Extraslag på hjärtat.

F

Fruentimber

För någon månad sedan så fick jag ett "anfall" av extraslag på hjärtat, vid läggdags. Det kom och gick under en timme ca, och skrämde verkligen skiten ur mig. Sen dess har jag känt extraslag lite då och då, nu i helgen fick jag ett längre "anfall" igen och igår kväll när vi hade lagt oss satte det gång. Jag var hos VC i måndags för EKG, fick inte träffa läkare utan hen skille ringa upp. Jag missförstod och trodde att hen skulle ringa upp samma dag så jag ringde VC igen igår när jag inte hade hört något men fick ett litet snäsigt svar om att läkaren skulle ta det när hen hade tid. :cautious: Så jag antar att det inte är särskilt brådis. Sjuksköterskan sa att EKGt såg normalt ut.

Hursom så blir jag ju otroligt rädd när det sätter igång. Igår låg jag och skakade och blev alldeles torr i munnen, fick gå upp och dricka vatten och ta en oxascand. I helgen mådde jag otroligt dåligt av extraslagen, fick väldigt stark ångest och gick omkring som en zombie och trodde att jag skulle dö. Givetvis har jag googlat :idea: och enligt resultaten är jag antingen fullt frisk eller kommer dö knall och fall.

Av vad jag förstod av googlingarna så är det tydligen väldigt vanligt med extraslag, både enstaka och flera, och man kan få betablockerare utskrivet om man upplever det jobbigt. Ramlade t ex över en bloggare som beskrev liknande problem och kommentarsfältet var överfyllt med både kvinnor och män som också hade mycket extraslag men var friska i övrigt. Är det några här som upplever samma? Hur gör ni för att inte övertas av rädsla?



DISCLAIMER: Jag går i terapi för både generell ångest och hypokondri, så jag har inget intresse av att få höra att någons faster dött eller att grannen fick hjärtstopp och dylikt. Sådant får ni fasen bespara mig.
 
Jag hade mycket extra slag i tonåren, numera känner jag det någon gång ibland. Min pappa hade likadant så jag misstänker att det är något ärftligt. I övrigt är vi olika, han led av högt blodtryck och jag har snarare på gränsen till lågt.
Jag vet att jag tyckte att det var otäckt ibörjan men hade en väldigt pedagogisk läkare som tog sig tid att förklara, nu minns jag inte längre förklaringen men tryggheten finns kvar. För mig var det inget farligt utan det är bara som det är och det har gjort mig lugn. Stressar man upp sig går ju även hjärtat igång och det blir otäckt, jag skulle prova saker som dämpar ångest nästa gång det händer. Typ andas i fyrkant, eller något annat som ger tillbaka lugnet hos dig.
 
Jag hade mycket extra slag i tonåren, numera känner jag det någon gång ibland. Min pappa hade likadant så jag misstänker att det är något ärftligt. I övrigt är vi olika, han led av högt blodtryck och jag har snarare på gränsen till lågt.
Jag vet att jag tyckte att det var otäckt ibörjan men hade en väldigt pedagogisk läkare som tog sig tid att förklara, nu minns jag inte längre förklaringen men tryggheten finns kvar. För mig var det inget farligt utan det är bara som det är och det har gjort mig lugn. Stressar man upp sig går ju även hjärtat igång och det blir otäckt, jag skulle prova saker som dämpar ångest nästa gång det händer. Typ andas i fyrkant, eller något annat som ger tillbaka lugnet hos dig.

Ja, jag har förstått att det blir en ond cirkel av det hela pga oron. Det är ju just i den situationen otroligt svårt för mig att återfå fattningen, speciellt när det bara fortsätter. Enstaka extraslag har jag känt av innan och vet är helt normalt, men när de kommer i följd och under längre tid så blir jag otroligt ångestfylld.
 
Ja, jag har förstått att det blir en ond cirkel av det hela pga oron. Det är ju just i den situationen otroligt svårt för mig att återfå fattningen, speciellt när det bara fortsätter. Enstaka extraslag har jag känt av innan och vet är helt normalt, men när de kommer i följd och under längre tid så blir jag otroligt ångestfylld.
❤ Det förstår jag absolut, hoppas att du får bra svar av läkaren. Det går att få en sån där maskin som kollar hjärtverksamheten en hel vecka om de tycker att det behövs, makens kusin har problem med flimmer så han har gjort såna långtids undersökningar. Ta upp det på terapin också och se om de kan ge dig verktyg att hantera det?
 
Jag har haft hjärtklappnings-/hjärtrusningsepisoder. Aldrig sökt vård, och har själv identifierat ett samband med att jag druckit för mycket kaffe, alltså koffeinöverdoser. En stor kopp får räcka nu.

Eftersom jag överlevt alla gånger hittills, känner jag ingen ångest när det inträffar. Om jag har möjlighet lägger jag mig ner så lugnar sig hjärtat snart.
 
❤ Det förstår jag absolut, hoppas att du får bra svar av läkaren. Det går att få en sån där maskin som kollar hjärtverksamheten en hel vecka om de tycker att det behövs, makens kusin har problem med flimmer så han har gjort såna långtids undersökningar. Ta upp det på terapin också och se om de kan ge dig verktyg att hantera det?

Ja, jag tog upp det sist jag var där. Hon pushade mig att vända mig till vården, något jag aktivt undvikit de senaste två åren, så det var en vinst att faktiskt kunna ringa VC och be om hjälp.

För ett par år sedan så åkte jag in akut med akut hjärtmuskelinflammation och blev inlagd en vecka med konstant övervakning, två ultraljud, en DT och en MR. Jag försöker hålla det i huvudet när ångesten blir som värst, att hjärtat är fullständigt genomkollat utan konstigheter.
 
Jag har haft hjärtklappnings-/hjärtrusningsepisoder. Aldrig sökt vård, och har själv identifierat ett samband med att jag druckit för mycket kaffe, alltså koffeinöverdoser. En stor kopp får räcka nu.

Eftersom jag överlevt alla gånger hittills, känner jag ingen ångest när det inträffar. Om jag har möjlighet lägger jag mig ner så lugnar sig hjärtat snart.

Jag har ju länge varit en storkonsument av kaffe men aldrig upplevt bekymmer med det tidigare.
 
Extraslag är en vanligt. Långt ifrån alla som har dem märker ens av det. Kan såklart bli besvärande och i vissa fall något man bör åtgärda. Som många har sagt så utlöses ofta längre episoder av någon typ av stress.
Det man "brukar" göra är ett 24h-EKG, ultraljud samt stresstest på hjärtat för att se hur långa och frekventa episoderna är samt om möjligt se vilken del av hjärtat det är som slår extraslagen (kammare eller förmak).
Utifrån detta sätter man in behandling eller inte. Det kan vara medicin eller ett ingrepp i hjärtat som kallas för ablation.

// SSK på hjärtavdelning
 
Ja, jag tog upp det sist jag var där. Hon pushade mig att vända mig till vården, något jag aktivt undvikit de senaste två åren, så det var en vinst att faktiskt kunna ringa VC och be om hjälp.

För ett par år sedan så åkte jag in akut med akut hjärtmuskelinflammation och blev inlagd en vecka med konstant övervakning, två ultraljud, en DT och en MR. Jag försöker hålla det i huvudet när ångesten blir som värst, att hjärtat är fullständigt genomkollat utan konstigheter.
Jättebra att du sökte vård! Det är trist när man ska vänta på att få svar, men som du själv konstaterar, ringer de inte på en gång så är det antagligen inte så akut. ;)

Ang kaffe, jag har känt av rusningar ihop med kaffe ibland trots att jag dricker mycket kaffe. Det var visst ett ålderstecken säger en jag har pratat med det om. 🙄 Jag vet inte riktigt om jag vill gå med på att jag börjar bli äldre, men det är väl kanske så. 🙈😁
 
Jag har ju länge varit en storkonsument av kaffe men aldrig upplevt bekymmer med det tidigare.
Tror att koffeintolerans kan ändra sig med åldern, dessutom ökar man ofta antalet koppar kaffe med åren, särskilt om man pluggar. Halvera dosen, och drick bara de koppar som smakar riktigt gott. Funkar inte det ber du om att få betablockerare utskrivna, så ordnar det sig.
 
Extraslag är en vanligt. Långt ifrån alla som har dem märker ens av det. Kan såklart bli besvärande och i vissa fall något man bör åtgärda. Som många har sagt så utlöses ofta längre episoder av någon typ av stress.
Det man "brukar" göra är ett 24h-EKG, ultraljud samt stresstest på hjärtat för att se hur långa och frekventa episoderna är samt om möjligt se vilken del av hjärtat det är som slår extraslagen (kammare eller förmak).
Utifrån detta sätter man in behandling eller inte. Det kan vara medicin eller ett ingrepp i hjärtat som kallas för ablation.

// SSK på hjärtavdelning

Tack för info! :) Jag hoppas att vi går vidare och utreder även om EKGt var normalt.
 
Jättebra att du sökte vård! Det är trist när man ska vänta på att få svar, men som du själv konstaterar, ringer de inte på en gång så är det antagligen inte så akut. ;)

Ang kaffe, jag har känt av rusningar ihop med kaffe ibland trots att jag dricker mycket kaffe. Det var visst ett ålderstecken säger en jag har pratat med det om. 🙄 Jag vet inte riktigt om jag vill gå med på att jag börjar bli äldre, men det är väl kanske så. 🙈😁

Haha, ååh, detta med ålder. Googlingarna igår antydde att jag har hamnat i förklimakteriet. O_o Nog för att jag mer än gärna går och lägger mig 19.30 en fredagskväll numera men något förklimakterie är jag fasen inte redo för! :p
 
Jag har extraslag ibland - och har förstått att det ska vara väldigt vanligt.
Det är i kortare perioder som de kan dyka upp nån gång då och då, sen går det långa perioder utan att jag märker av något.
Jag upplever att när det är en sådan periodkan jag nästan framkalla dessa extraslag själv - men det kanske är inbillning ;)

Som jag fått det förklarat för mig så beror dessa"extraslag" (vilket de egentligen inte är), på att hjärtat slår ett slag innan en kammare blivit ordentligt påfylld av blod - så det känns som ett hårdare slag. Ska som sagt vara helt ofarligt som jag förstått det.

Men håller med om att det var bra att du sökte vård - det ska man alltid göra vid oro för att nåt är fel! :)
 
Här har du en till hypokondriker som även lider av ångest och depression.

Jag åkte in till akuten då jag trodde det var något allvarligt fel. Extra slag så det riktigt dunkar till, smärta i bröstet och domningar i armen. Var på riktigt tvärsäker på att det var något allvarligt men det var "bara" ångest och stress.

Läkaren jag träffade var väldigt snäll och förstående och han berättade att extraslag är något som de allra flesta har men utan att märka det. Däremot så kan man tyvärr "lära sig" att upptäcka det, ofta för att man är orolig.

Det har hjälpt mig mycket att veta om det här, att jag bara är lite FÖR uppmärksam på min kropp helt enkelt. Det är inget farligt även om det känns obehagligt. Visst känner jag det ibland fortfarande, framförallt om jag är stressad eller ätit dåligt, men det känns inte alls lika jobbigt nu när jag vet att det är normalt. :)
 
Tack för info! :) Jag hoppas att vi går vidare och utreder även om EKGt var normalt.
Eftersom den här extraslagupplevelsen (vad jag har förstått så är det inte nödvändigtvis extraslag, men känns så, men jag kan ha fel) är så vanlig, så skulle jag räkna med att om EKGt är normalt, så går man inte vidare med utredning för att det inte finns något att gå på i det fallet. Vilket ju är bra och ett typiskt hälsotecken.

Den ångest det hela skapar, tänker jag mig är just ångest. Dvs något som du redan går i behandling för. Så jag skulle tänka att samma strategier som för annan ångest är vad du behöver.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 607
Senast: tott
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 727
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 645
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp