat!

Jag gillar att kunna ta av månadspengarna även när det kommer oförutsedda utgifter. Och det vore nice att bygga på kontantinsatsen ytterligare. Det lär ju inte hända iomed detta.
 
Vi har inga sömnstörningar, men vi klarar inte av att vända och vrida på dygnsrytmen helt enkelt.





Ja precis. Kläder och skor är dock inte inräknat, av den enkla anledningen att vi typ aldrig lägger pengar på det. Och när vi kan så köper vi gärna beggat!

Jag gillar att kunna ta av månadspengarna även när det kommer oförutsedda utgifter. Och det vore nice att bygga på kontantinsatsen ytterligare. Det lär ju inte hända iomed detta.
Spara så mycket som möjligt av månadspengen i värsta fall på ett konto för oförutsedda utgifter? 1 år är endå en ganska kort tid och flyger lätt förbi.

Willys hade schysta arbetspass tider på vardagar när jag jobbade extra i kassan där. Fanns ett 16-20 pass som ger en viss mängd ob. Jobbade 1-2 sådana kombinerat med 1-2 helgpass på 8 timmar och fick ut ca 8 000 kr efter skatt och det var snart 20 år sen. Inte helt fel lön när man snittade 3-4 pass i veckan. Hade mycket fritid om man säger så :D
 
g jobbade extra i mataffär när jag pluggade. Helger och kvällar. Om kvällar inte funkar för er borde väl dagtid helg göra det? Handels har bra OB så man får ut relativt mycket pengar även fast man bara jobbar lite, om man jobbar helg eller kväll.

Ja det skulle absolut fungera. Frågan är bara hur man får såna jobb? Upplever att det är jättesvårt om man inte redan har foten inne.
 
Spara så mycket som möjligt av månadspengen i värsta fall på ett konto för oförutsedda utgifter? 1 år är endå en ganska kort tid och flyger lätt förbi.

Willys hade schysta arbetspass tider på vardagar när jag jobbade extra i kassan där. Fanns ett 16-20 pass som ger en viss mängd ob. Jobbade 1-2 sådana kombinerat med 1-2 helgpass på 8 timmar och fick ut ca 8 000 kr efter skatt och det var snart 20 år sen. Inte helt fel lön när man snittade 3-4 pass i veckan. Hade mycket fritid om man säger så :D
Framförallt nu när man får tjäna hur mkt pengar man vill på extrajobb utan att CSN bryr sig ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 306
Senast: jemeni
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 856
Senast: Halona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Ännu en "hjälp mig komma på vad jag ska utbilda mig till" tråd 🙈 varning för Wall of text. Jag har ingen aning om vad jag vill göra...
2
Svar
20
· Visningar
1 871
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp