fux eller brun? (färgbestämma föl)

Lina_Zacha

Trådstartare
En bekant till mig har just fått ett föl vars ena förälder är fux och den andra brun. Fölet föddes ljusbrun med svart tagel och tre vita ben. det fjärde benet är svagt tonat i svart från hoven och upp över kotan, innan den vanliga gulbruna "fölbens-färgen" tar vid.

Är det en fux eller en brun?
 
Sv: fux eller brun? (färgbestämma föl)

Vad jag har hört får inte fuxar ha några svarta hårstrån. :)
 
Sv: fux eller brun? (färgbestämma föl)

Den är brun. En fux har inte svart som N säger.
 
Sv: fux eller brun? (färgbestämma föl)

Det låter som en klassisk beskrivning av ett brun föl. Fuxar har aldrig svartman eller svart på benen (eller någon annanstan heller). Fuxföl är ofta väldigt ljusa runt nos och ögon när de föds, alldeles rosa, men det försvinner efter ett tag. Sedan har de mkt ljusa ben, cremefärgade, det kan iblan tillockmed vara svårt att se om de har vita tecken på benen.

Har fölet svart man, brun kropp = brun
 
Sv: fux eller brun? (färgbestämma föl)

Klockren brun, dom svarta benen kan vara grå också på en brun häst och är man och svans svart så är hästen brun.

Fux, saknar svart piggment :angel:
 
Sv: fux eller brun? (färgbestämma föl)

Precis som min fölis förra året , han såg ut att vara fux när han föddes
egonyfdd.jpg

mamma fux pappa brun och med en fux mormor ,så trodde det skulle bli en fux
DSCF1387.jpg

idag är han ljusbrun/brun med stickelhår ,en hel del ljusa tagel vid sidorna i svansen och de översta håren i manen .
Han är brun i passet ,jag undrar vad det kan bli till slut
 
Sv: fux eller brun? (färgbestämma föl)

jag tänkte mest om det är möjligt att föl kan kan födas med väldigt mörkt tagel, så att det kan mistas för att vara svart? Men som sagt, den borde ju då inte ha en sotad kota (ser precis ut som vänster fram på albertinas föl här ovan)
 
Sv: fux eller brun? (färgbestämma föl)

njä, det är nog tveksamt om de föds med så mörkt tagel
jag har sett några fuxar som när de blivit lite äldre har haft sånt där mörkrött tagel att det nästan ser svart ut, men de har varit vanligt fuxröda i manen då de föddes.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 156
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 756
Senast: orcide
·
Avel I går kväll hände då det jag alltid fasat för och dessutom mitt framför ögonen på mig, fölis busade runt och skulle smita mellan mamma...
2
Svar
36
· Visningar
8 972
Senast: Rubinola
·
Avel Mitt ena sto har fått tre stycken föl hos mig. Det första föddes med lindriga/måttliga senkontrakturer på båda fram. Det är nu ett par...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: poff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp