Bukefalos 28 år!

Få valpis att sluta skälla

Wingates

Trådstartare
Jag har ju blivit med valp och det är fantastiskt roligt, och vi har egentligen bara ett enda problem. Det är att det är en mycket verbal liten gosse. Han skäller/ylar gärna och ofta när saker och ting inte passar honom. Hade jag bott i hus hade det inte varit ett så stort problem men nu bor vi i lägenhet..
Jag misstänker att delar av beteendet kommer försvinna med ålder, men jag skulle behöva minska på det redan nu.
Tips på att träna bort beteendet? :)
 
Vad vill han då?
Det kan vara allt möjligt, från att han vill ha uppmärksamhet/vill leka/vill forcera en dörr/upp i sängen/är övertrött/vill få mat etc. Han kan även skälla rejält när han bara leker, både leker ensam och med någon.
 
Kommunikativ; det är ju bra. Det mesta av det där går ju att ordna med att han får det han behöver. Sen om han skäller lite när han leker, det må väl vara hänt. De växer så fort. :love:
 
Kommunikativ; det är ju bra. Det mesta av det där går ju att ordna med att han får det han behöver. Sen om han skäller lite när han leker, det må väl vara hänt. De växer så fort. :love:
Ja, problemet är att han inte slutar ibland. Dvs så kan han sitta och skälla väldigt länge utanför roomiens dörr när han vill in där (vilket han inte får) och det är i sådana lägen det är svårt. Alt när han drar igång sent på kvällen. SÅ jag känner ändå att jag skulle behöva minska beteendet.
 
Vad gör ni när han börjar skälla? Min spontana tanke är att man helt enkelt ignorerar honom när han skäller, så fort han blir tyst så får han det han ville ha.
 
Vad gör ni när han börjar skälla? Min spontana tanke är att man helt enkelt ignorerar honom när han skäller, så fort han blir tyst så får han det han ville ha.
Jo, så har jag tänkt med. Problemet är när valpen kl 12 på kvällen vill något, det hörs nämnligen bra till andra lägenheter :/
 
Jo, så har jag tänkt med. Problemet är när valpen kl 12 på kvällen vill något, det hörs nämnligen bra till andra lägenheter :/
Vad är det han vill ha så sent på kvällen? Hungrig? Leksugen? Ni kan ju testa att inför en rutin där han får sista målet mat ungefär vid 12 draget och sen ska det vara lugnt. Börjar han dra igång med lek så får man bryta det. I vissa fall kan man behöva nästan hålla fast valpen tills den lugnar sig. Håll fast och massera lugnt tills valpen lugnar sig, sen är det sovdags. Det är bra att lära dom att på natten så sover man. Men då är det bra att se till att han inte är hungrig och att han fått vara ute och göra nattoaletten innan. När dom precis ätit brukar dom tuppa av ganska fort.
 
Beröm honom när han är tyst. Alltså när han står, går, sitter eller ligger och är tyst.
Försök få honom att leka "tysta leken" när du märker att han håller på att dra igång. Det innebär att han på något frivilligt sätt ska komma in i din famn och mysa istället för att fara runt och skälla. Locka med godis och beröm och klia/klappa/smek honom när han sitter i famnen utan tvång.
Lär honom även ett alternativ till att skälla. Jag har 3 dvärgpinschrar här som kommer och "sparkar" med tassen när de vill något och det hörs ju inte.
 
Som jag sa till dig så var Sarek också rätt ljudlig när han var liten. Tvångsgos är bra, och att bygga en liten koja, t ex en övertäckt bur där han kan ligga när det är dags att vila. Jag hade också lite hjälp av min gamla tik som läxade upp honom när han blev för vild, hanhundar brukar vara rätt värdelösa på det. Så kanske separera hundarna så de inte drar upp varandra.

Är du själv uppe och springer på nätterna? Det kan kanske hjälpa att du under en period lever lite "svenssonliv" dvs lägger dig lite tidigare. Så får valpen lite normal dygnsrytm. Jag gissar att dina grannar har mer överseende med gällt valpskall vid kl 21 än de har kl 01 ;).
 
Är du själv uppe och springer på nätterna? Det kan kanske hjälpa att du under en period lever lite "svenssonliv" dvs lägger dig lite tidigare. Så får valpen lite normal dygnsrytm. Jag gissar att dina grannar har mer överseende med gällt valpskall vid kl 21 än de har kl 01 ;).


Det där är viktigt att lära in. Att på natten sover man, inget annat (om det inte är nåt akut toabesök vs)
Fungerar även att lära katter detta, det tar bara en smula längre tid.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 208
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 898
Senast: Praefatio
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp