Få hästen att äta mer

Oj vad många ni är som har följt oss och jag gissar, även hållt tummarna! Tack så mkt!

Igår när jag och min partner var på affären så tror jag att det verkligen slog mig att hon är borta på riktigt, för alltid.

Han sprang runt på grönsaksavdelningen, jag var lite matt så jag stod vid sidan av och väntade med korgen. Han tar 2 morötter, jag studsar lite, tar ett djupt andetag och ropar "T...." Resten av meningen avslutar jag i huvudet "a till Ibrizaa oxå!". Resultatet blir att jag står och stortjuter mitt inne på Ica :cry::cry:

Just nu så känns det som att jag vill åka och hämta min fölunge (som inte alls är föl längre) nu med en gång. Men jag måste låta sorgen lägga sig lite först! Det är inte rätt mot henne att ta hem henne för att jag är förtvivlad över hennes mor.

Med andra har det funnits en större lättnad efteråt, men med Ibrizaa så känns det faktiskt mest skit. Trots att jag är helt övertygad om att jag har gjort rätt val egentligen. Den lilla hästen som BARA skulle gå som avelssto från början etsade sig fast i mitt hjärta något otroligt.

:cry: :heart :heart :heart
 
Jag har fått det preliminära resultatet på obduktionen nu och jag är väldigt lättad för fölets skull, för det finns inte en chans att det är ärftligt.

Ibrizaa har haft ett jätteangrepp av stora blodmasken som yngre. Så pass att den har förstört tarmarna på henne. Man har enligt veterinären sett att sådana stora angrepp kan bli förödande flera år efter själva angreppet och även att de kan få de antikropparna som man har hittat pga masken.

Det känns så jävla orättvist och onödigt. Helvete så lätt detta hade varit att undvika. Men som sagt så är det ändå väldigt skönt att veta med tanke på fölet.
 
Jag har fått det preliminära resultatet på obduktionen nu och jag är väldigt lättad för fölets skull, för det finns inte en chans att det är ärftligt.

Ibrizaa har haft ett jätteangrepp av stora blodmasken som yngre. Så pass att den har förstört tarmarna på henne. Man har enligt veterinären sett att sådana stora angrepp kan bli förödande flera år efter själva angreppet och även att de kan få de antikropparna som man har hittat pga masken.

Det känns så jävla orättvist och onödigt. Helvete så lätt detta hade varit att undvika. Men som sagt så är det ändå väldigt skönt att veta med tanke på fölet.
Oh fy! Det måste ha gjort jätteont. :heart
Vilken tur att hon hamnade hos dig som såg det och att hon fick sluta sina dagar när inget funkade. :heart
 
Jag har fått det preliminära resultatet på obduktionen nu och jag är väldigt lättad för fölets skull, för det finns inte en chans att det är ärftligt.

Ibrizaa har haft ett jätteangrepp av stora blodmasken som yngre. Så pass att den har förstört tarmarna på henne. Man har enligt veterinären sett att sådana stora angrepp kan bli förödande flera år efter själva angreppet och även att de kan få de antikropparna som man har hittat pga masken.

Det känns så jävla orättvist och onödigt. Helvete så lätt detta hade varit att undvika. Men som sagt så är det ändå väldigt skönt att veta med tanke på fölet.

Åh helvete, stackars lilla häst :cry: All heder till dig som försökte allt för att göra det bästa för henne :bow: :heart
 
Beklagar. :cry: Har erfarenhet av liknande (sviter efter tidigare maskangrepp) hos en häst i min närhet. Den mådde inte lika illa av det som din, men fick kolik rätt regelbundet. Mådde bra däremellan.
 
Skönt att få svar och att det inte var ärftligt!
Vissa hästar är bara så speciella, förstår din sorg :heart min hjärtehäst fick också tas bort för något som troligen kunnat undvikas genom bättre behandling i hennes ungdom, även om hon var gammal vid den tiden var det så onödigt :cry:
 
:heart Beklagar att du fick ta bort henne. Skönt ändå att veta att det inte var något ärftligt. Stackars lilla häst.
 

Jag är tagen tråden och er kamp. Du har varit så ärlig i dina inlägg nästan som en dagbok.
Nu hoppas jag att du får en tid av återhämtning och får landa i din vardag.
Lycka till med dina studier. Och lycka till med unghästen. Den kommer ge dig massor av glädje, skratt, stolthet, gråa hår pga bus, oavsett du äger henne i framtiden eller inte.
 
Igår avlivades även "fölet" till henne.

Akut kolik där vi konstaterade att tarmen hade blivit dubbelvikt och enda räddningen vad bukoperation.

Jag bestämde mig för att röntga knäna på henne eftersom hon har varit knepig att lyfta bakbenen på. Där hittade vi förstadie till cystor i båda bak.

Med facit i hand så är det väl inte så konstigt. Ibrizaa lär ju inte ha kunnat ge henne allt hon behövde vare sig när hon låg i magen eller när hon fick di. Men med 3 stora, osäkra operationer i hennes framtid så bestämde jag att det var bättre att hon skulle få avsluta.

Nu är jag hästlös och det lär dröja innan jag skaffar häst igen.
 
Igår avlivades även "fölet" till henne.

Akut kolik där vi konstaterade att tarmen hade blivit dubbelvikt och enda räddningen vad bukoperation.

Jag bestämde mig för att röntga knäna på henne eftersom hon har varit knepig att lyfta bakbenen på. Där hittade vi förstadie till cystor i båda bak.

Med facit i hand så är det väl inte så konstigt. Ibrizaa lär ju inte ha kunnat ge henne allt hon behövde vare sig när hon låg i magen eller när hon fick di. Men med 3 stora, osäkra operationer i hennes framtid så bestämde jag att det var bättre att hon skulle få avsluta.

Nu är jag hästlös och det lär dröja innan jag skaffar häst igen.
Så oändligt sorgligt :cry: Jag beklagar verkligen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 854
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 352
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 651
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp