Extrajobb vid sidan av studier

Men det kan väl inte ha varit sovande jour utan vaken jour i så fall? Våra assistenter när jag jobbade med LSS hade som tidigt nämnt bara några tior i lön under jourtimmarna (fyra h/natt) om de hade sovande jour. De brukarna behövde ju dock väldigt sällan tittas till, utan assistenterna kunde sova natten genom. De som hade vaken jour däremot (alltså, de flesta KUNDE sova men blev ofta väcktes av larm eller brukarna själva) var bättre betalda. Om det var sovande eller vaken var reglerat i beslutet från FK. Men de senare behövde ju hem och sova efter en sådan natt. Minst sagt dygnsrytmrubbande :p

Vi har sovande jour och får 36kr/h på vardagar och 70-nånting på helger. Då får vi oftast sova, någon enstaka gång behöver vi upp, men absolut inte så vi måste hem och sova sen när vi kliver av vårat pass. Själv går jag upp mer ofta av mig själv endå. Tantblåsan brukar väcka mig på natten! :o


Jag som jobbar som PA och har gjort senaste 11 åren har insett att det är svårast att få tag på vikarie på dagpassen (8-16) kvällspassen vi hade (16-08) var alltid lätta att lösa, just för att många som pluggade kunde komma efter skolan, jobba, sen gå till skolan dagen efter.

Nu la vi om schemat här i början på året så nu jobbar vi dygn. Ett vardagsdygn ger ungefär 3800kr före skatt för mig, så kunde TS hitta på något sånt så är det ju fina pengar på ett arbetspass.
 
Vill också påpeka att 1500kr går att leva på i rena nöjespengar. Jag har mindre än så just nu då jag har ”köpstopp” för jag vill satsa på att få ihop en ordentlig budget. Spar 3000kr på mitt kort varje månad, resten åker in på sparkontot, och dessa 3000kr ska jag köpa mat/hygien för också.

I början var det skittråkigt och lite smått omöjligt och jag nallade från pengarna jag satte in på sparkontot varje månad, men nu dom senaste månaderna så har jag klarat mig på dom 3000kr, plus att jag har kunnat köpa lite saker utöver bara mat/hygien också. Då är det jag och varannan vecka har jag sonen hemma. Har fått tänka om helt och hållet, speciellt med maten, men nu är det inga problem alls. Denna månad kunde jag köpa två nya stolar till uteplatsen bara för att jag fått en liten slant över tidigare månader. Får lön på måndag, då kommer det dit nya 3000kr, har väll kanske 250kr kvar nu, men då har jag veckohandlat för hela nästa vecka redan.

Så visst går det endå.
 
Det är tyvärr inte ett alternativ.
Vi behöver kunna sitta i olika rum för att studera. Som det är nu sitter vi i samma och det är helt ohållbart när min partner har grupparbeten och jag försöker koncentrera mig på det jag ska göra. Det blir att jag får försöka arbeta alla tider som han inte arbetar på. Det fungerar inte i längden.

Skulle 4an inte kosta mycket mer så skulle det kanske vara en lösning.

Fast man kan väl sitta i kök, vardagsrum och sovrum och plugga? Tänker att det borde bli rum över 😊
 
Fast man kan väl sitta i kök, vardagsrum och sovrum och plugga? Tänker att det borde bli rum över 😊
En kan absolut sitta i sovrummet. Men att ha ett stort skrivbord för att den stationära datorn + skärmar och ritplatta ska få plats, i köket eller vardagsrummet? Nej. Det fungerar inte. I köket kommer det inte få plats och vardagsrum passar det sig inte att sitta och jobba ostört. Ska man då förbjuda den inneboende från att vara i vardagsrummet när den personen som har sin arbetsstation där vill plugga? Nä. Det fungerar helt enkelt inte.
 
Jag har bara tittat på deltidstjänster, kanske därför jag inte får upp samma riktigt. Jag ska studera heltid även i sommar, så sommarjobb i den bemärkelsen är jag inte ute efter.

4 av veckorna kommer jag ha heltidspraktik med, så då kommer jag garanterat inte orka jobba alltför mycket :D

Alla jag nämnde utom sommarjobben var timjobb eller deltid. Jag sökte dock inte mer än på Uppsala.
 
Jag kan ha tagit mig lite vatten över huvudet här... Jag ska jobba imorgon, 7-16. På ett ställe över en timmes resväg hemifrån :nailbiting:

Tror ni att jag kommer vara trött när jag kommer hem imorgon kväll eller? :rofl::rofl:
Men detta blir spännande!
 
Jag kan ha tagit mig lite vatten över huvudet här... Jag ska jobba imorgon, 7-16. På ett ställe över en timmes resväg hemifrån :nailbiting:

Tror ni att jag kommer vara trött när jag kommer hem imorgon kväll eller? :rofl::rofl:
Men detta blir spännande!
Det får du nog snällt leva med, restiden alltså. Få lyckas hitta extrajobb på gångavstånd hemifrån ens om man inte pluggar. 07-16 är väl jättebra. Mycket tid på få dagar. Jag jobbade tolv- och trettontimmarspass. Jobbigt, ja, men effektivt och lönsamt.
 
Jag har extrajobbat i ett stall en bit utanför Uppsala. Stuteri och inackorderingsstall - vanligt stalljobb. Jag jobbade varannan helg, tror att det var 7-16. Bra ställe och bra ägare, men ingen vidare lön tyvärr.
 
Det får du nog snällt leva med, restiden alltså. Få lyckas hitta extrajobb på gångavstånd hemifrån ens om man inte pluggar. 07-16 är väl jättebra. Mycket tid på få dagar. Jag jobbade tolv- och trettontimmarspass. Jobbigt, ja, men effektivt och lönsamt.
Jag vet inte om jag tycker att 6,5 mil enkel väg är helt rimligt alltså. Man ska ju orka skolan med. Och helst ska man ju tjäna på att jobba, så att inte soppa och slitage på bilen äter upp hela lönen.

Gångavstånd är det ingen som har pratat om, så det vet jag inte varför du tar upp.
Ja jag har jobbat 16 h pass en gång i tiden med. Det betyder inte att jag vill göra det nu när jag studerar.

KL
Hur som helst så vaknade jag med ont i halsen så det blev inget iaf.
 
Jag har extrajobbat i ett stall en bit utanför Uppsala. Stuteri och inackorderingsstall - vanligt stalljobb. Jag jobbade varannan helg, tror att det var 7-16. Bra ställe och bra ägare, men ingen vidare lön tyvärr.

(Tillägg: Jag hade såpass långt att åka dit - bor några mil åt andra hållet från Uppsala sett... - att det inte lönat sig för mig att åka fram och tillbaka varje pass. Fick låna ett rum så jag sov kvar med mina katter de helger som jag jobbade. Men ja. Kolla Hästnet, där brukar det kunna finnas jobbannonser för Uppsala län emellanåt!)

Jag har jobbat en kortare period (6 veckor, heltid då iofs) på lager för en större webbutik en period, med packning och plockning (av ordrar till kunder). Det var/är faktiskt rätt bra betalt. Skulle absolut kunna tänka mig att ha något sånt som extrajobb, om nåt sånt ställe anställer på timme. Jag kan tänka mig att det skulle vara hela pass (dvs 8h) isf, men det får en nog räkna med på majoriteten av jobb.. Kanske något att kika på?
 
Det är givetvis en hyresrätt, man får inte ta bolån om man är student.

Jag har inte tänkt plocka sådana mängder att jag behöver ha firma för det. Utan passa på de timmarna som jag ändå är ute i skogen, och istället för att kasta det jag inte orkar rensa helt enkelt sälja det.
Jag har för mig att bär o svamp har en gräddfil när det gäller skatt. Man får sälja ganska mycket utan att skatta stod det när det gällde utländska bärplockare.
Eftersom det saknas alternativ och ni har en buffert samt 1500 i fickpengar det jag inte problemet? Flytta in vetja!
 
Någonstans får du nog bestämma vad som är största problemet - ha 1500 kvar att leva på, arbeta pass som kan rubba sömnen, arbeta 6.5 mil hemifrån etc.

Jag tror du får extremt svårt hitta det helt perfekta extrajobbet

Ja så nu för att jag hade mage att ha några som helst önskemål om en arbetsplats och inte vill bli utbränd så ska förstås alla hacka på mig för det.

Men vet du vad, jag gör precis som jag vill. Jag tackar nej till alla jobb jag inte vill ha och sen är det inte mer med det.

Jag kan ta hänsyn till alla de sakerna du nämner samtidigt, utan att för den delen ha ett helt perfekt extrajobb.

Jag är inte villig att köra över en timme till extrajobbet. Gillar du inte det så är du välkommen att sluta läsa i tråden.

Mitt liv, mitt val.
 
Ja så nu för att jag hade mage att ha några som helst önskemål om en arbetsplats och inte vill bli utbränd så ska förstås alla hacka på mig för det.

Men vet du vad, jag gör precis som jag vill. Jag tackar nej till alla jobb jag inte vill ha och sen är det inte mer med det.

Jag kan ta hänsyn till alla de sakerna du nämner samtidigt, utan att för den delen ha ett helt perfekt extrajobb.

Jag är inte villig att köra över en timme till extrajobbet. Gillar du inte det så är du välkommen att sluta läsa i tråden.

Mitt liv, mitt val.

Varför aggressiv? Du ber om råd på ett diskussionsforum. Då får man räkna med både svar man gillar och svar man inte gillar.

Jag vidhåller att utifrån det du skrivit i tråden kommer du sannolikt behöva prioritera vad som är viktigast och vad du kan göra avkall på. Om du utan problem kunnat lösa ditt problem hade du knappast startat tråden.
 
Varför aggressiv? Du ber om råd på ett diskussionsforum. Då får man räkna med både svar man gillar och svar man inte gillar.

Jag vidhåller att utifrån det du skrivit i tråden kommer du sannolikt behöva prioritera vad som är viktigast och vad du kan göra avkall på. Om du utan problem kunnat lösa ditt problem hade du knappast startat tråden.
För att du försöker tala om för mig hur jag ska leva mitt liv. Det har jag inte bett om. Jag tänker inte göra avkall på något av det. Jag bad om tips och har fått flera bra tips.

Det är inte ett tips att du tycker att jag måste göra avkall på något, framförallt som du har fel. Ska jag skaffa ett extrajobb så blir det på mina villkor. De är inte speciellt höga så det blir bara löjligt att du försöker få det att framstå som att jag har helt orimliga krav på ett extrajobbet.
 
För att du försöker tala om för mig hur jag ska leva mitt liv. Det har jag inte bett om. Jag tänker inte göra avkall på något av det. Jag bad om tips och har fått flera bra tips.

Det är inte ett tips att du tycker att jag måste göra avkall på något, framförallt som du har fel. Ska jag skaffa ett extrajobb så blir det på mina villkor. De är inte speciellt höga så det blir bara löjligt att du försöker få det att framstå som att jag har helt orimliga krav på ett extrajobbet.

Nu har du dels inte läst ordentligt och dels läst in en hel massa som aldrig skrivits eller påståtts.
 
På den sidan fanns inget sådant som du pratar om tyvärr. Bara massor tills vidare anställningar på 50% och uppåt. Det hade ju kanske varit intressant i vanliga fall, men inte nu.
Knasigt det har varit jättemycket i tidningarna om jordbrukets brist på säsongsarbetare och koppling till den siten. Undrans om de ligger någon annanstans då? Arbetsförmedlingen eller ngt.

Men såklart tänkte jag just att det är sommar snart och att ett säsongsarbete över sommaren kunde vara någonting för att buffra lite extra. Tex istället för kantarellplockning och sälja själv, omplantering av små växter.
 
Och då får jag ju andas häst med!!
Finns det någon travbana nära Uppsala? Aldrig hört talas om någon 🤔
Finns en galoppbana "nära" Uppsala, Bro Park, Upplands Väsby typ.

Så det borde också finnas en hel del galopptränare däromkring.

När galoppbanan låt i Täby fanns tränare ända bort i Enköping så de behöver ju inte vara jättenära just Upplands Väsby.

Travstall (uppfödning eller dyl) ligger som ett pärlband längs hela gamla Stockholmsvägen så de existerar definitivt, kanske även på cykelavstånd (beroende på hur långt man gillar att cykla).

För att hitta trav eller galopptränare borde man kanske i googlandet tänka som om man hade en häst som skulle bli tränad istället för söka jobb? Det är inte så bra betalt enligt en kompis som jobbar extra på ett galoppstall, men tror absolut det kan finnas jobb som inte innebär ridande av hästarna.
 
Finns en galoppbana "nära" Uppsala, Bro Park, Upplands Väsby typ.

Så det borde också finnas en hel del galopptränare däromkring.

När galoppbanan låt i Täby fanns tränare ända bort i Enköping så de behöver ju inte vara jättenära just Upplands Väsby.

Travstall (uppfödning eller dyl) ligger som ett pärlband längs hela gamla Stockholmsvägen så de existerar definitivt, kanske även på cykelavstånd (beroende på hur långt man gillar att cykla).

För att hitta trav eller galopptränare borde man kanske i googlandet tänka som om man hade en häst som skulle bli tränad istället för söka jobb? Det är inte så bra betalt enligt en kompis som jobbar extra på ett galoppstall, men tror absolut det kan finnas jobb som inte innebär ridande av hästarna.
Tack för tips!
Jag vet dock inte hur det skulle ändra min sökning, men jag får prova lite helt enkelt :D
Viktigt att det är vitt för mig. Jag vill inte jobba med hästar utan att vara försäkrad :)
 
Och då får jag ju andas häst med!!
Finns det någon travbana nära Uppsala? Aldrig hört talas om någon 🤔
Såhär söker du.

https://www.svenskgalopp.se/licensinnehavare/sok?action=search

Ställ in sökningen på Bro Park, och ta bort Grönköping som ort så får du tränarproffs och amatörer galopp till Bro Park banan. Jag ville inte att deras namn skulle hamna på länken i forumet så jag skrev att jag sökte tränare som bodde i Grönköping (och fick som förväntat upp ingen. Vilket du också gör om du söker typ Uppsala, då får du bara upp en. Sannolikt eftersom Uppsala söderut i landsbygden går direkt över i Knivsta nästan vid stadsgränsen.)

Men om du vill ha travtränare istället, de är säkert mycket rikare. Så går du antagligen in på Solvallas hemsida och gör nästan samma sak. De har säkert smockfullt med tränare som bor uppmot Uppsala. (jag har alltså under noll koll på trav, jag har bara kört förbi anläggningarna många gånger och de verkar klara att försörja en veterinärklinik för häst också, trots att SLU ligger inte långt bort.)

Sedan tex på vårkanten kan det säkert kanske finnas jobb hos uppfödare? Trav? (fick nästan jobb hos uppfödare i England rent av en gång för galopp när jag var gymnasieelev. Nästan eftersom jag sökte sommarjobb, inte mars-maj jobb av naturliga orsaker :D, så något verkar någon ha tyckt det fanns att göra hos uppfödare i den årstiden.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 856
Senast: Halona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Ännu en "hjälp mig komma på vad jag ska utbilda mig till" tråd 🙈 varning för Wall of text. Jag har ingen aning om vad jag vill göra...
2
Svar
20
· Visningar
1 871
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp