Färg på fölet?

Muninn

Trådstartare
Inatt fick vi tillökning i stallet, men jag med mina begränsade färgkunskaper lyckas inte klura ut vad det lilla livet har för färg.

Tycker det er ut som en helt vanlig fux vid första anblicken. Hovarna är ljusa, och alla slemhinnor är också ljusa.

Mamma är svart, morfar brun och mormor rödblack. Pappa är silversvart (Frosti från Gäverstad).

Kan fölet vara vanlig fux? Eller är det något annat som smitit in också månne?
 
Sv: Färg på fölet?

Svårt att säga nu eftersom dom fäller fölpälsen senare. Men lägg gärna ut en bild på fölsingen! :love:
 
Sv: Färg på fölet?

Vad har fölet för färg på ögonfransarna?
Och vilken färg är den runt ögonen? (tänk där vi människor lägger kajal)
En bild skulle underlätta :)
 
Sv: Färg på fölet?

Bild kommer snart! Ögonfransarna trooor jag är ljusa, slemhinnor kring ögonen ljusa.

Kan man o svans blekas av så den blir silverbrun? Men, den ser mer röd ut. inte skarpt fuxröd, mer blekt röd :)
 
Sv: Färg på fölet?

Utan att sett bilden så kan svart sto x (silver)svart hingst inte ge bruna föl, dvs ej heller silverbruna. Däremot kan de få fuxföl, om bägge döljer ett fuxanlag.
 
Sv: Färg på fölet?

Bild kommer snart! Ögonfransarna trooor jag är ljusa, slemhinnor kring ögonen ljusa.

Kan man o svans blekas av så den blir silverbrun? Men, den ser mer röd ut. inte skarpt fuxröd, mer blekt röd :)

Det låter som en vanlig fux.
Hade den varit silverbrun så hade det sett ut som man målat med svart kajal runt ögonen..
Den blir nog rödare med tiden :)
 
Sv: Färg på fölet?

Som QRST säger kan inte fölet ha något brunanlag, då det är dominant så om båda föräldrarna är svarta (med eller utan silver) så bär ingen av dem på något brunt. Så med en svart och en silversvart är enda möjligheterna på ett föl svart, silversvart eller fux. Så är det ingen svart häst så är det ett fuxföl du fått. :)
 
Sv: Färg på fölet?

Då måste Frosti ha en röd-gen från en av sina försäldrar, och mamman fått sin från sin rödblacka mor?
Å, kan de inte komma loss med mitt WF, jag blir galen :(

Dåså, en helt vanlig fux- men det gör inget, han är ju söt som socker :) Men inte min, tyvärr, utan min stallägares. Tur man får pussa på underverket! Jag ska peta in bilder så snart jag kan, har varit dåligt med orken.

Tack så mycket alla!
 
Sv: Färg på fölet?

Då måste Frosti ha en röd-gen från en av sina försäldrar, och mamman fått sin från sin rödblacka mor?
Å, kan de inte komma loss med mitt WF, jag blir galen :(

Dåså, en helt vanlig fux- men det gör inget, han är ju söt som socker :) Men inte min, tyvärr, utan min stallägares. Tur man får pussa på underverket! Jag ska peta in bilder så snart jag kan, har varit dåligt med orken.

Tack så mycket alla!

Faktum är ju att en svart häst kan få en rödgen från en svart förälder också. Så länge en häst inte är homozygot för svart (dubbel uppsättning av svart gen, ingen bärare på rött) så kan den ge röda avkommor. Och alltid ge en röd gen till sin avkomma, även om den blir svart, då den kan få den svarta av den andra föräldern. :)
 
Sv: Färg på fölet?

Nä, jag tänkte mer en svart häst med två svarta föräldrar kan ju bära på en röd gen ändå, om den fått en från någon av sina föräldrar. :)
 
Sv: Färg på fölet?

Då måste Frosti ha en röd-gen från en av sina försäldrar, och mamman fått sin från sin rödblacka mor?
Å, kan de inte komma loss med mitt WF, jag blir galen :(

Dåså, en helt vanlig fux- men det gör inget, han är ju söt som socker :) Men inte min, tyvärr, utan min stallägares. Tur man får pussa på underverket! Jag ska peta in bilder så snart jag kan, har varit dåligt med orken.

Tack så mycket alla!

Pappa är fux
 

Liknande trådar

Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
4 806
Senast: Zuzzi
·
Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 682
Senast: Gimlan
·
Avel En bekant till mig har just fått ett föl vars ena förälder är fux och den andra brun. Fölet föddes ljusbrun med svart tagel och tre vita...
Svar
9
· Visningar
4 035
Senast: Albertina
·
Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp