Få matvägrande barn att äta

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Dottern har varit sjuk och inte haft någon matlust. Nu är hon frisk igen men vägrar fortfarande äta. Vi har provat allt, hon får exakt det hon ber om men det hittas fel på allt. ALLT. Hon är ju hungrig men ingenting fungerar. Igår ville hon ha korv med bröd, vi gjorde det med samma sorts korv som hon alltid äter utan problem. Men nej, den smakade konstigt. Hon fick risgrynsgröt men det var för varmt, för kallt, för mycket mjölk, för lite mjölk osv osv. Vad tusan gör man?

Dottern har varit sjuk och inte haft någon matlust. Nu är hon frisk igen men vägrar fortfarande äta. Vi har provat allt, hon får exakt det hon ber om men det hittas fel på allt. ALLT. Hon är ju hungrig men ingenting fungerar. Igår ville hon ha korv med bröd, vi gjorde det med samma sorts korv som hon alltid äter utan problem. Men nej, den smakade konstigt. Hon fick risgrynsgröt men det var för varmt, för kallt, för mycket mjölk, för lite mjölk osv osv. Vad tusan gör man?

Det kan ju hänga i ett tag efteråt. Provat med fikabröd, glass, proviva, chips, drickyoghurt, plockmat?
Nästan vad som helst bara hon får i sig något :)
Så rättar matlusten till sig med tiden.

Så där är mitt barn med, aptiten tar veckor efter en rejäl sjukdomsperiod att återhämta sig helt.

För oss fungerar det bäst att inte ens fråga vad han är sugen på, för det duger ändå inte när vi väl lagat det. Utan vi ställer fram massa olika saker (ihop med den vanliga maten), mest snacks, och det som går i går i. Typ morotsstavar, en skål jordnötter, salta kex, pain riche med smör, ostkuber, kikärter, nachos, frusna ärter, korvslantar osv. All mat som slinker ner ökar aptiten nästa måltid!

Förståeligt tycker jag, det kan ta tid innan det blir lätt att äta igen. Kanske bara ge något gott helt enkelt, allting som sagt som går ner över aptiten och hungern.

Jag brukar hiva fram nåt snacks bara för att få upp intresset. Mina barn slutade äta när de var för hungriga, ett par russin, isglass, några chips eller något dylikt gjorde att de sedan åt mat. Äldsta är likadan fortfarande, blir arg av att vara hungrig och vill då inte äta. Att ställa fram nåt småplock (mandlar, torkad frukt) funkar fortfarande. Ärligt är jag själv likadan.

Låt bli at laga mat efter hennes önskemål, Efter någon dag lär hon äta vad som erbjuds när hon är tillräckligt hungrig.
Då äter inte hon. Alls.

Glass går ner, kort sagt allt med socker funkar hyfsat, men vanlig mat fungerar inte alls. Samtidigt märks det på henne att hon behöver energin

Senast ändrad:
Bananpannkaka? Med glass? Det funkar bra för barnbarnet när han har dålig aptit. Innehåller ju bra grejer, jag gör med 1 banan, 2 ägg och 1 matsked havregryn. Smakar mer som en efterrätt än mat.

Jag hade givit henne glass och sådant hon äter nu och satsat på att laga mat som verkligen luktar (gott) när man tillagar den. Finns ju få saker som väcker hungerkänslorna som när någon lagar mat, känner jag. :) Och helt enkelt väntat ut det lite till, tror det kommer igång när allt blir mer som vanligt.

Jag är också en sådan som inte kan äta alls när jag är riktigt hungrig, det är så svårt. Då är det bra med något litet att äta först och sedan funkar kroppen igen efter det. Vet inte vad för spärr det är som slår till, men har fått lära mig att det inte fungerar att "tjata på mig" utan jag får ta en ostbit, en bit tomat, en godisbit eller vad som och efter en stund kan jag äta mat, då har magen/hjärnan/kroppen lugnat sig så pass att den signalerar hunger igen.

Jag brukar hiva fram nåt snacks bara för att få upp intresset. Mina barn slutade äta när de var för hungriga, ett par russin, isglass, några chips eller något dylikt gjorde att de sedan åt mat. Äldsta är likadan fortfarande, blir arg av att vara hungrig och vill då inte äta. Att ställa fram nåt småplock (mandlar, torkad frukt) funkar fortfarande. Ärligt är jag själv likadan.
Blir du inte hungrig förrän du börjat äta? Så brukar det vara för mig också, kan gå och ha ont i huvet och känna mig grinig, så äter jag några tuggor och då kommer hungerkänslorna i magen.

Fryst frukt, gurkstavar och salta chips brukar kunna få igång min dotter. Har det varit magsjuka och rejält kaloriunderskott brukar en glass-smoothie med vaniljglass, mjölk, banan och fryst mango sitta fint.

Själv kan jag absolut bli likadan om jag varit sjuk eller stressat för mycket. Jag kan känna hunger men det känns liksom otäckt att äta, otäckt i halsen och blir illamående av allt, svårt att tugga. I våras fick jag kicka igång aptiten genom att tvinga i mig kaloritäta näringsdrycker. Dom är inte jättegoda men dom funkar bra.

Pannkakor med grädde/glass och en god sylt. En nyttig variant av äppelpaj, tex havregryn, lite kokosolja och honung som smulpaj över äpplen och lite kanel och kör i ugnen till önskad konsistens.
Nyponsoppa, yoghurt, rostad macka och oboy.

Då äter inte hon. Alls.

Glass går ner, kort sagt allt med socker funkar hyfsat, men vanlig mat fungerar inte alls. Samtidigt märks det på henne att hon behöver energin
Mitt ena kusinbarn åt en sommar bara mitten på kanelbullar, visst inte optimalt man han är idag en fullt fungerande vuxen man med bra utbildning och jobb helt utan men från den tiden.

Ge barnet glass om det är var barnet äter.

Liknande trådar

• 7 åring som vaknar på nätterna
  • Intuitivt ätande
  • Att inte vara familjens projektledare
  • Att få till träning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat