Bukefalos 28 år!

fälttävlans häst som banhoppningshäst?

E

explosiv

undrar hur det är att göra en banhoppningshäst av en fälttävlans häst? är sannolikheten stor att hästen bara kutar på, och river allt? eller om dom säger att hästen X (fälttävlans häst) inte är en rivhäst, kan man lita på det till 100% då? vilka "fällor" finns det (jamenar just för att den är en fälttävlanshäst)?
Vad tkr ni? Jag letar nämligen häst, och detta är en av mina frågor =)
snälla jag vill ha mångamånga svar :bump: *ivrig*
 
Det är väl ändå så att de flesta fälttävlanshästar ändå funkar bra på normala hinder.Idag är ju dressyren också så pass jämn i klasserna så visst har banhoppningen en del i resultatet att göra.
Visst,för en 10-15 år sen,då var ju dressyren nästan helt avgörande,men inte längre..
 
Självklart kan man det. Det finns ju vissa hästar som är för rädda om sig för att gå något större i fälttävlan och kanske hoppar bättre.
Jag har en sådan häst, hon har startat till ** men har inte modet för att gå större för hon är för rädd om sig, i banhoppning är hon super.

Nästan alla Linda Algotssons hästar i svår klass hoppar även 1.40 hoppning och vinner tom över dom "riktiga" banhoppningshästarna.

Undantaget kan vara rena fullblodshästar , dom brukar inte hoppa så himla bra faktiskt, tekniken brukar brista rejält då många hoppar med hängande framben och dom brukar inte vara så rädda om sig.
 
Det beror ju på vilken nivå du ska hoppa på.
Alla fälttävlans hästar går ju banhoppningsdelen på ft även om det inte är så stora höjder som i vanlig banhoppning.
 
Och en unik(?) häst var Sven Ingvarssons Doledo som blev svårklasshäst i banhoppning efter avslutad fälttävlanskarriär! :)
 
Det ska inte vara nagra storre problem med att "skola om" en hast, da den redan gjort hoppnings-delen innan.

Det spelar ingen roll egentligen vad hasten gjort innan, sa lange den ar forsiktig och har kontroll over sin kropp.
Oftast sa handlar det inte om vad hasten egentligen ar bast pa, utan om agarens intresse.
Sjalv hade jag en fd galopphast som jag red till och skolade om till falttavlanshast. Vi vann massor!!
Jag tavlade honom upp till 1.20 hoppning, med mycket bra resultat. Han hade kapaciteten for mer, men jag var inte intresserad av att ga hogre hojder i banhoppning.
Jag salde honom vidare till slut, och den nya agaren tavlar enbart hoppning med honom.

Lycka till i ditt hastsokande!!
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 243
Senast: warg
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 518
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp