Färg i stall!

Vårt stall har genomgått två stooora förändringar vid de två färgbytena vi har gjort.
Taket och ovandelen har hela tiden varit vitt (kalkat) så där har det inte förändrats något, men nederdelen har målats om från det ursprungliga gråa , till simbassäng-blått och nu i somras till ljusgrönt . (Den sista bilden är från ponnystallet då jag inte hittade någon bild från privatstallet, men färgen är nästan densamma).
 
Vi målade om vårt stall i sommras och på övre delen av väggarna har vi vitt, den nedre delen i hela stallet är äggskal om jag inte minns fel eller var det elfenben. Ljus fräsch färg. Boxarna är teakfärgade och stalldörrar lister och andra mindre detaljer är i svart. Även fönstren är svarta.
Om jag har någon bild kan jag lägga upp den. Blev riktigt nöjd. Den andra stalldelen får samma färgsättning nästa sommar.

//Jocke
 
vårat stall är finast :p. vi har gula och vita vägger de "översta" är vitt och det understa gult och sen har vi svarta jätte gamla galler som är från nån härrgård eller något galler. super fint!
 
I vårat stall har alla boxar oliak färger som ett resultat av att stallansvarig tycker att om man betalar för sin box så målar man den färgen man vill!
Mina boxar ät nästan laxrosa, åt terracotta-hållet. En annan box är herrgårdsgul och en tredje är haltgrön och alla de färgerna kombinerat med vitt upptill ser inbjudande och varmt ut!
 
Har målat taket och övre delen av väggarna i antik vitt, den nedre delen är målad i dalablått.Det ser väldigt fräscht ut tycker jag :)
 
Mitt lilla stall är rött med vita knutar, när det inte är vinter prunkar blommor i alla färger utanför.
Inuti är taket vitt, övre väggen nästan-vit (lite gult i), nedre delen är "listgrön", en bra smaragdgrön nyans - men en nackdel är att jag måste skura bort skitränder ibland, men hellre det än mörk nederdel för det blir så dystert med svart nedtill - och gallrena är röda! (från början av praktiska skäl, rostskyddsfärgen som jag grundade med var röd och då syns det inte så mycket om jag missat att måla gallret nånstans :) )
Försöker ha andra röda detaljer också, krokar, hinkar etc.
Jag tycker det är roligt med färg i och omkring stallet, det skall vara lustfyllt att vara där.

/P
 
Tycker du ska måla alltihop i vitt och så svarta "detaljer" (galler, krokar osv) :love:
 
vi har vitt i tak och övre vägg och blå/grå färg i nedredel.
innuti boxarna är det lite svart och blå/grått och vitt efter att det suttits dit nya plankor =(.
färgen är säkert flera år gammal och den är sliten och har flagnat och svart färg kommit fram under.
det är inte vi som äger stallet, och han herrgårdsgubben som äger hela gårn bryr sig inte ett dugg om stallarna =(.
men vi ska måla om mot att han betalar.
men i sommar eftersom det inte går att göra nu...

då ska vi ha antingen jättemörk mörk mörk vinröd eller mörkblå som nederdel och vitt i tak och överdel.
vi har högt till tak och med ny färg skulle det bli riktigt fint!
stallet är falurött med vita knutar och svarta dörrar och beslag.

fikarummet är grönt ungefär som :bump: vid nederdelen och vitt överdelen, sen en bård emellan i det gröna bestående av "vågor".
fikarummet är vitt och skåpen (byggda i trä) har underdelen i samma grå/blå och vitt överdelen.
i foderrummet är det träfärgat på lilladelen och andra är svart och vitt.

allting renoverades för ca 5-10 års sen (vi har stått där i 1 år) så allt är slitet och det är inte vidare snyggt =(.)
http://community.webshots.com/photo/104741686/108204295nNxyST
 
Jag hade nästan bestämt mig för att behålla den faluröda färgen men vacklar nu igen när jag såg det blåa stallet som du länkade till, tycker att det var snyggt! Har varit lite emot blått, har fått för mig att det kan bli lite "kallt", fast jag gillar blått annars!

Tur att det är några månader kvar till det går att måla så jag har tid på mig att bestämma mig!!!

Loggan
 
Vill man undvika att få massa fluglort på stallets väggar bör man överväga att måla i ljusblått, flugorna dras inte till den färger + att det är snyggt! Detta fungerar bevisligen då många jag känner målat om till just ljusblått och flugorna avskyr det, ha ha. Jag har faktiskt inte målat i mitt stall utan låtit inredningen vara naturlig, har dock planer på att olja eller betsa till sommaren, träets naturliga struktur passar utomordentligt bra till mina svartlackerade galler och gråa stallgolv. Det ser väldigt inbjudande ut. :banana:
 
jo det är snyggt tycker jag med, men vårt är så slitet :cry:.
vårt får ändå en ganska varm känsla =) fast det är grå/blått.
 
i vårat stall håller vi på att göra om lite. innan var dte ingen färg i taket och vitt högst upp på väggen och ljusblått/turkost längst ner. riktigt snyggt.

när allt är klart så ska det förhoppningsvis om jag får bestämma vara vitt tak för att få det lite mera ljust och se större ut och vitt längst upp på väggaran och någon annan ljusblå färg och svarta galler på boxarna. så snyggt!!

träet på boxarna ska vi nog bara olja blir snyggare då tycker jag.

målar man stallet i mörka färger blri känslan av ett mindre stall större än om man har ljusa färger så känns stallet större och luftigare. men sen är det ju såklart en smakfråga också :banana:
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
863
Senast: a1agnlju
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp