Färga håret själv vs på salong?

strawberrysylt

Trådstartare
Hur gör ni och varför?

Jag har hittills (förutom en toning en gång i forntiden) färgat håret själv hemma med varierande resultat. För att det har blivit mycket billigare och jag har tyckt det funkat. Men, jag funderar på om jag skulle göra det hos frisören en gång och de hur pass skillnad det blir. Tycker mitt hår har börjat kännas lite dassigt på sistone.

Jag ringde till "min" frisör och frågade vad det skulle kosta med klipp+färg och räknade ut att färgningen skulle kosta 580:-... Då har jag kort hår och vill blondera det (är blond nu, men har brun utväxt och vill ha allt ljusare). Är detta dyrt? Billigt, normalt? För min del låter det ju dyrt i o m att jag brukar köpa blondering på affären för 35-100:-... Men, de har väl skonsammare produkter hos frisören? Och man får ett bra resultat? Hur resonerar ni?

//r
 
Hur gör ni och varför?

Jag har hittills (förutom en toning en gång i forntiden) färgat håret själv hemma med varierande resultat. För att det har blivit mycket billigare och jag har tyckt det funkat. Men, jag funderar på om jag skulle göra det hos frisören en gång och de hur pass skillnad det blir. Tycker mitt hår har börjat kännas lite dassigt på sistone.

Jag ringde till "min" frisör och frågade vad det skulle kosta med klipp+färg och räknade ut att färgningen skulle kosta 580:-... Då har jag kort hår och vill blondera det (är blond nu, men har brun utväxt och vill ha allt ljusare). Är detta dyrt? Billigt, normalt? För min del låter det ju dyrt i o m att jag brukar köpa blondering på affären för 35-100:-... Men, de har väl skonsammare produkter hos frisören? Och man får ett bra resultat? Hur resonerar ni?

//r
Det är billigt! Tänk bara på vilken tid det ändå tar och hur liten timpenningen blir. :) Det andra får nån annan svara på.
 
Billigt skulle jag säga! Jag betalar närmare 1200:- för färg. Men då är det en duktigt frisör och bra produkter. Även det är ganska bra pris. Mitt hår går strax nedanför axlarna :)
 
Tycker att 580 kr låter billigt :)

Jag har alltid färgat själv hemma men sen i höstas gick allt fel. Håret såg förjävligt ut med alla regnbågens färger så jag fick kontakta en frisörsalong. De hade riktigt svårt att lösa mitt bekymmer så de fick klippa av mycket hår för att kunna få färgningen jämn. De fick även färga i etapper med flera färger för att lösa det, men det blev toppen :up: Med klippning och färgning av hår som gick till skuldrorna så tog deras lärling 800 kr, ordinarie pris är 1400 kr.

Glömde skriva att jag hädanefter kommer gå till frisörsalong, dock har lärlingen bytt studio så jag följer med henne till den nya då jag gillar henne :D Min utväxt har smält ihop med färgen på håret så håret ser fortfarande nyfärgat ut och då har jag som sagt inte färgat det sen i höstas :up:
 
Jag har färgat håret själv i 35 år och har aldrig sett någon anledning till att gå till salong. Nu färgar jag allt i samma färg, inga slingor, och tar bara utväxten. Jag klipper mig regelbundet hos frisör och mitt hår mår bra, jag har aldrig misslyckats med en färgning utan alltid blivit nöjd.
 
Tycker priset låter billigt!

Färgar själv nästan alltid, samma resultat som hos frisör (svart) och håret bibehåller sin kvalitet så jag tycker det är bättre att fixa hemma.

De gånger jag färgat och klippt hos frisör har det gått på ca tusenlappen. Har skandinaviskt, tunt, mellanlångt hår och det har nog inte tagit mer än 15 min att fixa själva frisyren, färgningen tar ju däremot lite (vänte)tid.
 
Tack för era svar!

Det verkar vara lite blandat med att färga själv och hos frisör, men ni verkar ju överens om att 580:- är billigt iallafall...! Kanske ska göra ett försök.. =) Känner att jag måste rycka upp mig när det gäller mitt utseende o allt.. Har mailat o frågat en tjej angående basic sminkkurs också och funderar på att börja använda linser istället för glasögon, lite omväxling! Iallafall använda linser ibland, växla lite. Det här blev lite längre än om bara håret, men ändå :P

Ringde till en annan salong här i "stan" nu och bad om prisuppgifter och där skulle det kosta mellan 1000-1500:- så det var ju skillnad... shit.. Då lät hon väldigt kunnig och professionell iofs, men så mycket vet jag inte om jag vill kosta på, när det ändå blir bra att göra det själv...

//r
 
Senast ändrad:
Kan ju fråga också, ni som färgar hemma, (särskilt ni som blonderar) vilket märke brukar ni använda?

Jag har ofta använt Moods ultrablond och tyckt det blivit bra, men på sistone har jag känt att jag får utväxt suuuperduperfort av den och att det inte blir tillräckligt ljust. Har även använt Schwarzkopf (stravn?) ibland och när jag tänker efter har nog den blivit bäst de senaste gångerna.. Glömmer hela tiden vad jag tycker om de olika, får skriva ner ^^ haha.

//r
 
Jag har nog extremt kasst med talang för hårfärgning. Varenda gång jag prövat själv har det blivit dåligt på något vis. Numera går jag till salong om jag vill ändra något och åtminstone för mig funkar det bättre.

@strawberrysylt Hmm det kan inte bara vara så att ditt hår växer snabbt då bara? Jag förstår inte hur en hårfärg skulle kunna få håret att växa snabbare. Utväxten är ju liksom det hår som vuxit ut sen du färgade det sist, så då skulle ju Moods ultrablond göra att håret växte snabbare och det har jag svårt att tänka mig. Kan det vara så att du inte gnuggat ner ordentligt till rötterna så hela utväxten inte fått färg på sig?
 
Nej, jag förstår inte riktigt det heller, men jag upplever att jag får utväxt snabbare när jag färgat med den färgen än med ett annat märke.. Jag ser till att få väldigt mycket färg på utväxten, gör likadant som med de andra märken jag använt.

//r
 
Jag har aldrig blonderat håret, bara färgat men på 80-talet när Mood hette Jane Hellen var deras färger kända för att inte vara så bra. Det slet väldigt på håret. Utfärdar också varning för Ga*ni*r som gjort både mitt och andras hår till tuggummi.
Jag tycker bäst om Schwartzkopf och två märken som jag inte minns namnen på, men de ligger i de dyrare prisklasserna.
 
@Görel Tack för ditt svar! Ja, jag har oftast använt mood och så schwartzkopf som sagt, testat nån mer också (Wella?) någon gång... men som sagt mitt hår har blivit lite dassigt, av mood?

Men det blir hemmafärgning denna gången med, med Schwarzkopf tror jag =). Bokade en tid för klippning idag =). Får hoppas det blir bra =).

//r
 
Hur gör ni och varför?

Jag har hittills (förutom en toning en gång i forntiden) färgat håret själv hemma med varierande resultat. För att det har blivit mycket billigare och jag har tyckt det funkat. Men, jag funderar på om jag skulle göra det hos frisören en gång och de hur pass skillnad det blir. Tycker mitt hår har börjat kännas lite dassigt på sistone.

Jag ringde till "min" frisör och frågade vad det skulle kosta med klipp+färg och räknade ut att färgningen skulle kosta 580:-... Då har jag kort hår och vill blondera det (är blond nu, men har brun utväxt och vill ha allt ljusare). Är detta dyrt? Billigt, normalt? För min del låter det ju dyrt i o m att jag brukar köpa blondering på affären för 35-100:-... Men, de har väl skonsammare produkter hos frisören? Och man får ett bra resultat? Hur resonerar ni?

//r

Jag är inne på samma tanke, att börja färga själv hemma om jag vill ha slingor. Tidigare blonderade jag håret och klippte mig själv eller fick hjälp av någon kompis. Har gått till frisören två gånger, första gången blev okej men inte så ljust som jag ville och hon klippte lagom mycket. Andra gången ångrar jag så fruktansvärt mycket, det var jättedyrt även denna gång, det märktes inte att hon gjort slingor ens och hon klippte säkert 15-20cm när jag bara ville klippa topparna och hårkvaliteten blev plötsligt jättedålig. Jag gick tillbaka och chefen där fick göra om slingorna men blev ändå inte nöjd, jag ville ju ha ljusare slingor så det syntes skillnad från min naturliga hårfärg. Nu har jag köpt blekning + toning och ska göra någon kombination av slingor/bayalage/ombre för att ljusa upp håret tilll förhoppningvis så ljust som jag vill ha det. Vad är det för mening att gå till frisören och betala nästan 3000kr per gång och ändå inte få det som man vill ha det?
 
Senast ändrad:
Jag färgade alltid hemma när jag var yngre, mitt hår blev helt förstört. Sedan drygt 10 år tillbaka färgar jag enbart hos frisören och håret mår bra mkt bättre! Det är dessutom väldigt mkt snyggare.
Känner jag för att vara ekonomisk väljer jag istället HUR jag färgar med omsorg. Slingor i en nyans som är nära min naturliga hårfärg gör att jag inte behöver färga lika ofta som om jag helfärgar i en färg som bryter av mer.

För att ta ett exempel på vad en frisör kan göra utan att slita..
I höstas färgade jag håret mörkrött och lila. Lade in mer och mer lila till jag bestämde mig för att färga pastellrosa (måste alltså bli platinablond under). Satt hos frisören i 5 timmar för avfärgning, blekning, olaplexbehandling och ny färgning. Gjorde en månad senare samma sak på stora delar av håret för att få bort de sista röda pigmenten. Hade jag gjort samma sak hemma hade håret blivit helt förstört, nu känns det inte ens slitet just eftersom min frisör var så noga med hur hon hanterade håret.
 
@Görel Tack för ditt svar! Ja, jag har oftast använt mood och så schwartzkopf som sagt, testat nån mer också (Wella?) någon gång... men som sagt mitt hår har blivit lite dassigt, av mood?

Men det blir hemmafärgning denna gången med, med Schwarzkopf tror jag =). Bokade en tid för klippning idag =). Får hoppas det blir bra =).

//r

Har precis färgat håret och inser att min nya favorit Nectra color också är från Schwartzkopf. Lite dyrare än andra hemmafärgningar men mitt hår har nog aldrig mått så här bra så det är värt varenda krona.
 
Jag färgade alltid hemma när jag var yngre, mitt hår blev helt förstört. Sedan drygt 10 år tillbaka färgar jag enbart hos frisören och håret mår bra mkt bättre! Det är dessutom väldigt mkt snyggare.
Känner jag för att vara ekonomisk väljer jag istället HUR jag färgar med omsorg. Slingor i en nyans som är nära min naturliga hårfärg gör att jag inte behöver färga lika ofta som om jag helfärgar i en färg som bryter av mer.

För att ta ett exempel på vad en frisör kan göra utan att slita..
I höstas färgade jag håret mörkrött och lila. Lade in mer och mer lila till jag bestämde mig för att färga pastellrosa (måste alltså bli platinablond under). Satt hos frisören i 5 timmar för avfärgning, blekning, olaplexbehandling och ny färgning. Gjorde en månad senare samma sak på stora delar av håret för att få bort de sista röda pigmenten. Hade jag gjort samma sak hemma hade håret blivit helt förstört, nu känns det inte ens slitet just eftersom min frisör var så noga med hur hon hanterade håret.
Fast håret blir ju inte automatiskt mer slitet för man gör det hemma.
Mitt är mest slitet för att jag inte klippet mig ofta nog men får i övrigt beröm av frisörer som säger att de skulle ha svårt att göra det bättre själva..
 
Av någon anledning så när jag har det blonda hårsvallet får frisören sköta det hela o när jag kör färger så får färgburken i butiken ordna. Vet nog egentligen inte varför. Troligen för att jag är mer kräsen med blonderingen än vad jag är med hel färg. Upplever dock att det krävs en hel del mer inpackning under tiden då jag kör med butiksfärg mot när frisören får ordna.
 
Fast håret blir ju inte automatiskt mer slitet för man gör det hemma.
Mitt är mest slitet för att jag inte klippet mig ofta nog men får i övrigt beröm av frisörer som säger att de skulle ha svårt att göra det bättre själva..
Det är klart att det blir. Det är andra typer av behandlingar som sliter mer än de frisörerna använder.
Och jag tror inte att frisörer som klankar ner på folks hår får så mkt kunder ;)
 
Tack för era svar, intressant att läsa, åsikterna går isär en del.

Fast själv har jag nog snart inga hårproblem alls tror jag, ska nog raka av allt. Usch. Varit och klippt mig nu och nu gråter jag. Blir så arg på mig själv. När jag gick dit hade jag en klar bild av vad jag ville ha och sa till frisören "som det är nu, fast lite kortare och uppklippt och väldigt kort i nacken" men sen hade hon en del egna idéer och ja, det lät ju bra när hon sa det, men fan, det var ju inte vad jag egentligen ville ha. Usch!

//r
 
Tack för era svar, intressant att läsa, åsikterna går isär en del.

Fast själv har jag nog snart inga hårproblem alls tror jag, ska nog raka av allt. Usch. Varit och klippt mig nu och nu gråter jag. Blir så arg på mig själv. När jag gick dit hade jag en klar bild av vad jag ville ha och sa till frisören "som det är nu, fast lite kortare och uppklippt och väldigt kort i nacken" men sen hade hon en del egna idéer och ja, det lät ju bra när hon sa det, men fan, det var ju inte vad jag egentligen ville ha. Usch!

//r
Det växer ut snart igen!
Kan vara svårt att hitta en frisör som man gillar, framförallt brukar man behöva gå till samma några gånger så man lär känna varandra :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har tröttnat på långt hår nu. Det bara hänger rakt ned eller så har jag det i en knut mitt på huvudet. Är kass på att sätta upp...
2
Svar
38
· Visningar
3 162
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Jag är lite trött på min hårfärg. Har väldigt varmt blont hår, nästan lite åt strawberry blonde-hållet men kanske lite mer guldiga toner...
2
Svar
28
· Visningar
3 018
Senast: Blimblom
·
Kropp & Själ Jag har så svårt att kosta på mig själv... och tänker att här finns säkert bra råd att hämta ❤. Jag har alltid varit snål mot mig...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 490
Senast: Asko
·
Kläder & Bli fin Jag har mörkt hår, nästintill svart och gjorde en dip-dye färgning för ca 3 månader sedan. Nu har min rosa/röda färg i topparna bleknat...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp