Extrajobb vid sidan av studier

Ja det skulle absolut fungera. Frågan är bara hur man får såna jobb? Upplever att det är jättesvårt om man inte redan har foten inne.

Gå eller cykla runt till affärer med ditt cv och presentera dig och lämna referenser direkt. Har du tur så behöver de någon timmis. Kolla runt i ditt nätverk om du har någon som jobbar i affär och fråga om de söker några timmisar. Eftersom du pluggar kan det vara värt att kolla runt med de du pluggar med vad de har för extrajobb och om det behövs någon där de jobbar.
 
Jag jobbade som stationär väktare (men hade jobbat med det innan också iof). Men att jobba helg i stall vore inte alls omöjligt kan jag tycka. finns en hel drös med stall runt Uppsala. Annars är ju vården ett bra tips också.
 
@SiZo Jag har bara ringt och kollat läget eller gått in och pratat med dem, för alla mina butiksjobb. Jag har jobbat i småbutiker så det kanske är lättare med dem än med större affärer.
 
@SiZo Jag har bara ringt och kollat läget eller gått in och pratat med dem, för alla mina butiksjobb. Jag har jobbat i småbutiker så det kanske är lättare med dem än med större affärer.
Jag har ju ingen erfarenhet av butiksarbete, tror att det är därför. Mkt lättare att lära någon som redan kan grunderna.

Sen är jag kanske inte lämplig där ändå, eftersom jag är Infektionskänslig.
 
Sovande jour är dock ett skämt, några tior i timmen. Tror det är få andra yrkeskategorier som är villiga att sova på sitt jobb för t.ex 36:- i timmen.

Alla har inte så låg ersättning. Jag hade timlön samt OB fram till 01. Mellan 01-05 hade jag timlön och jourtillägg.
 
Jag har följt platsbanken ett bra tag, söker deltidsjobb.
Det finns ett företag som heter typ Student consulting (eller nåt liknande) som stundtals har eh hel del deltidstjänster att erbjuda, där man måste vara studerande (eller ha annan huvudsaklig sysselsättning) för att få jobbet.
Jag har även sett några andra liknande, men minns inte vad de heter.
Jag har bara varit irriterad över att jag inte kunnat söka dem...
 
Ett annat jobb som finns är butiksdemonstrationer. Ofta är det livsmedel eller elektroniska prylar, som ska demonstreras och säljas "live" i butik. Det är i princip alltid på timme: en "anställs"/listas hos ett företag (finns ett gäng olika som jobbar med detta) och sen i praktiken anställs en för varje uppdrag (så var det iaf där jag jobbade, och mitt intryck är att det generellt ser ut så i branschen. Det är timjobb, helt enkelt.). Oftast är det ett par dagar, men ibland kan det vara en dag och ibland fyra. Det beror lite på upplägget och uppdraget. Det som en lär vara beredd på är att det kan bli lite jobb inför uppdraget: läsa på och även ringa och stämma av med butiken som en ska till att de vet att en kommer, att det som ska köpas in har kommit osv. Om en får jobba en del med samma grej (jag har tex jobbat i längre kampanjer för en vara) så blir det förstås mindre sånt, eftersom en kan sin produkt redan. Men det är som sagt timjobb, och på dagtid (jag har oftast slutat 18-19,15 på vardagar, 15-16 på helger). Haken är att det inte går att hoppa in på ett halvt arbetspass tex, utan om en ska jobba ett pass så lär en ta hela passet/arbetsdagen. Min erfarenhet är att jobbet ofta är förlagt till mitten/slutet av veckan. Inte hög lön, men inte dålig heller.
 
Medan jag pluggade i Uppsala (avslutade mina studier för lite drygt ett år sedan så relativt nyligen) så jobbade jag extra på en handelsträdgård i utkanten av Uppsala. Gick finfint att kombinera med studier, jobbade främst helger och eftermiddagar/tidiga kvällar. Sen så jobbade jag även som studentkommunikatör för universitetet jag pluggade på (SLU, visst är det där du också håller till?), vilket gav allt från ett par hundralappar till ett par tusen extra i månaden för en relativt liten arbetsinsats. Att ta emot potentiella framtida studenter och prata om min utbildning, visa runt på campus vid t.ex. öppet hus samt delta på olika mässor var det jag gjorde främst och man väljer själv hur mycket man vill ställa upp. Kanske något för dig? Man blir inte rik men det är ändå lite extra pengar och många bäckar små... :)
 
Det behövs ofta timvikarier inom förskola och skola. I min kommun får man ett inlogg till en sida där man lägger sig tillgänglig de dagar man kan. Det är inte säkert man får jobb den/de dagarna men sannolikheten är ändå hyffsat stor! I alla fall här.
Som student brukar man ju ofta kunna styra stora delar av sina dagar, så du kanske kan plugga en lördag istället mot att du jobbar en veckodag tex. Ingen superhög lön men ändå lön.
 
Kommer jag ihåg rätt att ni nu bor i ett hus med rivningskontrakt? Om allt är betalt klarar man ett år med 1500kr till nöje om man har en buffert. Lätt värt det att slippa oron att måsta hitta en lägenhet akut.
 
När jag pluggade i Uppsala jobbade jag extra i galoppstall, krävs ju att du har fysik och är en hyfsat duktig ryttare men det gav många extra hundringar (200 per tur och en hundring när jag träckade löp) i veckan. Annars finns det ju gott om stuterier där ute, på gränsen mellan stockholm och uppsala finns en hel del trav och galopptränare.
 
Kommer jag ihåg rätt att ni nu bor i ett hus med rivningskontrakt? Om allt är betalt klarar man ett år med 1500kr till nöje om man har en buffert. Lätt värt det att slippa oron att måsta hitta en lägenhet akut.
Ja det är helt rätt. Vi är uppsagda och lägenheten ska vara tom 1/9 för då börjar de riva samtliga hus.

Jo det väl så jag känner med. Det är antagligen värt det. Samtidigt så kanske det blir distansundervisning hela höstterminen, och då kan man ju bo vart som helst. Knepigt hur man ska tänka kring detta.

Jag intresseanmäler allt som är billigare just nu, även om jag inte har en chans att få det, man vet ju aldrig, folk kanske tackar nej på löpande band när situationen är som den är XD

När jag pluggade i Uppsala jobbade jag extra i galoppstall, krävs ju att du har fysik och är en hyfsat duktig ryttare men det gav många extra hundringar (200 per tur och en hundring när jag träckade löp) i veckan. Annars finns det ju gott om stuterier där ute, på gränsen mellan stockholm och uppsala finns en hel del trav och galopptränare.
Jag är dessvärre inte lämpad för sådant arbete då jag har haft x antal hjärnskakningar och är påverkad av dem. Fler vill jag verkligen inte ha. Och åker jag av så landar jag alltid på huvudet :crazy:
Så jag håller mig på marken!

Vet inte riktigt hur man hittar alla dessa trav och galopptränare, googlade och hittade en som jag hittade mail till. Inget svar därifrån än iaf.

KL

Sedan måste jag ventilera en åsikt. Hur tänker man när man gör 3or för studenter för 10500 kr/månad? Det känns ju inte riktigt som studentpriser...
 
Ja det är helt rätt. Vi är uppsagda och lägenheten ska vara tom 1/9 för då börjar de riva samtliga hus.

Jo det väl så jag känner med. Det är antagligen värt det. Samtidigt så kanske det blir distansundervisning hela höstterminen, och då kan man ju bo vart som helst. Knepigt hur man ska tänka kring detta.

Jag intresseanmäler allt som är billigare just nu, även om jag inte har en chans att få det, man vet ju aldrig, folk kanske tackar nej på löpande band när situationen är som den är XD


Jag är dessvärre inte lämpad för sådant arbete då jag har haft x antal hjärnskakningar och är påverkad av dem. Fler vill jag verkligen inte ha. Och åker jag av så landar jag alltid på huvudet :crazy:
Så jag håller mig på marken!

Vet inte riktigt hur man hittar alla dessa trav och galopptränare, googlade och hittade en som jag hittade mail till. Inget svar därifrån än iaf.

KL

Sedan måste jag ventilera en åsikt. Hur tänker man när man gör 3or för studenter för 10500 kr/månad? Det känns ju inte riktigt som studentpriser...

Jag skulle tro att man utgår från att det i en trea bor åtminstone två personer vilket gör det möjligt.
Ofta är studentboenden dessutom hyresfria två månader per år vilket också måste beaktas.
 
Alla har inte så låg ersättning. Jag hade timlön samt OB fram till 01. Mellan 01-05 hade jag timlön och jourtillägg.
Men det kan väl inte ha varit sovande jour utan vaken jour i så fall? Våra assistenter när jag jobbade med LSS hade som tidigt nämnt bara några tior i lön under jourtimmarna (fyra h/natt) om de hade sovande jour. De brukarna behövde ju dock väldigt sällan tittas till, utan assistenterna kunde sova natten genom. De som hade vaken jour däremot (alltså, de flesta KUNDE sova men blev ofta väcktes av larm eller brukarna själva) var bättre betalda. Om det var sovande eller vaken var reglerat i beslutet från FK. Men de senare behövde ju hem och sova efter en sådan natt. Minst sagt dygnsrytmrubbande :p
 
Jag skulle tro att man utgår från att det i en trea bor åtminstone två personer vilket gör det möjligt.
Ofta är studentboenden dessutom hyresfria två månader per år vilket också måste beaktas.
Min erfarenhet är att studentboenden endast är hyresfria om det är korridorsrum eller liknande. Inte faktiska lägenheter. Dessa kommer inte vara hyresfria 2 månader/år. Lägenheten jag har idag är det inte heller, och när kikar på lägenheterna som finns utlagda så är det inte en enda som har det upplägget. Förutom just rum och lägenheter under 25 kvm.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 855
Senast: Halona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 313
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Ännu en "hjälp mig komma på vad jag ska utbilda mig till" tråd 🙈 varning för Wall of text. Jag har ingen aning om vad jag vill göra...
2
Svar
20
· Visningar
1 871
Senast: Trott
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp