få sårbandage å sitta kvar på nosryggen

Tossa90

Trådstartare
Min ponny lyckades skära sig på nosryggen ändå till benet och har blivit sydd. Jag fick ta hem honom igår å självklart lyckades han klia av sig bandaget mot boxväggenredan på natten Satte på nytt bandage imorse men märkte ikväll att de hade börjat kasa ner.
Jag har använt snöggkompressor och bandage med klister/tejpaktig insida. . hade flyghuva först som inte satt för löst men inte heller hårt. men bytte sen till tajt exemhuva .
Nån som har nåe tips på hur man kan göra för att de ska sitta på plast å intr kasa ner? Blir så dyrt om man ska byta bandage varje dag :/

Bifogade filer

• 20250504_234822.webp
    20250504_234822.webp
    208,6 KB · Visningar: 103
Jag har haft sår på huvudet men istället på undersidan mellan ganascherna. Veterinären och jag provade oss fram och landade tillslut i vetflex linda ett par varv runt huvudet (runt nosryggen i ditt fall) och sedan två varv bakom öronen.

Sa veterinären något om frekvens av bandagebyte? Jag tror det kanske -borde- bytas varje dag iallafall nu i början ändå?

Lycka till! Hoppas på snabb läkning!:heart

Jag har haft sår på huvudet men istället på undersidan mellan ganascherna. Veterinären och jag provade oss fram och landade tillslut i vetflex linda ett par varv runt huvudet (runt nosryggen i ditt fall) och sedan två varv bakom öronen.

Sa veterinären något om frekvens av bandagebyte? Jag tror det kanske -borde- bytas varje dag iallafall nu i början ändå?

Lycka till! Hoppas på snabb läkning!:heart
aha låter ju klokt å göra så. Vart kan man köpa vetflex?
Så längde det inte vätskar igenom så kunde de få sitta kvar i 3 dgr.
Olyckan hände i söndags

aha låter ju klokt å göra så. Vart kan man köpa vetflex?
Så längde det inte vätskar igenom så kunde de få sitta kvar i 3 dgr.
Olyckan hände i söndags
Okej:up:
Vetflex / flexlinda (kärt barn många namn) finns på hööks/granngården/djurhyllan på apotek m.m. Det är sånna elastiska självhäftande som man har till allt möjligt :d

Kan du använda snögg (klistriga varianten) och linda runt? Alltså inte bara över kompressen utan runt hela?
Iofs inte elastiskt, men kanske går att linda så pass löst att hästen kan röra käkarna ordentligt men ändå så att det sitter?
Inte särskilt billig lösning dock, men kommer nog sitta stadigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka