Extremt matglad ungkatt

Bukefalos 30 år!

pajaztar

Trådstartare
IMG_2743.webp

Det här är Maja snart 6 månader.
Hon är den glupskaste katt jag någonsin stött på. Hon är också en väldig soffpotatis. Detta leder till att hon redan vid sin unga ålder är rätt… fet, för att vara krass. De två andra katterna har inte en chans om det ställs fram mat, hon ska fram först och glufsar i sig som att hon aldrig sett mat i sitt liv, därmed äter hon upp sitt först och fortsätter sedan med att putta bort de andra och äta upp vad som finns kvar där. Nån som har tips? Eller är svaret helt enkelt ”ge mindre mat”?

Hon ska kastreras i början av november så tänkte att jag frågar på kliniken också, men om nån här har erfarenhet av små tjockisar så dela gärna med er! Hennes bror är lika gammal men mycket slankare eftersom han är betydligt livligare och inte lika matglad… sen har vi en lite äldre katt (fyra år) som är mer kräsen, han är också fin i hullet.

Foderautomat kan vara värt att testa.

Sen kan du också börja titta på vuxenmat. Hon behöver egentligen inte kattungemat mera.

Blötmat är också att rekommendera då man kan ge mer av det (innehåller mycket vatten).

Det finns en uppsjö olika blötmat. Till skillnad från torrfoder där många sorter innehåller skit så har de flesta blötmatsorter liknande och bra innehåll.

Bozita och Mjau är bra. Latz är prisvärt. Sheba är något dyrare, men kan vara bra som variation.

Blötmat finns i en mängd olika konsistenser. Ett tips är att köpa några olika och se vad katten gillar bäst.

I ditt fall hade jag köpt en foderautomat till de andra katterna, så de kan ha fri tillgång på torrfoder. Sedan hade jag gett blötmat minst tre gånger per dag åt Maja.

Sen kan du också testa köpa köttben (som man ofta ger till hundar). Det ger henne mycket att tugga på, men mindre kalorier.

Gömma mat är också en idé. Finns olika ”äta sakta fat”. Kan användas både till torrfoder och blötmat.

När min förra började hetsäta köpte jag denna

https://www.zooplus.se/shop/katt/ka...leksaker/trixie/250839?activeVariant=250839.0

Fungerade jättebra.

Finns även dessa

https://www.zooplus.se/shop/katt/ka..._kattleksaker/1013182?activeVariant=1013182.0

Till blötmat

https://www.zooplus.se/shop/hund/hundleksaker_hundsport/tiaki/1890344?activeVariant=1890344.0

Foderautomat

https://www.zooplus.se/shop/katt/ka...omat_for_katter/479484?activeVariant=479484.0

Osäker på om den går att ställa in så att två katter kan äta ur den. Kanske någon annan vet?

När vi hade 3 katter fodrade vi dom i olika rum, varav 1 med stängd dörr. En av katterna åt annars upp de andras mat. Nu hade vi ju möjlighet att kunna göra så och katterna var ok med det upplägget, inte säkert att det funkar för alla.

När den "matsvagaste" katten ätit färdigt för stunden tog vi bort hennes mat och öppnade dörrarna. De andras mat var garanterat uppätet på den stunden. Den matsvagaste kunde sen få tillbaks sin tallrik igen under dagen när hon bad om det, men under total uppsikt. Kom de andra i närheten tog vi bort tallriken.

Vi gav alltid blötmat samma klockslag, 08 och 20. Hade även torrfoderautomater inställda på de tiderna, den hungrigaste katten gillade inte torrfoder så det gick bra att ha så.

Visa bifogad fil 175958
Det här är Maja snart 6 månader.
Hon är den glupskaste katt jag någonsin stött på. Hon är också en väldig soffpotatis. Detta leder till att hon redan vid sin unga ålder är rätt… fet, för att vara krass. De två andra katterna har inte en chans om det ställs fram mat, hon ska fram först och glufsar i sig som att hon aldrig sett mat i sitt liv, därmed äter hon upp sitt först och fortsätter sedan med att putta bort de andra och äta upp vad som finns kvar där. Nån som har tips? Eller är svaret helt enkelt ”ge mindre mat”?

Hon ska kastreras i början av november så tänkte att jag frågar på kliniken också, men om nån här har erfarenhet av små tjockisar så dela gärna med er! Hennes bror är lika gammal men mycket slankare eftersom han är betydligt livligare och inte lika matglad… sen har vi en lite äldre katt (fyra år) som är mer kräsen, han är också fin i hullet.

Surefeed är en lösning när man har flera katter med olika energibehov. Det finns många här på Katt som använder det.

Om hon är lite rund innan kastreringen får du hålla lite extra koll eftersom kastrerade katter har lättare för att gå upp i vikt.

Liknande trådar

• Flera katter med olika kostbehov
  • Bukes bokcirkel nr 3
  • Banta katt
  • Emil har inte haft det så lätt (Idopatiskt cystit)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka