Bukefalos 28 år!

Få tag på gamla lönespecar och tillgodoräkna sig branscherfarenhet?

cherie

Trådstartare
Jag undrar om någon vet var jag ska vända mig om jag vill få tag på gamla lönespecifikationer (från 2008, kanske går det inte ens?) - företaget jag arbetade på finns inte längre (franschise-butik) och min dåvarande chef har inte mina lönespecar sparade. Kan lönekontoret ha det, eller huvudkontoret? Någon som vet? Jag får tyvärr inte tag på dem och de har stängt resten av veckan - och jag vill gärna veta redan nu om det åtminstone är möjligt att få tag på lönespecarna eller om jag ska ge upp :)

Sedan har jag en till fråga - som jag ska fråga facket om också men de hade också stängt och jag har alltid bråttom :p - och det är om man kan räkna branscherfarenhet lite "hoppigt"? Jag har arbetat 4.5 år i butik men för att få tillgodoräkna branscherfarenhet behöver jag ha jobbat minst 10 h/vecka och det har jag gjort under ett år (aug 2010-juli 2011) men om jag också räknar ihop perioden mellan jan 2012-juni 2012 så har jag även under det halvåret jobbat 10h/vecka i snitt. Kan man göra så och hävda att jag har 1,5 års branscherfarenhet? D.v.s. "hoppa" mellan perioder, om ni förstår vad jag menar.
 
Sv: Få tag på gamla lönespecar och tillgodoräkna sig branscherfarenhet?

Ang hoppandet

Om du rider i 5 år, sen har upphåll i 2 år men rider igen 3 år... Hur räknar du då ?
Jo du säger att du ridit i 8 år, även fast du haft uppehåll.

Min branscherfarenhet tex är som receptionist =
2001-2003 = 2 år
200506-200701 = 2 år
200706-201007 = 3 år
201105-nuv = 2 år
= 9 år (på ett ung, kan minnas "fel" på datumena)
 
Sv: Få tag på gamla lönespecar och tillgodoräkna sig branscherfarenhet?

Ja, självklart, det som fick mig att tveka var bara att jag har ju fortfarande vara anställd under hela tiden (samma anställning i samma butik under dessa 4.5 åren alltså) och inte haft uppehåll mellan mina räknade perioder (som du haft med dina receptionistår alltså) utan jag har ju "valt ut" perioderna jag jobbade som mest för att försöka få fram ett snitt på 10 h/vecka. Men det är väl egentligen samma sak. Jag räknar helt enkelt perioderna då jag faktiskt har jobbat 10 h/vecka (det är ju ändå sammanhängande perioder) och de perioder jag inte gjort det räknas då inte som att jag jobbat inom branschen helt enkelt... Då tänker jag rätt i alla fall.

Hoppas jag kan få tag på lönespecarna för tidigare år bara, då kommer jag kunna visa att jag har haft ännu fler års branschvana :)
 
Senast ändrad:
Sv: Få tag på gamla lönespecar och tillgodoräkna sig branscherfarenhet?

Står inte sådana uppgifter i deklarationspappret från aktuella år? Tänkte om du har kvar dessa eller om det är något man kan begära ut från Skatteverket. Jag är ganska övertygad om att jag läste några papper från dem och vilka arbetsgivare som har betalat in skatt för mig. Sen vet jag inte om det kan ge exakta siffror på hur mkt du jobbat, men det borde väl åtminstone att kunna ge ett hum liksom?
 
Sv: Få tag på gamla lönespecar och tillgodoräkna sig branscherfarenhet?

Tack, det ska jag kika upp! Kan ju vara en idé. Behöver tyvärr ganska "exakt" men det är ju möjligt att den infon finns på de papprena. Hoppas jag har kvar dem bara - misstänker att de också är slängda (slänger allt som är äldre än två år - ska jag sluta göra nu!).
 
Sv: Få tag på gamla lönespecar och tillgodoräkna sig branscherfarenhet?

Ta kontakt med huvudkontoret och begär ett arbetsgivarintyg, de borde väl ha kvar dina uppgifter? Eller var det franchisetagaren som skötte din löneutbetalning?
 
Sv: Få tag på gamla lönespecar och tillgodoräkna sig branscherfarenhet?

Ta kontakt med huvudkontoret och begär ett arbetsgivarintyg, de borde väl ha kvar dina uppgifter? Eller var det franchisetagaren som skötte din löneutbetalning?

Det var franchisetagaren som skötte min lön, ja.

Jag har redan ett arbetsgivarintyg och det hjälper inte mig i detta fall, eftersom det jag behöver är konkreta bevis på att jag jobbat mer än 10 h/vecka i snitt (i perioder), inte att jag faktiskt arbetat där.
 
Sv: Få tag på gamla lönespecar och tillgodoräkna sig branscherfarenhet?

Fast på mina arbetsgivarintyg finns det specificerat hur många timmar jag jobbat varje månad. Det var därför jag tänkte att du kunde hjälpas av ett sånt.
 
Sv: Få tag på gamla lönespecar och tillgodoräkna sig branscherfarenhet?

Jaha, okej, synd att det inte var lika på mitt! Står det alltså månad för månad hur mycket du arbetat under alla åren där? Synd att det är inte står så på mitt! :) På mitt står det bara att jag haft en tjänst som extraarbetare på 8 timmar/vecka (det som står på mitt anställningsavtal alltså, men i verkligheten har man ju tagit många extrapass och arbetat heltid under sommarmånaderna så det har ju blivit mer än så).

Ska i alla fall ringa lönekontor och huvudkontor och höra mig för om någon har dessa uppgifter, men jag resor bort några veckor efter helgen så det kommer dröja så lång tid. Min anställning kommer i princip vara över när jag fått fram alla uppgifter :p men jag antar att jag har rätt till att få (rätt) lön retroaktivt...
 
Senast ändrad:
Sv: Få tag på gamla lönespecar och tillgodoräkna sig branscherfarenhet?

Ja precis, det står specificerat hur många timmar jag jobbat varje månad. Från de ställen jag varit timanställd så står det specificerat hur många timmar jag jobbat varje månad. Från mina tillsvidare heltidsanställningar har de redogjort för alla månader jag arbetat mindre än min heltid (jag har bland annat varit tjänstledig för studier)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 843
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 084
Senast: Meggan
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 142
Senast: kem
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 092
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp