Men det kan väl inte ha varit sovande jour utan vaken jour i så fall? Våra assistenter när jag jobbade med LSS hade som tidigt nämnt bara några tior i lön under jourtimmarna (fyra h/natt) om de hade sovande jour. De brukarna behövde ju dock väldigt sällan tittas till, utan assistenterna kunde sova natten genom. De som hade vaken jour däremot (alltså, de flesta KUNDE sova men blev ofta väcktes av larm eller brukarna själva) var bättre betalda. Om det var sovande eller vaken var reglerat i beslutet från FK. Men de senare behövde ju hem och sova efter en sådan natt. Minst sagt dygnsrytmrubbande![]()
Vi har sovande jour och får 36kr/h på vardagar och 70-nånting på helger. Då får vi oftast sova, någon enstaka gång behöver vi upp, men absolut inte så vi måste hem och sova sen när vi kliver av vårat pass. Själv går jag upp mer ofta av mig själv endå. Tantblåsan brukar väcka mig på natten!
Jag som jobbar som PA och har gjort senaste 11 åren har insett att det är svårast att få tag på vikarie på dagpassen (8-16) kvällspassen vi hade (16-08) var alltid lätta att lösa, just för att många som pluggade kunde komma efter skolan, jobba, sen gå till skolan dagen efter.
Nu la vi om schemat här i början på året så nu jobbar vi dygn. Ett vardagsdygn ger ungefär 3800kr före skatt för mig, så kunde TS hitta på något sånt så är det ju fina pengar på ett arbetspass.