Bukefalos 28 år!

Få igång en islänning

Hemlighet

Trådstartare
Jag har ridit "vanlig" häst i 13 år. Har nu fått chansen att rida islänning.
Är det samma princip med igång sättning( har stått ett bra tag och är rätt bred i dagsläget;) )?
Har skrittat ett tag nu och börjat tölta korta sträckor. Men funderat på om man skall trava lite innan man sätter igång med tölten eller det kanske kvittar? Det känns som om hon inte orkar tölta riktigt.
Är inte van med den extra gångarten än*hehe*

Hur ser era igångsättningar ut för islänningen?
 
Sv: Få igång en islänning

Spara tölten tills du får hjälp och rid de andra 3 grundgångarterna tills de är rena, undvik grisepass då blir hästen bara stelare och framtung. En fet otränad häst med en ryttare som inte riktigt vet hur man rider tölt blir inte bra.
Det krävs bärighet och energi för en korrekt tölt.
 
Sv: Få igång en islänning

Jag skulle också fokusera på de tre vanliga gångarterna först. Jag har själv islänning och det är inte helt lätt att få dessa rena så lämna tölten tills hästen är i bättre form. Det krävs kondition och styrka nog att hitta ren form på de andra gångarterna om din är som min islänning. På min är traven svårast att få ren. Han går lätt över i grisepass eller tölt. Klättra för att träna upp ryggmusklerna och gör det då i skritt eller trav.
Lycka till med ridningen! Islänningar är underbara med härligt temperament. ;)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 734
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp