Bukefalos 28 år!

Extrem lågt protein - korrekt analys?

katja

Trådstartare
Jag skickade in hö på analys för nån vecka sedan, och fick resultatet - Smrp 2 g/kg TS
Köpt hö med analys för att tag sedan, fick sen reda på att bonden tagit hö endast från en bale när han skickat på analys. Därför skickade jag in en ny analys, tog hö från flertalet balar. Tycket analysen var låg innan, då bondens analys sa 19 g/kg TS. Men nu blev det ju inte bättre.

Kan analysen gått fel? Kan hö verkligen ha så lågt smrp?:confused:

Resten av analysen stämde rätt bra som TS, MJ och ej så stor avvikelse på min spårämnen.
 
Jag har svårt att tänka mig att det är analysfel. Deras metoder är säkerligen validerade. Däremot är det stor risk att nåt har gått tokigt vid provuttaget. Nu vet jag inte hur skicklig du är på det men själv tycker jag det är hopplöst svårt att ta ut ett prov som är helt representativt. Är så himla lätt att man tappar nåt blad här och lite frön där och det kan göra stor skillnad på resultatet.
 
Det är inte första gången jag skickar in analys, så jag är ingen nybörjare.
Provet är uttaget som jag brukar göra för att få en så jämn bild av partiet. Och jag har försökt få med så det ska vara representativt.
Nu vet jag att höet är sent skördat, började ju regna i min region efter midsommar så det är inte slaget förren sent i juli.

Kan verkligen hö bli så dåligt då? Höet i fråga ser väldigt fint ut.

Jag kommer att byta till ett annat foder. Tur att man inte köpt ett för stort parti.
 
Det är inte första gången jag skickar in analys, så jag är ingen nybörjare.
Provet är uttaget som jag brukar göra för att få en så jämn bild av partiet. Och jag har försökt få med så det ska vara representativt.
Nu vet jag att höet är sent skördat, började ju regna i min region efter midsommar så det är inte slaget förren sent i juli.

Kan verkligen hö bli så dåligt då? Höet i fråga ser väldigt fint ut.

Jag kommer att byta till ett annat foder. Tur att man inte köpt ett för stort parti.


Jag har sett en analys i år med 1 gr smb rp och dessutom 25% socker!
 
Usch då. Tur att du inte köpt foder för hela vintern...
Vi hade lite tvärtom problem, 101 g smrp/kg foder. Vi hade kunnat blanda...
Tur jag har halm också.
 
Oj! Visste inte heller att man kunde få så lite protein. Vi hade 19g i år och jag tyckte det kändes lågt :O
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 041
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp