Få fart på tarmen?

Jag har i alla fall inte missförstått TS. Visiblin som du rekomenderar innehåller väl psylliumfrön? I vilket fall har psylliumfrön samma egenskaper som de bulkmedel som rekomenderas. Varför köpa ett läkemedel om man kan hitta en naturlig produkt med samma egenskaper i matbutiken? Till ett mycket bättre pris dessutom.

När man har problem med tarm & mage är det ofta så att man är känslig, och då kan det vara bra att börja med dospåsar innan man vet vilket behov man har. De är lätt att överdosera annars, och då får man bosätta sig på toa med en gurglande mage och man känner sig som ett utskitet plommon till slut. Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara så.
Annars håller jag med dig.

Fibrer så du har fastare maginnehåll att föra ut + fett för att smörja + Dulcolax. Då kommer du få en rejäl tömning! Magnesiumtabletter kan också hjälpa.

Katrinplommon är också toppen!

Jag måste själv hjälpa magen på traven ibland eftersom jag går på LCHF. Då gör jag precis som ovan, och det hjälper kanon :)

Det finns som granulat på flaska, jag har sån, man mäter upp dosen i korken (och spiller lite bredvid).

Det är en sån jag har!
Stod att man skulle blanda med 1-2 msk vatten men då blev ju konsistensen stenhård, så jag tog kanske 1,5 dl. Då var det slem men ändå trögflytande.. fy satan för konsistensen asså!
Men jag bajsa imorse, det mest normala hittills på ett par veckor :up:

Det är en sån jag har!
Stod att man skulle blanda med 1-2 msk vatten men då blev ju konsistensen stenhård, så jag tog kanske 1,5 dl. Då var det slem men ändå trögflytande.. fy satan för konsistensen asså!
Om du tar den direkt så hinner det inte bli slem. Jag rör ner i ca en dl vatten och äter med sked på en gång.
Om du känner för att göra ett experiment så kan du ta och låta granulatet vara i vattnet en halvtimme-timme och se vad som händer... Sen vill du inte äta det längre. :wtf: :angel:

Jag har i alla fall inte missförstått TS. Visiblin som du rekomenderar innehåller väl psylliumfrön? I vilket fall har psylliumfrön samma egenskaper som de bulkmedel som rekomenderas. Varför köpa ett läkemedel om man kan hitta en naturlig produkt med samma egenskaper i matbutiken? Till ett mycket bättre pris dessutom.

Nej, visiblin innehåller inte psylliumfrön, det är tistelfibrer, en helt naturlig produkt. Det är strikt talat inget läkemedel, utan helt enkelt fibrer i en form som är lätt att stoppa i sig. Jag tycker visiblin funkar utmärkt, mycket mer effektivt än att äta psylliumfrön eller linfrön. En matsked om dagen ungefär, så brukar det bli lagom snurr på magen.

Måste tillägga att loppfrön (psylliumfrön) får min stålmage att fullständigt balla ur. Provade en tesked, och har nog inte mått så dåligt sedan jag var matförgiftad sist. Det var verkligen vedervärdigt.

(för att förtydliga: förmiddag med spann i knäet på toaletten, eftermiddagen utslagen med kramp i hela matsmältningssystemet och dagen efter med träningsvärk i magen)

Nej, visiblin innehåller inte psylliumfrön, det är tistelfibrer, en helt naturlig produkt. Det är strikt talat inget läkemedel, utan helt enkelt fibrer i en form som är lätt att stoppa i sig. Jag tycker visiblin funkar utmärkt, mycket mer effektivt än att äta psylliumfrön eller linfrön. En matsked om dagen ungefär, så brukar det bli lagom snurr på magen.

Det du du skriver stämmer inte riktigt. Enligt fass innehåller visiblin ispaghulafröskal, vilket är från samma växtfamilj som psylliumfrön d.v.s. grodbladsväxter.
http://www.fass.se/LIF/product?docType=&specId=&userType=&nplId=19540913000028&
http://en.wikipedia.org/wiki/Psyllium

Psylliumfrön har gjort underverk för min mage. Även om visiblin är naturligt så föredrar jag psylliumfrön, dels då det är mycket billigare, och dels för att visiblin utöver ispaghulfröskal innehåller sackaros och natriumklorid. Det må vara naturligt, men det är inget som jag behöver extra tillskott av.

Psylliumfrön är ett precis lika bra tips som visiblin. Vad var och en sedan föredrar är en annan sak. :)

Det du du skriver stämmer inte riktigt. Enligt fass innehåller visiblin ispaghulafröskal, vilket är från samma växtfamilj som psylliumfrön d.v.s. grodbladsväxter.
http://www.fass.se/LIF/product?docType=&specId=&userType=&nplId=19540913000028&
http://en.wikipedia.org/wiki/Psyllium

Psylliumfrön har gjort underverk för min mage. Även om visiblin är naturligt så föredrar jag psylliumfrön, dels då det är mycket billigare, och dels för att visiblin utöver ispaghulfröskal innehåller sackaros och natriumklorid. Det må vara naturligt, men det är inget som jag behöver extra tillskott av.

Psylliumfrön är ett precis lika bra tips som visiblin. Vad var och en sedan föredrar är en annan sak. :)

Ja, självklart kan man föredra olika saker. För min del tycker jag visiblin funkar bättre än psylliumfrön - psylliumfröna kanske är billigare per kilo, men jag upplevde visiblin som drygare (mindre mängd behövs för att få effekt) och mer effektfullt, det påverkar ju också priset. Sackaros och natriumklorid är ju precis som du beskriver inga konstigheter alls, och det är väldigt små mängder som ingår i en dagsdos (man tar kanske en matsked om dagen).

Så i mitt tycke är psylliumfrön ett mycket sämre tips än visiblin - jag har provat bägge, och för mig hade visiblin lätt bäst effekt. En fungerande mage är lätt värd något gram socker extra om dagen, eller nån krona extra.

Det är en sån jag har!

Hm jag har alltid hällt det i munnen och svalt ned med vatten/te/yoghurt direkt.
Nu var jag tvungen att hälla det i ett glas med vatten och se vad som händer.. :idea:

Skönt att det verkar ha fått lite ordning på magen iaf :)

Haha va skulle jag göra då, trodde ju det skulle va så!
Dock fick jag kväljningar efter varje "klunk" :wtf:

Ja, självklart kan man föredra olika saker. För min del tycker jag visiblin funkar bättre än psylliumfrön - psylliumfröna kanske är billigare per kilo, men jag upplevde visiblin som drygare (mindre mängd behövs för att få effekt) och mer effektfullt, det påverkar ju också priset. Sackaros och natriumklorid är ju precis som du beskriver inga konstigheter alls, och det är väldigt små mängder som ingår i en dagsdos (man tar kanske en matsked om dagen).

Så i mitt tycke är psylliumfrön ett mycket sämre tips än visiblin - jag har provat bägge, och för mig hade visiblin lätt bäst effekt. En fungerande mage är lätt värd något gram socker extra om dagen, eller nån krona extra.

Jag äter kanske en tesked psylliumfrön om dagen. Om visiblin är än drygare och än mer effektivt så stannar jag mer än gärna med mina psylliumfrön. Vill inte veta hur min mage skulle bli med visiblin ;)

Jag äter kanske en tesked psylliumfrön om dagen. Om visiblin är än drygare och än mer effektivt så stannar jag mer än gärna med mina psylliumfrön. Vill inte veta hur min mage skulle bli med visiblin ;)

Nej, funkar det för dig så finns det väl ingen anledning att ändra. Men visiblin funkar också bra, och om du inte har provat det kan du ju inte trovärdigt dissa det som sämre egentligen?

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 068
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 754
Senast: Blyger
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 927
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Jag skrev ett inlägg i februari om att jag blev dålig i magen en kväll och inte riktigt visste om det var ett skov på gång eller inte...
Svar
5
· Visningar
1 210
Senast: Sazlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka