Få igång kamin

Jag har faktiskt ställt in en marschall nångång där jag bodde innan, tyckte det blev så pluttigt med att ha 3 tända ljus och det blev varmare snabbt. Något att ta ut den med och så behöver man en tom konservburk att släcka lågan med.

Lättast är ju såklart om man kan stoppa in någon sådan där pressad kub som gör att det inte blir helt kallt under natten.
 
Trycker måste ju vara felaktigt. Det drar in luft från fel ställe. För att vända trycket behöver du få in fler tilluftluckor.

Så nästa gång provar du öppna fönster och blåsa varmluft in i spisen en stund.
Trycket är som det är. Huset är gammalt och det finns ingen maskinell ventilation. Allt är självdrag. Kaminen är gammal, men flyttad från övervåningen till vardagsrummet som är tillbyggt under senare år. Skorstenen är bara ett rör som först går ut genom väggen och sen upp ute i verandan. Röret är isolerat.

Vedspisen är däremot lätt att tända. Den har en hel murstock med kanaler för röken.

Provade att värma kaminen idag igen. Det blev skållhett, men luften gick ändå åt fel håll. Och varmluftpistolens av/på-knapp är glapp. Är inte helt pepp på att öppna altandörren heller med 13 grader inne.
 
Trycket är som det är. Huset är gammalt och det finns ingen maskinell ventilation. Allt är självdrag. Kaminen är gammal, men flyttad från övervåningen till vardagsrummet som är tillbyggt under senare år. Skorstenen är bara ett rör som först går ut genom väggen och sen upp ute i verandan. Röret är isolerat.

Vedspisen är däremot lätt att tända. Den har en hel murstock med kanaler för röken.

Provade att värma kaminen idag igen. Det blev skållhett, men luften gick ändå åt fel håll. Och varmluftpistolens av/på-knapp är glapp. Är inte helt pepp på att öppna altandörren heller med 13 grader inne.
Det kan dock verkligen hjälpa att öppna en dörr. Det har jag gjort ett par gånger när vår kamin har varit besvärlig. Och vår är förmodligen besvärlig ibland pga en kort skorsten (lågt litet hus). Jag har inte behövt ha dörren öppen speciellt länge.
 
Går det upp över taknocken? Kanske för dålig höjd, så det gör att det blir dåligt drag.
Japp. Skorstenen är hög.

20221206_121421.jpg
 
Har du så mycket blåst åt fel håll ska du nog åtgärda vad som är grundproblemet med luftflödet. Och det måste vara något annat än att skorstenen är kall för att få den effekten. Har du dåligt med andra ställen för luften att komma in?
Ingen aning. Men är ju inget modernt hus. Och vedspisen är det inte samma problem med. Där tänder det lätt även efter flera månaders uppehåll under sommaren.
 
Flöjeln som sitter ihop med rökutgången i den där skorstenen kanske kärvar så det blåser in i tratten istället för att sugas ut - värt att kolla.

Sen är det lika med ventilationen i huset. Lätt gjort att där är öppet på läsidan men inte lika öppet på vindsidan, då blir undertryck i huset och allt vill ryka baklänges. Lyckats med den tabben ett antal gånger.
 
Det går inte att ställa av den delen av huset och bo i den gamla delen under vintern då? Så gör vi med vårt hus, vi stänger av salen under vintern och värmer bara köket och kammaren. Salen har frostfritt men inte mer, och håller det genom att de andra rummen är varmare.
Så här ser det ut mellan kök och vardagsrum:
20221206_141955.jpg

Ett jättestort hål med andra ord och ingen dörr.
Flöjeln som sitter ihop med rökutgången i den där skorstenen kanske kärvar så det blåser in i tratten istället för att sugas ut - värt att kolla.

Sen är det lika med ventilationen i huset. Lätt gjort att där är öppet på läsidan men inte lika öppet på vindsidan, då blir undertryck i huset och allt vill ryka baklänges. Lyckats med den tabben ett antal gånger.
Jag har ingen aning om var luften kommer in i huset. Förutom via kaminen då :meh:.

Jag får hålla koll på skorstenen om den vrider sig. Att klättra upp dit törs jag inte.
 
Så här ser det ut mellan kök och vardagsrum:
Visa bifogad fil 107239
Ett jättestort hål med andra ord och ingen dörr.

Jag har ingen aning om var luften kommer in i huset. Förutom via kaminen då :meh:.

Jag får hålla koll på skorstenen om den vrider sig. Att klättra upp dit törs jag inte.
Dessutom ser det ut som att köket ligger i tillbyggnaden? Eller är fotot taget från tillbyggnaden, och köket ligger i den gamla? Hur som så håller jag med om att det inte går att stänga av. Om det inte går att få fyr i kaminen i tillbyggnaden, och det blåser in kalluft från den, så verkar det ju nästan mer värt att stänga till den. Nu blir den ju som en ventil som ventilerar ut den lilla värme du har.
 
Dessutom ser det ut som att köket ligger i tillbyggnaden? Eller är fotot taget från tillbyggnaden, och köket ligger i den gamla? Hur som så håller jag med om att det inte går att stänga av. Om det inte går att få fyr i kaminen i tillbyggnaden, och det blåser in kalluft från den, så verkar det ju nästan mer värt att stänga till den. Nu blir den ju som en ventil som ventilerar ut den lilla värme du har.
Köket ligger i den gamla delen och jag har stått i den nya delen när jag fotograferat. På bilden skymtar vedspisen och murstocken som är original.

Det skulle behöva tätas mellan kaminens rör och väggen också. Där kommer det in kall luft kom jag på.

Men mörker att jag inte får igång kaminen. Vedspisen mäktar inte med att hålla huset tillräckligt varmt.
 
Har du någon tilluft i den nybyggda delen? Alltså ventiler vid fönster eller vägg? Ibland har det ”missats” i de tillbyggda delarna.
Jag skulle testa att öppna ett fönster i den tillbyggda delen lite grann en stund innan du startar.
Vedspisen i köket var dimensionerad utifrån den gamla byggnaden så det är inte konstigt att den inte klarar av att värma allt nu.
 
Har du någon tilluft i den nybyggda delen? Alltså ventiler vid fönster eller vägg? Ibland har det ”missats” i de tillbyggda delarna.
Jag skulle testa att öppna ett fönster i den tillbyggda delen lite grann en stund innan du startar.
Vedspisen i köket var dimensionerad utifrån den gamla byggnaden så det är inte konstigt att den inte klarar av att värma allt nu.
Nej, har inte sånt varken i nybyggd del eller gammal del.
 
Funderat på ditt kaminproblem. Kan du ha fått ner ett fågelbo/kvistar som täpper igen? Det skulle ju förklara att det blir dåligt drag, om du kunnat tända i den tidigare. Eller finns det ett galler uppe i skorstenen som hindrar det? Vet inte hur såna där skorstenar ser ut inuti, men i mina har sotaren lagt galler, så jag slipper fågelbon.
Lys in i rökutgången med en ficklampa och kolla om det ligger nåt skräp i vägen (om det nu inte sitter längre upp). Sotat på länge? Kanske bra att ta ut nån som rensar och ser till att röken har fri väg.
 
Funderat på ditt kaminproblem. Kan du ha fått ner ett fågelbo/kvistar som täpper igen? Det skulle ju förklara att det blir dåligt drag, om du kunnat tända i den tidigare. Eller finns det ett galler uppe i skorstenen som hindrar det? Vet inte hur såna där skorstenar ser ut inuti, men i mina har sotaren lagt galler, så jag slipper fågelbon.
Lys in i rökutgången med en ficklampa och kolla om det ligger nåt skräp i vägen (om det nu inte sitter längre upp). Sotat på länge? Kanske bra att ta ut nån som rensar och ser till att röken har fri väg.
Jag kollade i röret och det ser rent ut. Om det vore fågelbon så borde det ju täppa till även draget som går inåt. Det blåser på rätt rejält inåt när jag öppnar spjället. Och röret är helt slätt och går rakt upp efter en 90 gradig böj. Om det vore ett fågelbo där så borde den vara i böjen då jag inte riktigt kan föreställa mig att det går att göra ett bo mitt i ett slätt rör som är helt lodrätt.

Det är väl något år sedan det sotades, då kaminen inte används så flitigt. Jag ska prova att tända igen när vädret blir mildare.
 
Jag skulle säga att du måste öppna ytterdörren som redan föreslagits alternativt en mer "permanent nödlösning" att sätta in en reglerbar tilluftsventil i yttervägg, helst med tillhörande fläkt, någonstans där det går att få till korsdrag mellan ventil/kamin. Sen finns det ju skorstensfläktar och liknande men de har jag själv ingen erfarenhet av utan har alltid kommit undan med att se till så det finns ordentlig tilluft och förvärma lite.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 466
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 278
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp