Bukefalos 28 år!

Få hunden att gilla katter, vill så gärna ha katt

E

Elizakatt

Hej!
Jag vill så gärna skaffa katt(er) men har även en hund. Han är har umgåtts med katter mycket när han var yngre. Dels hade hans dagmatte 2st vuxna katter pluss att han sätt dem i stallet ofta. För ett tag sedan var jag kattvakt åt 2 st små kattungar. Dels ville jag prova och se hur det gick och dels för att min vänn var på utlandssemester.

Det gick inte alls som jag önskat. Katterna var inte hundvana men den ena var väldigt modig och brydde sig inte om min hund men hunden ställde katten hela tiden. (Jag har en stående fågelhund) Han är jättesnäll och rar vovven men jag var så rädd att jaktinstinkten skulle kicka in och att han skulle bita de små kissarna. Jag hade dem hemma i ca 3veckor och det blev inget bättre från vovvens sida.

Hur skall jag göra? Jag vill så gärna ha egna katter men vågar inte skaffa några när han gör som han gör. Vuxna katter i andras hem som inte är rädda för honom går jättebra. När de väser eller "klappar till" honom om han blir för närgången då flyttar han sig direkt.
Är det någon som har några tips? Tror ni det gör någon skillnad att köpa hundvana kattungar?

Snälla hjälp!
 
Sv: Få hunden att gilla katter, vill så gärna ha katt

Varför inte köpa en vuxen, hundvan katt? Om hunden nu fungerar bra med den "typen" av katt.

/Swat
 
Sv: Få hunden att gilla katter, vill så gärna ha katt

Hmm.. det är ju iofs en tanke. Jag har låst mig i banerna 2 st kattungar, ragdolls, birma eller maincoon för de skall vara innekatter.

Kanske man kulle kunna tänka sig en lite mer vuxen och en kattunge. Jag är bara lite orolig för präglingen.

Min hund är väluppfostrad och lydig men vad jag än försökte så blev han för exalterad när kattungarna var i "hans" hus.

Någon som har fler råd eller varit i samma sits? Hur långtid tog det för era vovvar att acceptera katter?
 
Sv: Få hunden att gilla katter, vill så gärna ha katt

Jag hade satsat på en vuxen katt en vuxen omplacering av valfri ras. Sen om/när det fungerar bättre med hunden är det kanske idé att skaffa en kattunge av valfri ras. Prägling, av katterna? Präglas de? På vad då? :confused: :D


Kan tillägga att mina hundar ogillade katter även när vi fick en inne/ute katt (hon flyttade in som vuxen). Det tog kanske 6 månader innan det fungerade nästan helt problemfritt. Så länge katten får ett eget space, åtminstone för mat och låda så funkar det finemang. Då kan den ju fly om hund(arna) skulle freaka ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Få hunden att gilla katter, vill så gärna ha katt

Jag skaffade en 8månaders hundvalp när jag redan hade 3 vuxna katter.... Jag löste det så att när jag lämnade dem själva hemma satt jag upp kompostgaller för köket (mitt hus är utformat hall>kök>litet rum>vardagsrum). Hunden fick vara i köket men katterna som går som de vill genom kattlucka kunde smita förbi och komma undan hunden...Obs jag klippte ett hål i gallrena så att katterna slapp hoppa över dem eftersom det kan trigga hunden. Detta har funkat hur bra som helst och nu har jag två kattungar oxå...funkar kanon. Även om jag får va med o kolla lite inte för att hunden gör något med flit men 50kg rottweiler mot 500g katt, det räcker med att han vrider sig i sömnen.....ungarna ligger nämligen gärna hos honom =)

Men jag råder dig att skaffa en vuxen hundvan katt först som de andra säger =) Kattunge senare och då inte lämna den ensam med hunden innan du är säker på dem..
 
Sv: Få hunden att gilla katter, vill så gärna ha katt

Jag hade en hund som gillade att jaga katter (och allt annat smått ute) men jag köpte en katt och ställde in mig på att de skulle bli en hel del jobb. Bodde i en stor etta med öppen panlösning och inga innerdörrar till tex kök.

Hunden var bortaett tag så katten skulle kunna lära känna sitt revir i lugn och ro... De gick bra då hunden kom hem.. Hon skulle prompt dit och leka med kattungen (hund modell större och liten kattunge) hårdhänt så vi sa till henne på skarpen. Allt handar att du som ägare måste uppfostra hunden så att den lämnar katten ifred.

Nu låter min hund ingen annan vara dum med hennes katter. Jepp nu finns här katter och hunden har tom klarat av 3 kattkullar:D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 866
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 960
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 091
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp