Bukefalos 28 år!

Extremvärden på höet - hjälp!

Fredag

Trådstartare
Årets hö är köpt, hemkörd samt analyserat. Fick resultaten idag som ligger på 8,3 MJ/kg foder och 80 g smb råprot/kg foder.
Vad i hela friden ska vi göra???
Halmen är ju usel som foder i år och något annat hö som är betydligt tunnare/innehållslöst för att späda med är inte så lätt att hitta.
Hur stora är riskerna att enbart fodra med detta hö? Det rör sig om ett hbl i träning (4 år) och ett hbl som slår dank i hagen. Vi har en shettis också, men den MÅSTE vi hitta ngt annat till.
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Årets hö är köpt, hemkörd samt analyserat. Fick resultaten idag som ligger på 8,3 MJ/kg foder och 80 g smb råprot/kg foder.
Vad i hela friden ska vi göra???
Halmen är ju usel som foder i år och något annat hö som är betydligt tunnare/innehållslöst för att späda med är inte så lätt att hitta.
Hur stora är riskerna att enbart fodra med detta hö? Det rör sig om ett hbl i träning (4 år) och ett hbl som slår dank i hagen. Vi har en shettis också, men den MÅSTE vi hitta ngt annat till.

Jag skulle inte oroa mig över det. Du kan ju fodra med enbart grovfoder och anpassa mängden foder efter energibehovet, proteinöverskottet kissar dom ut. Eftersom det är ett hö så borde det ju inte vara några problem att komma upp i rätt TS-mängder. Hade varit värre om det hade varit ett blött hösilage med samma värden.
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Ring nått stuteri i närheten och fråga om dom vill byta hälften om dom har sämre värden??Annars skulle 4 åringen nog gå bra på det höt när den ska tränas OCH växa..sen hur den lilla och den andra stora ska ha det är ju frågan..den stora kan ju äta det utan problem då allt kommer från grovfodret, men den lilla skulle jag nog passa...
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Jag hade jublat, har haft hö med 13 i kvot, hästarna har varit jättefina.

Långsam tillvänjning och ett öga på de som har problem med protein (knutor etc), men jag har aldrig haft något problem med hög kvot.

Grattis till ett år med lite kraftfoder :D

P.S Kanske kan ni hitta gräsfröhalm till den lille?
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Den lille vägrar att äta halm! Kräsmagad...
Årets halm är dessutom rätt ofräsch och en bristvara.

Så ni tycker inte det är omöjligt att fodra med så mkt protein? Inget kraftfoder känns som en självklarhet (billigt! :) ), men blir det inte risk för svullna ben och andra eventuella biverkningar som fång?

För att uppnå rätt energimängd behöver 4-åringen ca 10 kg hö, vilket ju inte är en orimlig mängd på något sätt.

Övergången till nya höet blir inte så mild som jag önskat, ca 10 dgr, pga brist på fjolårshö och sen ankomst av nya höet. Vio behöver akut handla lite nytt till ponnyn dock.

Jag har ringt runt och erbjudit byten av hö, men ingen har småbalar att erbjuda tyvärr.
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Gräsfröhalm är ju hö utan näring (enkelt uttryckt). Inte att jämföra med vanlig halm. Har inte haft några problem härnere att få tag på gräsfröhalm och har sett annonser för hela landet om just gräsfröhalm.

Svullna ben tycker jag mest handlar om foderövergången, inte så mycket om själva fodret.

Fång har inte med proteiner att göra enligt forskning, det finns mycket material att läsa om just fång.

Med så kort övergång hade jag nog ändå känt mig lite oroad, och defintivt investerat i Mag/tarmbalans för att milda slaget.
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Hur ser den andra stora hästen ut som ni har?Om den är i gränsfallet till att ha anlag för fång skulle jag ge den mindre än 10 kg hö...men om du nu får tag i annat hö till lillen så kan du ju ge 50/50 eller nått till den andra stora med...Men din 4 åring kommer antagligen att se jättefin ut efter ett tag på nya höt!!Unghästar behöver ju protein för att bygga...;)
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Vi jagar förtvivlat hö genom alla vi känner. Har eventuellt fått tag i ett "tunt" parti i Lidköping av alla ställen...

Den äldre stora hästen har jag ingen aning om han har fånganlag, hur vet man det? :confused: Gör absolut ingenting i alla fall, går bara i hagen. Men visst är han lättfödd, om det är vad du menar.
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Men snälla nå'n, går inte dina hästar på bete på sommaren?
Det blir ju samma sak.
Inte springer du runt och fodrar med halm till betet för att det har hög kvot.
Eller gör du?
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Fång beror INTE på proteiner, så du behöver INTE vara orolig för att fodra med ett så bra hö till en häst som eventuellt är fångkänslig!!
Varför måste du hitta ett sämre hö att komplettera med? Kompletterar du med halm tillbetet i maj-juni också? Det är nämligen samma gräs....

Fodra du med ditt hö och var glad att du inte behöver ge något extra kraftfoder!!
Proteinöverskott är ofarligt så länge det kommer ifrån grovfodret!
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Precis som två ovanstående skrivit så ÄR det inte skadligt på nåt sätt med högt proteinintag så länge det kommer från GROVFODER.
Tänk bara på hur mycket smbrp det är i GRÄS!!! Kan vara uppemot 150g/kg TS. Och MINST är det ju omkring 70-80g/kg TS. (förutom i förvuxet sensommargräs där det bara är ca 50g/smbrp)

Jag skulle också JUBLA om jag fick ett sånt hö! Och den går att ge till shettisen också bara man är försiktig vid introduceringen.

Själv ger jag 2kg lusernpellets till en överviktig nordsvensk vars hö inte ens är analyserat. (för att säkra proteinintaget IFALL höet är proteinfattigt och har frågat foderrådgivare om detta är okej fäör säkerhets skull - och det var okej!)
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

*kl*

Ok, inte en enda som är det minsta orolig över att höet är proteinrikt. :)
Ska jag helt hoppa över kraftfodret och bara fodra med detta hö så att energibehovet är tillgodosett, dvs ca 10 kg. Sedan att det blir ca 30-40% överskott på råprotein ska jag bara ignorera? Jämförelsen med sommarbetet låter ju ju faktiskt alldeles sund!
Ska jag strunta i att trixa med ngt proteinlågt kraftfoder alls?

Det låter ju riktigt lugnande... Jag kanske ska sluta jaga hö att blanda ut med alls, dock något till shettisen kanske.

Att fång inte fås av proteiner vet jag ju egentligen, men det sitter djupt rotat när man en gång lärt sig att så är... Tack för påminnelsen Ameo!
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Fång beror INTE på proteiner, så du behöver INTE vara orolig för att fodra med ett så bra hö till en häst som eventuellt är fångkänslig!!

Förresten, kom på en sak som jag måste berätta. När jag var på Helsingborgs djursjukhus för en dryg månad sedan stod där en fångponny installad. Utanför boxen stod en skylt "fånghö". Är det så att man ändå ger näringsfattigt hö för att istället kunna ge en större giva så att magen mår bra/bättre?

Undrar fortfarande över en sak med nya höet.
Överskottsproteinet omvandlas till energi och gör hästarna smällfeta. För att undvika det ger vi mindre hö, kan väl kanske gå ner till 8 kg som minimigiva för en 600 kg häst, varvid energin i höet blir en bristvara och det omvandlade proteinet står för energikällan som behövs extra. Min 4-åring behöver verkligen all energi han kan få, är tämligen flegmatisk till sin natur tyvärr så jag vill inte riskera att han blir "dåsig" pga energibrist och överviktig pga proteinöverskott.
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Fick följande svar från kraft på frågan om att fodra med höet:

Det är som regel inte skadligt med överskott av protein när det kommer ifrån grovfodret (hästarna kan ju gå på vårbete som är väldigt proteinrikt). Överskott av protein omvandlas till energi och hästen lägger på hullet, så hästarna kommer nog att bli ganska runda. Till hästar som presterar bör överskottet inte överstiga 30 % eftersom det är energikrävande att ta hand om överskottet så kan man märka detta på att hästarna tappar arbetsenergi och bli lite loja. Det största problemet med näringsrika grovfoder till hästar är att de inte kan äta tillräcklig mängd utan att få ett så stort överskott att de lägger onödigt mycket på hullet. Därför är det ju bra att blanda med ett grovfoder med lågt näringsinnehåll så att de får tillräckligt med grovfoder och ändå håller sig fina i formen.

Min kommentar: våra hästar får ett överskott av protein på 63% med en giva på 9,5 kg (för att tacka hela energibehovet).
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Undrar fortfarande över en sak med nya höet.
Överskottsproteinet omvandlas till energi och gör hästarna smällfeta. För att undvika det ger vi mindre hö, kan väl kanske gå ner till 8 kg som minimigiva för en 600 kg häst, varvid energin i höet blir en bristvara och det omvandlade proteinet står för energikällan som behövs extra. Min 4-åring behöver verkligen all energi han kan få, är tämligen flegmatisk till sin natur tyvärr så jag vill inte riskera att han blir "dåsig" pga energibrist och överviktig pga proteinöverskott.

Ja du kan ju ge de där 8kg och sen bara lägga till lite betfor och olja? (betforen mest för att blanda ut oljan i)
Eller på nåt annat sätt (med annat kraftfoder) få upp energin men ej proteinet.
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Förresten, kom på en sak som jag måste berätta. När jag var på Helsingborgs djursjukhus för en dryg månad sedan stod där en fångponny installad. Utanför boxen stod en skylt "fånghö". Är det så att man ändå ger näringsfattigt hö för att istället kunna ge en större giva så att magen mår bra/bättre?
jadu, jag vet att de ger sämre hö till fånghästarna, vilket jag är VÄLDIGT frågande till varför... För grejen är att man inte kan ge mer av ett näringsfattigt hö utan att det blir fel i balansen mellan energi och protein. Näringsbehovet förändras ju inte bara för att de råkar få fång. Ger man mer av ett senare skördat hö får man överskott på energi och underskott på protein - omman inte kompletterar med proteinrikt kraftfoder...
Jag sade särskilt ifrån att de INTE fick ge mitt hblsto något hö när hon stod där förra sommaren, över dagen då hennes föl opererades. Jag ville inte göra något foderbyte, utan hade med mig eget hö till henne.
DET tyckte de också var konstigt, för de hade ju fånghö som hon kunde få... :mad: :mad:
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Betfor och olja har jag också funderat över som en lösning faktiskt. Får kolla om hästen köper det, gillar inte betfor något vidare...
 
Sv: Extremvärden på höet - hjälp!

Ja, och att hitta ett hö med bra balans men ändå näringslågt är väl rätt unikt (dvs bibehållen kvot på ca 6).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 610
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 635
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp