Få igång kamin

Lite papper med LITE bensin funkar också bra att få bort surgubben i skorstenen med. Men med betoning på LITE bensin :angel:
Bensin är lite väl lättflyktigt, är man inte kvick kan ångorna rinna ut och lägga sig på golvet och så får man en överraskning när man tänder. Tändvätska är bättre, det brinner "lagom" mycket. Ett sprut sånt på ett par tillknycklade tidningspapper så får man bort kalluftsproppen. För jag upplever också att det funkar bättre med en större mängd varm rök samtidigt än det man får av värmeljus
 
Jag har eldat med ved i precis en sån och det fungerade utmärkt. Enda tråkiga är att det blir kallt direkt det slocknar. :(
Jo det går, de är mycket bättre än en del andra kokskaminer. Men jag vill minnas att det skall sitta sten längs kanterna inuti så en liten stund skall de ändå hålla sig varma
 
Bensin är lite väl lättflyktigt, är man inte kvick kan ångorna rinna ut och lägga sig på golvet och så får man en överraskning när man tänder. Tändvätska är bättre, det brinner "lagom" mycket. Ett sprut sånt på ett par tillknycklade tidningspapper så får man bort kalluftsproppen. För jag upplever också att det funkar bättre med en större mängd varm rök samtidigt än det man får av värmeljus

Nja, behöver en en ordentlig puff är bensin bättre men givetvis får en vara snabb (och ha bensinen på ett papper som sagt). Jag måste använda det i min rök ibland, inget annat får bort surgubben i den skorstenen om den bråkar ordentligt.

Jag har aldrig behövt använda det inne, där går det bra ändå.
 
Hemma igen från färden till byn. 14,5 grad inne. Vedspisen är inte tänd. Värmeljusen är utbrunna. Jag värmer med varmluftpistolen men det drar ändå åt fel håll.
20221205_173426.jpg

Får visst frysa idag.
 
Blåser du med värmeblåsaren rakt in där veden är? Så att den varma luften liksom tvingas upp genom skorstenen?
Nej, jag blåser rakt in i röret där kalluften kommer ifrån.

Gjorde ett försök att tända. Fick ut all rök genom luckan och spjället nertill. Gav upp nu och tände vedspisen i köket. Måste få upp värmen i kåken på något sätt som inte innebär att jag drar igång något som går på el.
 
Nej, jag blåser rakt in i röret där kalluften kommer ifrån.

Gjorde ett försök att tända. Fick ut all rök genom luckan och spjället nertill. Gav upp nu och tände vedspisen i köket. Måste få upp värmen i kåken på något sätt som inte innebär att jag drar igång något som går på el.
Prova nästa gång att blåsa in i spisen. Det torde funka bättre.
 
Ibland kan man hitta tändkuber på vanlig mataffär. Vi brukar ha såna med ut i skogen när vi grillar korv och liknande 😅 Och vi hade en sån där förbaskad vedspis när jag bodde hemma under en period, var ibland svårt att få den att samarbete i jämförelse med köksspisen som alltid tar sig direkt ..
 
Ibland kan man hitta tändkuber på vanlig mataffär. Vi brukar ha såna med ut i skogen när vi grillar korv och liknande 😅 Och vi hade en sån där förbaskad vedspis när jag bodde hemma under en period, var ibland svårt att få den att samarbete i jämförelse med köksspisen som alltid tar sig direkt ..
Köksspis och vedspis är väl samma sak? Eller så tänker jag att en köksspis går på el och vedspisen på ved.
 
Köksspis och vedspis är väl samma sak? Eller så tänker jag att en köksspis går på el och vedspisen på ved.
En sån eldningsbar sak. Var ända uppvärmningen vi hade förutom kamin i vardagsrummet när det flyttade in. Idag sitter det en stor modern panna i källaren med fläkt i. Underlättar när jag är själv där och passar hunden.
 
Jag brukar använda tändpåsar när det är segt att tända kaminen hemma. Mina ryker inte alls och de brinner tillräckligt länge och häftigt för att det ska räcka att förvärma. Brukar ta fyrastycken. Ibland fler om det behövs. Lite tändved över påsarna och än så länge har det aldrig svikit mig.
 
Jag brukar använda tändpåsar när det är segt att tända kaminen hemma. Mina ryker inte alls och de brinner tillräckligt länge och häftigt för att det ska räcka att förvärma. Brukar ta fyrastycken. Ibland fler om det behövs. Lite tändved över påsarna och än så länge har det aldrig svikit mig.
Funkar det när det blåser för fullt inåt från skorstenen? Här känner man vinddraget när man öppnar luckan i kaminen.
 
Trycker måste ju vara felaktigt. Det drar in luft från fel ställe. För att vända trycket behöver du få in fler tilluftluckor.

Så nästa gång provar du öppna fönster och blåsa varmluft in i spisen en stund.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 464
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 264
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp