Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sitter med i styrelsen i en hundförening och som så många andra föreningar kämpar vi med att få funktionärer till tävlingar och aktiviteter för att dra in pengar till föreningen. Sitter nån inne på nåt miralelknep så att inte allt jobb med föreningen hänger på styrelsen?
Se till att det inte är "för jobbigt" att hjälpa till. Gå ut med exakta välavgränsade uppgifter ni behöver hjälp med, så är det lättare för nya och ovana att vilja och våga ställa upp. T ex skriv inte "vi behöver spårläggare", "vi behöver hjälp i köket", utan i stället "vi skulle behöva hjälp att lägga spår på morgonen inför vår spårtävling. Vi träffas kl xx och det beräknas ta ca x timmar, vi visar dig hur det går till", "vi behöver någon som kan stå som säljare i köket över lunchen, ca 3 timmar, inget förarbete ingår". Eller vad som nu behövs.
Var tydlig med om någon förkunskap/hundvana m m behövs eller inte (det kan ju finnas respektive och/eller barn som kan hjälpa till).
Lägg inga långa pass eller stort ansvar på nya om de inte själva ber om det. Kortare pass är oftast lättare att hitta folk till, då hinner man även med sin egen hund/familj/annat den dagen.
Exakt.För min del har jag resignerat litet. Vill föreningsmedlemmar inte bidra konkret så saknas kanske förutsättning att driva en förening och det är bättre att avveckla och fortsätta som rent kompisgäng bara...
Kanske inte läge att ge upp när föreningen inte ens är ett år. Men vi vill få andra människor att bli engagerade och våga komma in i gemenskapen så därav min fråga.Exakt.
en förening ska bara existera så länge den behövs. Finns inga engagerade så behövs den väl inte?
Kanske inte läge att ge upp när föreningen inte ens är ett år. Men vi vill få andra människor att bli engagerade och våga komma in i gemenskapen så därav min fråga.
Enligt min erfarenhet så behöver man ha ett inkluderande sätt och välkomnande attityd. Lägga sig vinn att alla ska vara välkomna.Kanske inte läge att ge upp när föreningen inte ens är ett år. Men vi vill få andra människor att bli engagerade och våga komma in i gemenskapen så därav min fråga.
Kanske inte läge att ge upp när föreningen inte ens är ett år. Men vi vill få andra människor att bli engagerade och våga komma in i gemenskapen så därav min fråga.
Vi har precis delat upp alla grenar i varsin grupp så som du beskriver så jag hoppas det ger resultatVi startade olika utskott. Ordföranden sitter i styrelsen och styrelsen lägger upp budget för ordföranden. Sen får gruppen ganska fria händer, men allt som kostar ska godkännas i styrelsen. Det funkar väldigt bra! Jag som sitter i ett av utskotten kan inför en tillställning be medlemmar om hjälp med specifika saker, tex vill du hjälpa till på X med att sätta upp tältet/koka kaffe/vara sekreterare. Folk är hellre med korta stunder då de inte binder upp sig på samma sätt
Jag tror inte på tvång eller på att man får träna gratis om man jobbat x gånger.
Man behöver också få alla att förstå att det är de som är föreningen, inte bara styrelsen.Jag tror också på att vara öppen med att styrelsen inte kan göra allt - min uppfattning är att många tänker att om inget sägs så behövs dom inte och då kan styrelsen rodda allt. Så att kommunicera med sina medlemmar om vad ni gör och vad som behövs göras tror jag också är bra att göra![]()