Färg i stall!

I

Inloggningsnamn

Jag håller på att inreda ett stall och har kommit så lång till att jag ska bestämma mig för vilka färger jag vill ha i stallet. :confused:

Vad har ni för färgkombinationer i era stall, länka gärna till någon bild!

Loggan
 
Har ingen bild, men i mitt förra stall hade vi grangrönt/vitt (eller mörkt grönt, som gräs fast finare, jättesvårt att förklara...). Såg superfräscht och lyxigt ut. Matchade de ljusa boxdörrarna också. stiligt värre.

I det stallet Norpan står i nu så är det blyaktigt duvblått/vitt. Inte alls lika fint, jag vill måla om :d
 
Grönt och vitt låter snyggt, med svarta galler till också........

Just nu är det falurött och vitt i stallet, helt ok det med men är lite sugen på att ändra ändå!

Loggan
 
vi håller på att bygga nu och våra väggar kommer bli gula går inte at beskriva nyansen men det blir nog fint och så ska vi bara lacka boxarna och gallren ska vara silverfärgade.

anledningen till att det blev den gula färgen var för att det var någon sorts smutsavvisande plywoodskivor som inte gick att måla´, varför vet jag inte men det har jag fått höra flera gånger när jag velat måla dom i annan färg.
 
Vi har svartmålad nederdel och vit överdel i det stall min häst står i nu.

Har sett ett superfräsigt stall som hade vit överdel och någon slags vinrödfärgad nederdel, kanonsnyggt vad det!!
 
Vad har ni för färg på galler mm, svart, vitt eller naturell eller något annat?

Tänkte att det kanske blir lite mörkt med svarta galler för fönstrena.......

Loggan
 
Har typ brunt/mörkrött/vitt i stallet där hästen står
I ett stall vi var och provred var det SKITSNYGGT!!!
Svart nertill, vitt upptill och röda galler
WOW vad snyggt det var :love:
 
Färg i stall är alltid roligt, speciellt när man ska bestämma färgerna..

Taket
bör målas vitt för att det ska se luftigt ut och inte instängt i stallet, samt för att sprida ljus från fönster ner i boxarna.

Övre delen av väggarna
De flesta målar vitt här och det är ljust och fräscht men varför inte testa en anna ljus nyans? blanda i lite annan färg och få fram ljusrosa, ljusblått, mintgrön, ljust solgul, svagt lila, ljusgrått eller någon annan fräsch färg..
har du nytt fräscht virke i väggran som är omålat tidigare så varför inte betsa väggarna i en ljus färg.. då får du fram ådringen och det blir tokfint..

Nedre delen av väggarna
Bör målas i en mörk nyans för att vissa hästar gärna skiter mot väggarna oc då ser det lätt smutsigt ut..
Här kan du ta lite dovare färger. Jag själv är inte sådär jättemycket för koboltblått, brandbilsrött, gräsgrönt, solgult eller illrosa..
men fina färger är Marinblått, Militärgrön, Vinrött (tokfint matchat tillsammans med ljusrött på övre delen), Senapsgult, Mörklila och Mörkbrun..

Galler och sådant tycker jag att man ska lämna som dom är.. det blir snyggast.. men tänk på att måla väggar och sådant innan ni sätter in gallren och sådant om ni änsålänge bara planerar stallet.. då slipper det komma färgfläckar på dem.. svarta galler gör att det syns mindre igenom dem, eller sättare sagt att ljuset försvinner från stallet och en boxrad försvinner bakom en vägg av svart galler istället för att se luftigt och ljust ut..

Hoppas att det går bra och att du hittar några snygga färger att ha i stallet :cool:
 
Jag har målat vårt stall i vitt upptill och ljusgrått nertill och turkos hammarlack på boxgallerna. Jättesnyggt!
 
Har du träväggar?
Glöm då för allt i världen inte att blanda sand i färgen.
En del hästar tycker att inredning smakar delikat.. och då är lite sand i färghinken skonsamt mot väggar och liknande. ;)
 
Jag målade sånna skivor en gång o färgen flagnade av. Skit fult blev de tillslut.
 
Jag tycker vitt o svart är snyggt. Men då måte ju stallet vara stort, rymligt och ljust i sig själv. Annars blir de ju mörkt o litet.
 
just därför är jag förbjuden att röra dom med en färgpensel :smirk:
 
Aha, ja de va ju synd. :smirk: Blått tycker jag annars är snyggt.
 
Taket är för närvarande mörkbrunt vilket gör att det känns väldigt lågt och murrigt inne i stallet, till sommaren ska jag måla det vitt och även väggarnas övre del vitt.

Då återstår "bara" vad det skall vara för färg på nedre delen av väggarna......... :confused:

Stallet är i en äldre ladugård som är just faluröd med vita knutar och svarta beslag, tycker ni att det bör passa även inne i stallet med de traditionella färgerna eller spelar det ingen roll?

Loggan
 
Jo det är klart att det kan vara trevligt att färgen utifrån även finns inuti stallet.. men jag själv tycker inte att det är ett måste.. det kan t.o.m var kul att gå in i ett rött stall och se lila väggar.. :D

har du tid och ork så köp provburkar och måla upp olika väggdelar med olika färger så kan du snabbt se vad som känns rätt.. :)
 
I mitt stall har jag halva väggen (underdelen) i boxen i nån slag blandning av dalablå och grå.. svårt att förklara.. resten av väggen är vit. Väldigt opraktiskt på städfronten men snyggt som f-n! :) I sadel- och foderkammaren är övre delen av väggen aprikosfärgad och nedre delen är grön (sån grönfärg som koppar kan få).

MVH/ Zanna :rofl:
 
Jag har vitt och ljusblått. Nedra delen av boxväggen är ljusblå, resten vitt. Det är ljust och fräcsht, och blå sägs ju vara en lugnande färg.
 
Det låter snyggt med blå eller blå/grå nederdel!

Träffade en kompis som hade grönt som nederdel i sitt stall, det lät snyggt det också........svårt att välja!

Loggan
 
Vi har vitt tak och överdelen på väggarna vita och sen har vi klarblått på underdelen. I boxarna har vi svarta gummimattor nertill och vit plåt upptill. Väldigt praktiskt att ha i boxarna det är bara torka av skiten, och dom kan inte gnaga bort massa trä.
I stallgången har vi vitt och blått..men jag tycker den blå färgen vi har är för kall..så till sommaren ska jag måla om till vitt och antingen någon mildare blå färg, gråblå eller någon varm ljusgrön färg.
Vi har vita galler men som behöver målas om, funderar på att göra dom i silverfärg istället, inbillar mig att skiten syns mindre på det. Svart vill jag inte ha, det blir för mörkt..
Vad tror ni om det. ?
I sadelkammaren är det helvita väggar och brunt trätak, i fikarummet är det brunt trätak och ljusgula väggar nertill med bård på mitten och övre vägge vit.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
864
Senast: a1agnlju
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp