J

Jonnah

Har en fråga angående färg:
Vad kallas det när en häst är brun, men inte har svart man utan ljus. Har sett bilder på hästar som kallas silverbrun och de är bruna, men har vit eller vitgrå, ja, silvrig man. Men om manen är mer gul, typ blond. Heter det fortfarande silverbrun då?
Manen är inte solblekt, den växer ut så, den blir ännu ljusare på sommaren, men den är ljus från roten så att säg, även på vintern.

Har inte hittat någon bra bild på en liknande häst, och jag har inga bilder jag kan lägga upp på hästen i fråga heller tyvärr.

Om det finns någon som har en bra bild som visar denna färgen jag menar så får ni gärna lägga upp dom.
 
Sv: Färg??

picture.aspx


Silverbruna hingsten Loftur frá Mödrufelli...
 
Sv: Färg??

Ungefär sådär ser de andra silverbruna jag hittat på nätet ut med. Den har ju vit man, den som jag funderar över färgbenämning på har mer guldblond man. Vet du om det kallas silverbrun ändå.

Eller kan man kalla den GULDbrun:p:bump:
 
Sv: Färg??

http://www.rimfaxeturridning.se/islandshasten.htm

Första bilden på denna sidan är ganska lik, fast manen är aningen ljusare, så som denna är i topparna är hela manen, fast något mer gultonat.
Det står att denna hästen är mörk fux, men det tror jag inte att hästen i fråga är, för den är väldigt mörk brun på vintern och lite ljusare brun på sommaren. Normalbrun eller vad man ska säg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Färg??

Hur ser föräldrarna ut?
Är ingen av dem silverfärgad så kan inte denna häst heller vara silverfärgad. Vad färgen kallas i så fall är jag osäker på.
Vill man se många bilder på silverfärgadehästar rekomenderas att söka på "Rocky mountain horse" eftersom silver är mycket vanlig färg där.
 
Sv: Färg??

Hur ser föräldrarna ut?
Är ingen av dem silverfärgad så kan inte denna häst heller vara silverfärgad.

Det är klart att den kan vara det. Silfurstjarna är ett bra exempel på det. Hennes mamma är fux med flax och pappan är svart. Däremot är morfarn silversvart.
19956860.jpg
 
Sv: Färg??

Är hästen brun med ljusare man och svans och det inte är silverfärg så är det en fux.
En fux är även ljusare på benen. En brun är mörkare, det tror jag gäller även silverbruna hästar.
 
Sv: Färg??

Men hästen är definitivt mörkare på benen, och den är inte det minsta rödaktig, kallas det ändå brun om den har ljus man? Har som sagt väligt svårt med att bestämma färgen på denna häst. :confused:
 
Sv: Färg??

Nej, en brun häst har alltid svart man och svans.
Har du ingen bild att visa?
Vilken färg har föräldrarna? Eller vet du vem föräldrarna är?
 
Sv: Färg??

hästen du skickade bild på, från bilddagboken, hade jag kallat mörkfux (med flax?) eller svettfux.
 
Sv: Färg??

Nät jag tittat på bilderna från Bilddagboken så anser jag det vara en fux, inte brun eller silverfärgad.
Är det din häst eller är det någon annan som äger den?
 
Sv: Färg??

nej jag har tyvärr ingen bild, det hade ju varit det lättaste, men hästen på bilddagboken är väldigt lik färgmässigt, så de skulle förmodligen ha samma benämning. Det är inte min häst, utan en kompis till mig har den på foder. Men hon är inte med här på buke så jag frågar åt henne.

Tack för hjälpen,:bow: om den andra hästen är fux så är säkert denna också det.(Fast fux var nog det sista jag hade gissat på, förutom skimmel då:p)
 
Sv: Färg??

Hej igen!

Ville bara berätta att jag var ute hos min kompis igår och såg hästen för första gången utan vinterpäls. Min kompis har bara sagt att han är ljusare på sommaren, men han var faktiskt lite nötbrun, alltså lite rödaktig, fast mörk. Så ni som sagt att det är en mörkfux har nog rätt, nu kan till och med jag se det röda i honom. :idea:

Tack igen för hjälpen!:bow:
 
Sv: Färg??

Nu är jag lite förvirrad, kan ingen förklara för mig? Vad jag förstår är rött på en häst lika med total avsaknad av svart, hur kan du stoet som är fux ha ärvt morfars silversvarta gener?
 
Sv: Färg??

Såvitt jag förstått det hela så måste någon av föräldrarna vara silver för att avkomman ska bli det. Silver syns inte på röda hästar men de kan bära anlaget om en förälder är silver. Kombinerar man då ex en fux med silverförälder med en en svart häst så kan man få en silveravkomma. Men nu är jag ingen expert på området...
 
Sv: Färg??

Stämmer kryptisk, silvergenen bleker den svarta färgen men syns inte på fuxen. Däremot kan det finnas silverbruna som är så ljusa att de påminner om fuxar. Då kan man kolla på benen och ögonen. Benen bör vara tigrerade (randiga /spräckliga) ögonfransarna är vita och de ser ut som om de är målade med kajalpenna! Jag tror att jag fått ner det - kan ha missat något eller gjort fel.
/monica
 
Sv: Färg??

Mamman till Silfurstjarna är fux och (färsk bild från idag btw) ser ut såhär:
20349080.jpg

Hon har förövrigt fått en till avkomma med samma hingst och den är också silversvart, fast med bläs.

Pappan är Kjarni frá Kalfstödum (stavning?) och morfar är Litur frá Kletti.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
535
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Vi måste måla om huset. Sambon gillar gult som vi har idag men med ljusare foder. Jag gillar grågrönt med vita foder.. Kan även tänka...
2
Svar
22
· Visningar
1 676
Senast: super
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 171
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp