F*N F*N F*N F*N F*N...............

Nä och ja :D
Cinnamon och Fawn heter det på Britter. Sen tror jag inte Britterna är tickade heller, men de är jag inte säker på.
Jaha ja, du knep den själv ditt skrälle !! Den ville ju jag ha ! :angel: :rofl:
 
:devil:...först till kvarn.....
det e ju iof svårt att komma före mig i den här frågan...hahahhahha :D

sorrel heter nog cinnamon på engelska.... :p
 
jag har bara så många som det behövs....... :crazy:

fast jag skulle lätt o ledigt få plats med två till.....företrädesvis en oriental o en sokoke.... :angel: :angel: :angel: :angel: :angel: :angel: :angel:

*maken lär väl flytta snart,han delar inte riktigt min passion för katter,,,,*
 
nä,men ska man ha katter som lämpar sig för avel o utställning så e det oerhört korkat att skaffa sig "opassande" exemplar.

Jag har mina för att gosa med...o för att ha nå´t snyggt att titta på! :devil:
 
Jag har mina för att gosa med...o för att ha nå´t snyggt att titta på!
Jag med :o :angel:

Att man väljer djur enbart efter sätt är enligt mig lika mycket myt som att man gör det med pojkar.
Köper man en kattunge, så har man ju ingen aning om hur den blir eller är heller, eftersom den är så liten. Så självklart väljer man då den kattungen man tycker ser bäst ut enlig ens egen smak. Eller är jag ute och cyklar nu? Yoga köptes ju för den charmiga nosfläcken, jag hade ingen aning om hur hon skulle bli som vuxen (men det vet jag med besked nu :rofl: :devil:)
 
speciellt när det gäller abyssaar då det inte föds så många av dem ,o de som föds behövs oftast i det egna avelsarbetet.
Annars så är det import som gäller!

Abyn är ju en ras som fortfarande inte är färdig,det finns väldigt få som är perfekta ännu.

Då då måste man bredda aveln o det gör man med just väl anpassade för vissa syften-katter! :),
just nu så jobbar jag upp fägen ,som fanns på de gamla abyssarna,men som under åren (pga,få katter=taskigt avelsutbud) har bleknat.

Toffsarna har oxå försvunnit o är mkt ovanliga i dagsläget.
O om jag nu ska lägga massa pengar(aby=ca:5500:-,ofta en tusing dyrare för blå o fawn.
så kan jag ju lika gärna köpa en katt som standardsmässigt ser bra ut alternativt passar i min avel.

Jag skulle aldrig köpa en raskatt med någon defekt,de får helt enkelt inte plats hos mig.

Jag köper såklart de bästa exemplaren som jag kommer åt för att få så bra katter i min egen avel som möjligt.

Det går inte att jämföra med tex:skogisar som det finns hur många som helst av och där hanar aldrig lär sina. :crazy:
 
:bow:

Nog fasen köper man en katt som lämpar sig för avel.... :crazy:

det är ju inte så ofta som det går åt skogen.... :smirk:
 
Det lät bara som om du ville byta katter för att få katter med annat utseende.
 
Mina katter köptes inte pga utseende, när vi boka dem vid några veckors ålder kunde iallafall vi inte veta hur de skulle se ut i vuxen ålder i färg.
Vi litade mest på uppfödaren, och eftersom vi ville ha sällskapskatter ville vi bara ha friska och glada katter. Nu när vi fått uttällningsintresse känns det ju förstås bra att vi har vå snygga ex av n skogskatter.
 
det är inte katterna jag inte är nöjd med ,det är antalet.... :angel:

Sen kan jag ju med facit i hand ångra vissa kattköp o önska att jag gjort ett annat val.
Men det betyder inte att jag gör mig av me dem för det.

Jag skulle tex. hållt mig till EN ras,eller max två.....
Jag har både sällskapskatter o avels/utställningskatter.
mina skogisar o min siames är till sällskap,
den ena skogisen pga böjd nos o den andra ställer jag inte för att det är så jobbigt att åka två dagar på utställningar,de har oftast kat:2 katterna en annan dag.
min siames har jag ställt en gång,men han tog stryk psykiskt av det ,så nu får han snällt stanna hemma o det trivs han bäst med.

mina abyssar stller jag allihop utom en ,han är svarsilver med massa rufism,det går inte så bra för honom på utställning.
jag köpte honom för att han skulle bli avelshane,tyvärr så krockade det med min andra hanes könsmognad o då fick jag välja att kastrera en av dem.
Då tog jag den som har minst avelsvärde.


Jag skulle aldrig byta mna katter mot någonting.
varken mot andra katter eller något annat däremot så finns det en önskan hos mig o det är att jag någongång i livet ska ha haft vissa färger på siameser o orientaler,som då tex:blåtickad ori.
just för att jag tycker de är såååå vackra. :love:
 
Har du inte sett Maritas sida om alla svenska Scottar? Du hittar den på Passagens hemsidor under C, CELINECATS.
 
Och jag skulle aldrig skaffa mej en perser som man måste torka i rumpan efter varje besök på låda eller runt munnen efter varje besök i matskålen som måste ha ett egen utformning då deras korta nosar och platta skaller gör det svårt för dom att äta. Och ögon och näsor som rinner jämt. För det är väl inga fördomar jag har glömt? Har du överhuvud taget träffat en Curl eller en Fold? OK, Curlen finns inte ännu i sverige, men det gör Folden. Jag hade större problem med min Turkiska Vanhanes öron än jag har med min Scottes. Han hade alltid joks i öronen medan Scotten aldrig har haft något. Det har oftast inte med rasen att göra utan med hygienen i övrigt. Jag har däremot träffat ett otal olika huskatter med långt gången skabb i öronen. Trots att dom har vanliga rätt uppstående öron.
Men Ingers katter är så jättemysiga, speciellt TARA, den egyptiska Maun.
 
Nej, man har ju konstaterat att varken Curl eller Scottarna har öronproblem relaterat till deras utseende. Sålänge de inte har sånna eller letala problem så ser jag inget fel i det, precis som rexgenerna och naken-katternas gen så är det ju en mutation.
Jag pratade med nån om Scottarna, men hon skulle ha mer än vad jag har råd med nu. Dock blir det nog en i framtiden, fold då eftersom straightarna liknar Britten för mycket för att det egentligen ska vara nån idé.

Sen får vi väl se hur deras framtid ser ut, jag vill inte gå över i IDP, men verkar inte SVERAK ha några planer på att ens tänka på saken, så blir det nog en för enbat sällskap.
 
Mmmm, varje gång jag ska ta min svarta kavaj och ser alla katthår på dom, ångrar jag mig djupt att jag inte tog en Devon istället. Men när jag får krama om Yoga, så ångrar jag mig inte en sekund, det är ju vad jag vet bara Britterna som kan vara så runda och mjuka utan att vara överviktiga.
 
ok....men du ville tydligen ha en långhårskisse,annars hade du väl köpt dig ett par husisar.
O då de finns som långhåriga så hade du tydligen bestämt dig för att skaffa raskatt.
 
Jag har två husisar oxå!

Men dom bor inte hos mig i stan, de bor hemma hos föräldrarna som stallkatter.

Tog med mig dom först när jag flytta till stan i tron att de skulle kunna bli innekatter, rätt misslyckat...

När vi ändå ville ha katt bestämde vi oss för att köpa en raskatt som skulle passa som innekatt. Hade hört nåt på tv om att katter måste ha rätt gener för att kunna vara innekatter ... :)
Nu vet jag inte om det stämmer till 100% men vi antog att det skulle vara bättre attt köpa raskatter än huskatter, för att inte chansa.

Norska skogskatter blev det pga av dom ser vanliga men ändå tjusiga ut, har bra temprament och behöver inte så mycket pälsvård.
 
Jag kommer förresten aldrig vara nöjd med de jag ahr.......

Jag skulle verkligen vilja ha en brun eller blåspotted ori,eller en blåtickad.

Det var det jag tänkte på, att du inte var nöjd med dina pga utsendeet och ville byta dem så du fick katter med annat utseende...
Men jag förstår nog hur du menar, försökte inte vara elak mot dig!

Mina är från Wildwoods.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 459
Senast: Killaloe
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 501
Senast: Imna
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 929
Senast: Gnist
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
156 245
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp