Bukefalos 28 år!

Färg på kaninungar

N

Norberg90

Har en liten fråga. Ser många som redan vid någon/några dagars ålder på kaninungarna kan säga vad det kommer bli för färg på de. How come? Min hona fick ungar natten mellan tisdag och onsdag. Och jag kan inte på något sätt förstå hur man kan se vad de blir för färg. De är ju bara rosa å svarta mina Någon är mer ljus än de andra. Och någon har mer svart osv. Vad betyder det när de är olika mycket svarta å så? Jag förstår inte. Hjälp mig, snälla!!
 
Sv: Färg på kaninungar

Oftast så kan man det lätt om man vet vilka färger föräldrarna bär på, och då kan man gissa sig fram till vilka färger som kommer dyka upp. Kaniner som blir Svarta/Blå eller Viltgrå/Viltblå är tex väldigt mörka som ungar, medans Viltgula/Rödbruna/Isabella m.m. är rosa tonade. Japanteckning syns direkt då ungarna är svarta där ränderna kommer dyka upp sedan när de får päls.

Kan du fixa med bilder så kan säkert några gissa lite :)
 
Sv: Färg på kaninungar

Jag känner en tjej som är väldigt duktig på kaniner och enligt henne är det mest vana. har man sett många färger och många ungar lär man sig till slut att se färgerna väldigt tidigt. Har man dessutom koll på vilka färger som finns bakom och hur genetiken ser ut så kan man gissa en del genom uteslutningsmetoden.
 
Sv: Färg på kaninungar

Har så dåliga bilder då jag är livrädd att ha ungarna ur boet för länge. (är så himla nojig då det är min första kull) Slänger upp de jag har. 1.
pic_show_id29179479.html
 
Sv: Färg på kaninungar

Opps. Hur gör man för att få upp bilden? Gick inte att lägga in länk från min pixbox. Hjälp :)
 
Sv: Färg på kaninungar

Ja jag ser iallafall tydligt att alla är dubbelmanade. Är det Lejonhuvad Dvärgvädur? Eller Lejonhuvad bara?

Skulle gissa på Brun zobel eller Svart. De är rosa på sidorna för att pälsen där manen kommer dyka upp kommer först senare.
 
Sv: Färg på kaninungar

Endast lejonhuvad. Mamman e madagascar och pappan är blå zobel manteltecknad.
 
Sv: Färg på kaninungar

Ja jag ser iallafall tydligt att alla är dubbelmanade. Är det Lejonhuvad Dvärgvädur? Eller Lejonhuvad bara?

Skulle gissa på Brun zobel eller Svart. De är rosa på sidorna för att pälsen där manen kommer dyka upp kommer först senare.

Den första bilden, den kaninen har ju ett rosa streck ner från öronen mot nosen. Vad betyder det? Hur ser man om de blir manteltecknade?
 
Sv: Färg på kaninungar

Ser ut som wienerteckning, alltså det som dyker upp när Vit blåögdt finns inblandat. Kan du berätta om föräldrarna? Färger eller bilder på dem skulle vara bra :)
 
Sv: Färg på kaninungar

Ser ut som wienerteckning, alltså det som dyker upp när Vit blåögdt finns inblandat. Kan du berätta om föräldrarna? Färger eller bilder på dem skulle vara bra :)

Wienertecknat kan det inte vara då ingen av föräldrarna är wienertecknade eller har wienertecknat bakom sig. Lägger upp bilder på min pixbox.
 
Sv: Färg på kaninungar

Jodå, nog kan det vara wienertecknat alltid.
Det lömska med wienertecknat är att det kan bäras dolt i generationer.
Dvs en kanin kan vara wienertecknad utan att det syns på den, den är alltså wienerbärare.
Detta kan som sagt bäras dolt i flera generationer för att sen ploppa upp synligt.
 
Sv: Färg på kaninungar

Är du säker på att han är manteltecknad? Pappan alltså. Ser ju inte fötterna på honom men han ser wienertecknad ut :P Men i vilket fall precis som Ninni skrev så kan wienerteckning ligga dolt i så många generationer så det är löjligt och just på Lejonhuvad så är det verkligen inget ovanligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 472
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 910
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 780
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp