Få het häst lugnare?

kvandi

Trådstartare
Hur kan man med hjälp av NH-träning få en väldigt het häst lugnare?

Hästen som orsakar min fråga är en islandshäst, en sk. "viljehäst". En häst med så mycket vilja att han om man inte förhåller hela tiden ökar tempot "smyger iväg". Det är alltså inte en häst som sticker, skenar eller reagerar framåt pga smärta. Han kan arbeta med gott humör hur länge som helst och försöker alltid sitt bästa, får han väl börja springa är det högt tempo som gäller eller om han rids i sällskap av andra. Hästen är genomgången av tandläkare med utläkta tandproblem. På pelhamstång, islandsstång är han som smör att ta i, men typiskt "het häst" som inte kan stå still när han väl kommit igång, småstegrar, steppar, ålar. På vanliga bett funkar han kanon om man rider i paddock eller ensam ute. När man är ensam kan man även rida på hackamoore utan problem.

På marken är han en äkta gentleman, står lös på gårdsplan och visar allmänt respekt för människan, står t.ex. alltid blickstill när man sitter upp/sitter av. Dock kan han "ila" fram och vilja gå brevid när man leder men det kan ju vara något han lärt hos tidigare ägare.

Om man skall säga något enkelt beskrivet om honom så har han problem att slappna av i ridning när han väl kommit igång.

Kan det löna sig med NH-träning och isåfall vad skall man fokusera på? Han är som sagt väldigt känslig och visar stor respekt på marken.
 
Sv: Få het häst lugnare?

Jag har en väldigt stressad och nervös stackare till häst som jag har tränat mycket från marken (har blandat NH och alla möjliga metoder på ett sätt som funkar för oss :laugh: ). Eftersom jag har sett i hagen att hon tyr sig till hästar som är dominanta och lugna, men "rättvisa" har jag försökt vara den typen av ledare; en som kräver en del respekt och koncentration, men som också är en trygg och pålitlig vän.

Övningar som vi har tränat mycket på är miljoner triljoner halter, backningar, flytta framdel och bakdel, svängar, sidepass, stå stilla lös, sänka huvudet m.m. Allt som får henne att lyssna på mig och koncentrera sig på mig istället för att sjava iväg och stressa upp sig helt enkelt! Det har verkligen varit riktigt klurigt, låter man henne vara för mycket utan att bestämma över henne stressar hon upp sig för att ingen säger åt henne vad hon ska göra och gör man för mycket övningar blir hon nervös för att det är för svårt. Så man måste verkligen hitta balansen där!

När det gäller ridning har jag hela tiden kämpat för att bryta hennes sätt att ständigt försöka takta/trava iväg. Det har blivit massor med halter, backningar, one rein stops. Vi har ridit mycket i skog och mark över stock och sten, "off road" helt enkelt. I början rusade hon iväg även där och höll på att fara på näsan några miljarder gånger :p men nu har hon insett att man inte kan kuta på utav bara helvete där utan måste se sig för! Så det är jäkla bra :) Mycket volter runt träd har det dock blivit.

På heta hästar tycker jag en viktig insikt är att undvika ta i båda tyglarna när de börjar sätta fart. Då blir det bara en dragkamp. Ta en tygel istället, låt hästen kuta runt på en volt bäst den vill. Då slösar den bort energi och lugnar ner sig eftersom den får röra på fötterna, men kan inte springa iväg. Tids nog inser den att det bara är jobbigt och lönlöst. Det är då man börjar komma nånvart :)
 
Sv: Få het häst lugnare?

Som jag förstår det får du problem med att din häst blir het, dels när du rider med andra, och dels när hästen väl börjat springa eller trissa upp sig? Alltså vill du ha idéer om hur man lugnar en redan stressad häst, och hur man hindrar hästen från att gå upp så mycket i varv, eller hur?

Jag har en häst som lätt stissar upp sig. Han är, precis som du beskriver din, väldigt lätt och mjuk från marken och även från ryggen, så problemet tycker inte jag liggeri ledarskapsproblem.

Jag tycker att det bästa är att börja med sig själv. Det är ju genom din kropps signaler du påverkar din häst där uppifrån! :idea:
När jag känner att min häst börjar ligga på, och det börjar ofta smygande, takten ökar, stödet i tyglarna blir tyngre, öronen slutar vippa och fokuseras framåt, han höjer nacken, slappnar jag av så mycket jag bara kan. Andas ut, krama i tyglarna - var mycket noga med att inte ta strid utan lätta lika mycket om du tar! Bromsa upp dina bäckenrelser, "sitt med" långsammare än hästens takt. Min häst brukar gå att lugna utan störrre problem, så vida JAG håller mig lugn och mjuk. Rösten är väldigt underskattad, prata, sjung, lugna med din röst!
Var jättenoga med att klappa och berömma! Att ta tillbaka hårt, hålla stumt i munnen, spänna sig eller bli arg/rädd, ger en häst som börjar takta, slingra, åla, resa sig eller till slut sticker ändå!

Ibland händer det förstås, särsklit när jag är ute med andra som inte har koll på hästarna utöver sin egen, att min häst går upp ordentligt i varv. Han blir överkänslig i munnen, krullar, taktar, försöker komma undan alla hjälper och vill bara fram. Då gäller det att snabbt se till att få ner de andra ryttarna i tempo, helst lugn skritt. Eftersom jag inte tar strid med min häst när han är så uppstressad (gosh, vad illa det skulle gå då!), ger jag istället långa tyglar. Mjuk i kroppen, låter honom länga sig i skritten men använder sitsen för att få honom att ta ut steget. Oftast tar det inte lång stund innan jag får kontakt igen.
Hjälper inte det, hoppar jag av och går långsamt eller står stilla en stund. Klappar, pratar förstånd med honom och fortsätter rida när han slappnar av.

Ibland har man otur och de andra hästarna inte stannar eller också blir stimmiga. Då får man ha is i magen. Lugn! Det är viktigast!
Ta och lätta, håll händerna lågt och försök vara mjuk! Prata med pållen, whooa, beröm så fort den svarar det minsta. Klappa, försök slappna av. Stcker hästen kan det vara smart att försöka ta in den på en volt, men skapligt mjukt, annars blir det spänt och ännu mer stressat.

Att rida ute i skogen är väldigt bra, gärna offroad, men du hade ju inte problem i vanliga fall eller hur?

Jag tor inte att ditt problem ligger i hantering från marken, även om det är nog så bra att öva där!
Var nogrann, mjuk, konsekvent ock lugn när du får problem.

Massa lycka till! Det går att jobba bort!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 135
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 086
Hästhantering Hejsan! Jag skulle vilja veta era absolut bästa tips på att träna mitt varmblod som har många ”bus” och dumheter för sig. Hon verkar...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Masse
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 818
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp