Få sjukvården att lyssna på ung tjej

Det är ganska sällan jag inte håller med dig, men det här är ett sådant tillfälle. Håller såklart med om delen att vården borde bli bättre på att vårda kvinnor - men jag tycker ändå att aktörer som denna är problematiska. Liksom, den här holistiska synen på hälsa som många gånger vill bort från medikaliseringen av olika tillstånd och sätta vad som är "naturligt" på ett för högt piedestal. Du skrev i något annat inlägg om att vården tenderar att psykologisera fysiska bekymmer, och jag håller med - men jag tycker inte att det är ett rimligt med alternativ som i mina ögon representerar en tillbakagång till att inte behandla sjukdomar för att behandlingen inte "botar" de bakomliggande orsakerna. Reagerar väl lite extra starkt på det sedan jag blev kroniskt sjuk och alltid kommer behöva behandling som inte BOTAR, och där det ständigt ploppar upp liknande personer som vill revolutionera med "naturliga" val.
Nej det är ju lika problematiskt om vården psykologiserar eller om en icke-vårdpersonal men som skapar sig en liknande maktställning gör det (eller ”hormonaliserar” hon går ju tvärt om och säger typ ”såklart du mår skit när kroppsmaskinen inte får fungera efter sina förutsättningar” vilket kan vara lika slammande som psykologisering med tanke på hur starkt kulturellt styrt många aspekter hon uppger som stress, exponering för toxiner osv är - de går inte för individen att välja bort med mer än att välja bort hela samhället). Jag tycker en hel del olika saker om hela den jätteindustri av kvasivård som försöker ”bota” folk med obotbara sjukdomar. Några av mina sjukdomar är mitt i den soppan där vetenskapen är underutvecklad och därför andra aktörer försöker göra anspråk.

Här i tråden tyckte jag dock att det blev ett konstigt fokusskifte från vård personen faktiskt sökt till kvasivård personen inte sökt. Och jag tycker det blir ofruktbart att ta bort fokus från att den tråden handlar om och vårdnadshavare inte fattat sambandet mellan symptom och föreslagen behandling, vilket vi inte kan anklaga Jenny Koos på någon enda punkt. Men den poängen tror jag gått fram nu och jag har inget behov att gå vidare med den.
 
Hur mycket resurser (vårdbesök) för samma åkomma där patienten vägrar den vård som erbjuds är rimligt?

Fullt förståeligt väldigt jobbigt att ha såna smärtor, men när man söker vård gör damma sak flera gånger, får samma svar och erbjuds samma behandling gång på gång och varje gång vägrar behandling pga en irrationell rädsla (?) för behandlingen så kan faktiskt inte vården göra så mycket mer.
Jag läser trådstarten som att man önskar en utredning och en annan behandling. Att det inte finns mycket i den vägen att tillgå verkar TS inte varit medveten om. Jag tycker att det hade varit rimligt att vården hade klargjort det. Det är svårt att som patient ta ställning till nåt när man inte har förutsättningarna klara för sig.
 
Och jag säger inte heller emot dig, utan tyckte bara tråden blev obalanserad.
Fast det är väldigt få som sagt att vården gjort rätt, utan bara väldigt många som påpekat att erbjuden behandling är det som vården erbjuder baserat på den kunskap som finns idag (imorgon kan det finnas mer kunskap) och Ts själv skulle ju prata med tjejen igen och har fått många konstruktiva tips i tråden tycker jag. Det ”folk” har förkastat är idéer om att 1. Tjejen behöver ubdersökas mer (operation eller ”onödig” röntgen i just detta fall) och 2. Att hämta kunskap från Instagram (vilket jag inte sett att Ts snappat upp som något speciellt bra tips, just nu). Tycker inte tråden är polariserad alls, även om några få inlägg är lite av stuket ”tar man inte vad vården erbjuder får man skylla sig själv”. Det är svårt med utbildning hos allmänheten kring sjukdomar som inte alltid går att bota eller definiera med prov och tabletter. Ett lysande exempel är ju dock stramakampanjen som lett till att mycket färre ”kräver” antibiotika utan snarare tvärtom, ifrågasätter själva behandlingen jämfört med innan.
 
Som sagt grejen är att vi inte vet vad som sagts. Det kan ha varit usel information eller fantastisk. Ibland vill vissa inte ta till sig. Här verkar dottern ha haft komtakt vid flera tillfällen, men chansen är stor att åtminstone någon givit hyfsat bra information men det har inte varit önskad behandling.
Njä. Jag har haft många vårdkontakter med anledning av min endometrios. Många olika gynekologer, eftersom kompetensen varit bristande har jag bytt. Och bytt. Och bytt. Det är först när jag fått komma till endometrioscentrum som kunskapen varit tillräcklig. Med den bakgrunden är jag benägen att tro att ingen gett hyfsat bra information.
 
Fast det är väldigt få som sagt att vården gjort rätt, utan bara väldigt många som påpekat att erbjuden behandling är det som vården erbjuder baserat på den kunskap som finns idag (imorgon kan det finnas mer kunskap) och Ts själv skulle ju prata med tjejen igen och har fått många konstruktiva tips i tråden tycker jag. Det ”folk” har förkastat är idéer om att 1. Tjejen behöver ubdersökas mer (operation eller ”onödig” röntgen i just detta fall) och 2. Att hämta kunskap från Instagram (vilket jag inte sett att Ts snappat upp som något speciellt bra tips, just nu). Tycker inte tråden är polariserad alls, även om några få inlägg är lite av stuket ”tar man inte vad vården erbjuder får man skylla sig själv”. Det är svårt med utbildning hos allmänheten kring sjukdomar som inte alltid går att bota eller definiera med prov och tabletter. Ett lysande exempel är ju dock stramakampanjen som lett till att mycket färre ”kräver” antibiotika utan snarare tvärtom, ifrågasätter själva behandlingen jämfört med innan.
Det kan mycket väl vara att jag är lite känslig mot det där ”tar man inte vad vården erbjuder får man skylla sig själv”. För mig är det en väldigt privilegierad åsikt.

Sett till mängden vårdpersonal som ifrågasätter att de kan ge patientsäker vård så tycker jag sådana uttalanden blir vanskliga när vi, som många redan kommenterat, inte alls vet hur kontakterna sett ut. Men vi vet att en sjukdom där folk har svårt att få gehör för sina besvär kan misstänkas och att då utgå från att vården varit enligt protokoll förstår jag inte hur någon kan göra. Och jag utgår inte från att den brustit, bara att det är möjligt.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 083
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp