"faderskapstest" på häst??

Reykur

Trådstartare
\"faderskapstest\" på häst??

Ska, troligen innan sommarens slut köpa ett vackert sv.hbl sto. Hon är blodtypad, så därav vet de rasen..
Men, hon har ingen stam.. :(
Finns det någon möjlighet att få reda på detta?
Eftersom att jag, efter hennes karriär som tävlingshäst har funderingar på att betäcka henne, vill jag veta om möjligheten finns att rota fram detta? Skulle det vara så att det är stört omöjligt, köper jag hästen ändå, men, det lir nog inget fölsto av henne på äldre dar..
Hmm Förstår ni något av mitt svammel?
Tips mottages tacksamt :bow:
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

Oj det blir nog svårt är jag rädd.

När jag var liten köpte mina föräldrar en shetland till mig utan stam. När jag blev tillräckligt gammal att förstå det här med stammar osv så blev jag jättearg för att de köpt en häst utan stam till mig. Efter flera års forskande lyckades jag hitta stammen och hade tur att den var "godkänd". När jag väl spårat upp stammen så behövde den styrkas med blodtypning (går väl med DNA i dag, alltså tagel). Då matchade dom min häst med den misstänkte pappan. Man måste alltså ha en som man tror är pappan - det gick inte att matcha alla hingstar som fanns i basen.

Jag letade upp alla gamla ägare, skötare och letade i genom stamboken - det tog flera år men sen fick han äntligen sitt pass och vi kunde visa honom på utställning - det var därför vi ville att han skulle registreras.

Chansen är väl ganska stor att din häst är resultatet av buskaveln - annars hade hon kanske registrerats. Lycka till!
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

:( Trist.. men, jag får börja luska nu! så kanske jag har stammen när hon väl är "färdig" som tävlings pålla! :idea:
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

Ja det är det. Kan du inte försöka få tag i alla hennes tidigare ägare? Hon/han som du köpt henne av nu borde ju veta vem dom köpt henne av och så vidare - till slut kanske du hamnar hos uppfödaren eller hos någon som vet stammen.
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

Är det köpt hos "Putte" är det nog rätt kört... Men man kan ju alltid försöka. Försök höra om han har nån koll på vem han köpt hästen av.

Själv lyckades jag hitta stammen på min ponny som var totalt okänd enligt förra ägaren.
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

Vissa halvblodshingstars DNA finns väl redan. Har för mig att någon skrev förra året om en häst som man misstänkte var e Robin Z, och så gjorde man ett gentest och upptäckte att det stämde, och Robin Z:s DNA fanns redan i någpt register.
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

Om du köper häst av honom kommer han aldrig att hjälpa till med efterforskning då hästhandlarna alltid är livrädda att tidigare ägare kan komma med information som de inte vill skall komma fram till köparen, t ex dolda fel. För det handlar ofta om skojeri
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

Han hade sitt försäljningsstall där jag bodde tidigare. Visst får han in bra hästar. Ridskolan jag red på hade några fina därifrån (20 år sen eller nåt)
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

Jag vet inte om jag missat nåt, men hur vet man ätt det är ett svenskt halvblod för att hon är blodtypad? Har sv halvblod nåt speciellt?
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

Jag undrar fortfarande hur man kan se på ett blodprov att hästen är ett svenskt halvblod, är blodkropparna halva? :eek:
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

det kan man inte se om man inte jamfor med andra hastars DNA, kort sagt, har man fatt fram sa mkt info som rasen da har man aven stammen i sin hand

ps annars tycker jag att iden om de halva blodkropparna var lysande :banana:
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

det var väl det jag förstod, människan måste ju blivit lurad.
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

Är inte alla hingstar som i dag verkar i aveln ant blodtypade eller DNA testade????
När vi blodtypade Ida för faderskapstest så fanns hennes pappa reg. Eller är det så att man förr bara blodtypade hingstarna och numera s tar man även DNA? Med blodtypning kan man komma ganska långt.
Något av DNA eller Blodtypning ska göras vid avelsvärdering av hingst.
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

alla hingsat har vart blodtypade sen jag vet inte nar, idag tar man dna test. just blodtypningen ar lite svar eftersom man maste leta reda pa proverna och typa om da man skall kolla slaktskapet.

:)
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

Är hon blodtypad kan hon väl kollas på Husdjursgenetiska laboratoriet, där finns väl alla registrerade ston och hingstar (som är blodtypade - i alla fall de som är godkända). Är det däremot okända föräldrar som ej är registrerade kan det bli en hel del detektivarbete - du måste då hitta både mor och far för dna-test (kan bli dyrt också)!!
Jag undrar dock också hur i hela världen man kan fastställa att hon är rent HBL bara för att hon är blodtypad..?..?
 
Re: \"faderskapstest\" på häst??

man kan inte faststalla det utan att ha foraldrarna. i ovrigt sa ar det inte sa enkelt som det later att fa fram stammen, man maste ha nagra misstankta grabbar for jamforelse med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 747
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 533
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 698
Hästhantering Snälla läs. Ska försöka fatta mig kort. Vi har två hästar, där en nu tyvärr måste lämna oss. Det gör så ont i hjärtat, men jag vet att...
Svar
9
· Visningar
2 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp