Bukefalos 28 år!

Få het häst sansad.

Kmstrand

Trådstartare
Hejsan, jag har lite funderingar och vill höra lite hur andra personer gör.
Jag rider ett 10 årigt varmblod som är väldigt trevlig att ha och göra med, tills man kommer till att trava/galoppera.
Jag har haft många varmblod tidigare, men ingen som den här.
Han tar väldigt stora luftiga steg.
Så han blir stressad och förbaskat het, han kan knappt trava framåt lugnt.

Jag tränar mycket i paddocken för att få honom lugn, från marken med övningar och hjärngympa.

När man rider ut är han en pärla i skritten, tills han bara skjuter iväg i galopp. För han vill springa. Man hinner inte reagera innan han börjar, vet inte riktigt hur jag ska få honom lugn och sansad.
Det går inte att galoppera honom på banan heller för han har såna stora steg och blir så framåt.

Funderar på att longera mycket och göra lydnadsträning, har funderat om det har något med bettet att göra? Eller vad man skulle kunna göra för att få honom lugn :)

Behöver alla tips jag kan få, jag gillar fart! men när jag säger till!
Svara gärna :)
 
Sv: Få het häst sansad.

Många varmblod jag varit i kontakt med har betett sig på precis samma sätt- det är för att de inte har muskler nog att bära upp ryttaren i de gångarterna! Som de flesta travare gör springer de från det jobbiga, alltså går det bara fortare och fortare ju jobbigare det blir för hästen.
Skritta, massor. Över bommar, i skog och mark, longera och tömkör i rätt form så hästen kan bygga upp sig!

Kontrollera givetvis sadel och övrig utrustning också, men det antar jag att du gjort :)

Lycka till! :)
 
Sv: Få het häst sansad.

Varmblodig travhäst?

Om så, är min erfarenhet att de som upplevs som heta ofta är väldigt arbetsglada och på hugget..lite som en tendens till understimulans.
De vill jobba,jobba,jobba..och med en uns dåligt tålamod.

De är dels av träning, men av naturliga skäl väldigt vakna och allerta..samt arbetsnarkomaner..Underskatta inte uttrycket "född för att springa"..Jag har just nu en 21-åring (ridhäst större delen av sitt liv) som fortfarande blir helt galen om han får för lite motion eller inte får springa mycket i mellanåt..Han behöver sträcka ut ordentligt då och då. Att arbeta i samlad form och mer sansade tempon kan vara riktigt tråkigt tycker han..

Krasst sagt så är bästa botemedlet på min när han har såna dagar..att helt enkelt låta honom springa lite utan större krav innan man kan få någon vettig kontakt överhuvudtaget..Dvs, rastning först träning sen..

Så jag hade luskat ut hur man behöver göra för att få en kontakt med hästen, samt träna lite tålamod ;)

Ligger problemet på annat håll, tex dålig muskelmassa, bärighet osv kan det vara mer av ett stressbeteende för att den inte orkar bära sig på rätt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Få het häst sansad.

ägaren till hästen har tre andra hästar, så hon låter honom stå. Han hamnar i sista hand, och det är oerhört synd om honom för hon har gett upp hoppet. Därför vill jag gärna hjälpa henne, så gott det går.
 
Sv: Få het häst sansad.

Tack, vi har tränat bommar och longerat, skritta massor. Det är typ det enda som går på honom, han blir helt studsig i traven och galoppen har jag inte testat. Det sägs att han har så stora steg så det knappt går att galoppera i detta läge i paddocken.. ;P

Jag önskar man kunde skritta utan att han efter ca 10 minuter blir galen och sticker iväg i full galopp!
Och traven, den går bra efter ca 10 minuter efter en massa hopp och skutt. Börja om från början kanske :)
 
Sv: Få het häst sansad.

Tack för tipsen!
Jag hoppas verkligen att något hjälper på honom.
Ägaren har som sagt gett upp litegrann och istället för att motionera honom så vill hon slakta honom. Han är underbar från marken, men på ryggen blir han en bomb som när som helst kommer sprängas ut i fart!:)

Han är svår att få stopp på också när han får sina utbrott, han är känslig i munnen och har ett lugnt och varsamt bett, och man kan inte riktigt bara sitta där och låta honom springa, då springer han flera timmar har jag hört ;P

märkte dock markant skillnad när vi skrittade över bommar i paddocken.. Han blev lugn och koncentrerade sig direkt han gick över bommarna, och före och efter blev han skuttig som vanligt :P
 
Sv: Få het häst sansad.

Jobba honom, konstant under hela ridturen! Jag menar inte jobba, som i att hela tiden kräva arbete under samling, utan gör halter, halvhalter, igångsättningar, avsaktningar, sidvärtsförflyttningar mm. Försök att få hästen att koncentrera sig på dig och dina signaler! Börja i skritt (försök förhindra att han "sticker" efter 10 min- skjut upp det till 15 min ;)), övergå till trav när du/ni känner er redo osv.

Försök få stopp på honom så snabbt som möjligt om han sticker (som om du inte redan försöker... :angel:) efter det: försök få honom att "jobba" igen. Beröm när han gör rätt. Behåll ditt lugn, även om du är redo att explodera... Ni har gott om tid på er :angel:

Kort sagt: Du har en underbar häst med massor av energi, försök få honom att använda energin på det sätt du vill att han ska!
 
Sv: Få het häst sansad.

På min medryttarhäst, kallblodstravare (travtränades lite som yngre men inte startad) får jag ibland göra flera övergångar mellan skritt och trav för att få en lugn trav när jag är på banan. Det blir också en del ta-lätta. När jag rider ut får jag också ta-lätta ganska mycket, beror också lite på om vi har sällskap eller inte. Hur snabb eller lugn traven är kan också bero på hur jag rider lätt. Och jag upplever ofta att om jag står upp brukar han ta det som drivande, till skillnad från en annan häst i stallet som tar lättridningen som drivande.
Jag har bara galopperat ett fåtal gånger på hann. Jag skulle prova på banan i början när jag började rida han men fick han aldrig till galopp. När jag pratade med ägaren sa hon att hon inte tyckte han var redo för galopp på banan och hon galopperade inte ute så mycket heller då. Han orkar helt enkelt inte galoppera på banan, och även när man är ute är det svårt att få han till galopp för han måste nästan springa in i den.
Är han "på hugget" redan när vi börjar när vi ska rida ut kan jag ibland bara skritta eftersom det är jag som bestämmer tempot. Man kan också få sysselsätta han lite ibland, nån volt, ställa åt båda hållen, göra halt.
Dom få gånger han stuckit med mig har jag ställt/ böjt han åt ett håll, för han kan ju inte springa lika fort då.
 
Sv: Få het häst sansad.

Att sysselsätta hästarna i varje sekund brukar funka väldigt bra i sådana här lägen. Som någon annan har sagt, sluta inte rida. Lägg in övergångar, serpentiner mellan träd och stenar, flytta för skänkeln, öppna, sluta. Går att göra massor bara man är lite kreativ och utnyttjar det naturen har att erbjuda, t.ex trava/galoppera på sträckor som inte inbjuder till att dra iväg utan istället har ett "naturligt" slut. Som du själv märkte så funkade han ju bättre när ni tränade lite bommar, det tycker jag tyder just på att hästen behöver sysselsättning för att inte bli uttråkad. Jag har själv ridit en del sådana hästar, som dock drar iväg i bockserier när det blir "för tråkigt".
Sen nämner du att hästen är stor i gången och därför blir stressad och het, men jag funderar på om det inte snarare är du som blir lite spänd, kanske upplever att det är svårt att följa med osv.? :) Hästarna har ju alla sin egna gång, dom blir ju inte stressade av att röra sig själva liksom. Men om en lite spänd ryttare sitter och bromsar, bromsar, bromsar hela tiden för att ryttaren upplever att det går för fort (medan hästen snarare bara rör sig naturligt för den) kan ju det i sig bli ett stressmoment. En till grej som kan inverka är ju om hästen inte har muskler för att bära sig i en samlad form, och då blir det lätt lite lösare, okontrollerad form. Men det är ju något man får bygga upp successivt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
975
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 037
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 220
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp